Klepdeksel pakking er uit gedrukt? ZZR 600 '91

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Ik en mijn maat zijn bezig geweest met zijn motor, een kawa zzr 600 uti '91. We hebben de tank er af gehaald en laten maken omdat er een lek in zat.

Vervolgens plaatsen wij de tank terug, nadat we nog even de airbox los hebben gehaald en het luchtfilter hebben verschoond. (De airbox was helemaal dichtgekit langs alle randen met vloeibare pakking!) Na gecontroleerd te hebben of alle leidingen juist zaten hebben we de motor gestart.
Starten en lopen. Direct de motor weer afgezet, en toen zagen we olie lopen langs de rechterkant van de motor.

Een nadere inspectie wees uit dat de klepdekselpakking tussen het deksel en het blok was 'uitgedrukt'. Dwz op die pakking heb je zowel aan de linkerkant van het deksel als aan de rechterkant 2 van die halve-maan-vormige stukken, en die waren naar buiten gedrukt, aan de rechterkant. Wie kan mij vertellen wat dit kan veroorzaken? Hoe kan de motordruk zo hoog oplopen dat dit gebeurt, de motor heeft hooguit een seconde of 3 a 4 gelopen. Ik weet zeker dat de motordruk-overloop-leiding of hoe die ook mag heten (die naar de airbox gaat voor verbranding van gassen e.d.) zonder afknelling op zijn plaats zat. Sidenote: Overigens zaten er wel sporen van kit op het rechter kelkje van de carburatie.

Help! Ik wil eerst weten wat dit veroorzaakt alvorens ik een nieuwe pakking plaats en eht weer probeer natuurlijk! :)
 
Maar hij heeft er zo toch vele kilometers mee gereden.

En een seconde of 3 met een verstopte carterontluchting, zou dat al genoeg druk op kunnen leveren? De leiding was iig. niet afgekneld oid.
 
:Y en aan na je verhaaltje denkt ik dat daar inmiddels ook vloeibare pakking zit

Hmmm. M.a.w. denk je dat er vloeibare pakking in het carter en vervolgens in de carterontluchting is gekomen? Want het is zeker weten niet vanuit de airbox in de carterontluchtingsbuis gekomen, daar heb ik op gelet. M.a.w. hoe komt vloeibare pakking via de carburatie in de carterontluchting? En erger nog: moet de hele donderse boel dan open om dat te contrleren?

Ik denk nu dus meer om de carteronluchting te controleren, pakking plaatsen en vervolgens opnieuw proberen. Eens kijken of ik die leiding makkelijk los kan maken van het blok om te controleren op blokkades...
 
Nog eens nagedacht: Het is vrij onmogelijk om vloeibare pakking e.d. via de carburatie langs de zuigers te krijgen en zo weer de carterontluchting uit. Maar het is natuurlijk mogelijk dat er een zuiger kapot is, of een zuigerveer oid. Dus als ik de carteronluchting check en die is okay, dan zou ik eigenlijk een compressiemeting moeten laten doen gok ik zo...
 
Nog eens nagedacht: Het is vrij onmogelijk om vloeibare pakking e.d. via de carburatie langs de zuigers te krijgen en zo weer de carterontluchting uit. Maar het is natuurlijk mogelijk dat er een zuiger kapot is, of een zuigerveer oid. Dus als ik de carteronluchting check en die is okay, dan zou ik eigenlijk een compressiemeting moeten laten doen gok ik zo...
olie kán daar niet uitgeperst worden, dat zou betekenen dat er een gruwelijke overdruk is, en dat is vrijwel onmogelijk, dan zou de koppakking er ook uitliggen, en als dat zo was, liep de motor echt niet normaal meer, dan heb je serieuze shit! volgens mij maar 1 oplossing: klepdeksel is erafgeweest, en gewoon niet goed teruggezet.
 
olie kán daar niet uitgeperst worden, dat zou betekenen dat er een gruwelijke overdruk is, en dat is vrijwel onmogelijk, dan zou de koppakking er ook uitliggen, en als dat zo was, liep de motor echt niet normaal meer, dan heb je serieuze shit! volgens mij maar 1 oplossing: klepdeksel is erafgeweest, en gewoon niet goed teruggezet.
Dus als ik het goed begrijp kan olie, ondanks een kapotte zuiger oid., nooit langs de klepdekselpakking naar buiten gedrukt worden? Dat zou dan altijd langs de koppakking zijn? Want bij sommige (vaak oudere) motoren zie je soms toch dat er langs de klepdekselpakking wat olie 'zweet'. De motor liep goed verder, maar dat van die gruwelijke druk ben ik absoluut met je eens... (Oh ja, er zat niet teveel olie in, voor je dat denkt... ;) )

Dan ga ik maar een nieuwe pakking halen en het deksel goed monteren. Dat het dan direct na het terugplaatsen van de tank is gebeurt is dan wellicht een enorme toevalligheid geweest. Hooguit dat de carterontluchting wel een beetje verstopt is en dat dit net zoveel druk opbouwde dat de klepdekselpakking er uit werd gedrukt...

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan