Klepdekselpakking luchtgekoeld CB750 '91 vraag

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Dag mensen, zoals je ziet komt er een beetje olie uit de klepdekselpakking. Zie foto

Een lekkende klepdekselpakking op de CB750 is niet zo een ramp klopt dat? Er is geen druk opbouw zoals in de cilinder en carter. Het is een luchtgekoelde motor, dus de pakking wordt ok niet gebruikt om andere vloeistoffen op z'n plek te houden. Dus ik concludeer dat mijn klepdekselpakking niet per direct vervangen moet worden.

Het is alleen wel handig om het lekken tegen te gaan.

Link hoe iemand de klepdekselpakking vervangt:


Edit MBM Koppakking vervangen door klepdekselpakking
 

Bijlagen

  • IMG_20210505_183416464s - Copy.jpg
    IMG_20210505_183416464s - Copy.jpg
    143,9 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt door een moderator:
Ehrm, heb je er ook nieuwe klepdekselbouten in gezet?
En meteen wat nieuwe bougievonkjes ook zeker?
Klepdekselbouten zijn geen rekbouten en hoeven dus niet vervangen te worden. Bij de GPX wel nieuwe rubbers onder die bouten gelegd. Maar ook die werd niet lekvrij zonder een druppie vloeibare pakking bij de halve maantjes.
 
Yamabond is inderdaad vloeibare pakking dus in de WPBH van de Yamaha's wordt dat ook voorgeschreven. Er zijn motoren waarbij ze niet lekken en bij KTM lekken ze vrijwel zeker als je er geen vloeibare pakking op doet.
 
Yamaha gebruikt het zelfs af fabriek in nieuwe motoren,dus zullen ze het niet voor niets voorschrijven.
Ik zie ook niet in waarom het een probleem zou zijn om dat te gebruiken,ook op andere plaatsen zolang het maar op de juiste manier gebeurt.
Zelf wil ik niet het risico lopen om een paar uur werk opnieuw te gaan doen door lekkage die simpel te voorkomen was.
Ik heb zelfs al motoren gehad waar op bepaalde plaatsen geen pakking in zat,en dus alleen vloeibare pakking gebruik werd,en dat was origineel vanuit de fabriek.
Dus nooit,nooit,nooit liggen roepen is onzin.
 
Vaak ben je te bang dat het niet dicht zonder die troep, vaak ben je te gierig om een nieuwe kleppendekselpakking te kopen omdat ze duur zijn. Honda is het allerbeste dat je kan kopen, bij de veel minder kwalitatieve Yamaha's dicht een nieuwe kleppendekselpakking gewoon af.
Moet ik nou gaan vertellen hoe die rotzooi toegepast moet worden?
In mijn WPHB's komt het niet voor, wel Yamabond en het likje vet.
Als die halve maantjes niet afdichten klopt er gewoon iets niet
Ik gebruik ook geen Yamabond, kan dus best zijn dat dat ook siliconenspul is.

NB. Minder kwalitatief wil niet zeggen dat Yamaha slecht is, maar Honda spant gewoon de kroon.
ik smeer dat op alle dichtingen. 9 keer van de 10 komen ze dan los zonderbeschadiging, en kan ik ze gewoon direkt opneuw gebruiken met een nieuw likje dichting erop.

ooit eens gebruikt als cylinderkoppakking (dus enkel pasta, geen dichting) op een luchtgekoelde brommer. bleef gewoon dicht
ik zie geen enkele reden waarom je het niet zou gebruiken.
 
Heb ik ook ooit eens mogen doen toen ik m’n FZR in z-Duitsland tegen de stoeprand aan schoof... :/
Alles overgezet in ander carter ,bleek het carter van een iets ouder model te zijn. Gelukkig hoefde er alleen wat van de oliewisselaar af gedraaid te worden...
na opbouw 2 xstarten en het liep weer *O*
 
Nooit, nooit nooit

Daar gebruiken ze zoals het moet, op plekken waar het hoort. Halve maantjes sluiten met een nieuwe kleppendekselpakking gewoon af

Meestal is het wijsheid

Vaak ben je te bang dat het niet dicht zonder die troep, vaak ben je te gierig om een nieuwe kleppendekselpakking te kopen omdat ze duur zijn. Honda is het allerbeste dat je kan kopen, bij de veel minder kwalitatieve Yamaha's dicht een nieuwe kleppendekselpakking gewoon af.
Moet ik nou gaan vertellen hoe die rotzooi toegepast moet worden?
In mijn WPHB's komt het niet voor, wel Yamabond en het likje vet.
Als die halve maantjes niet afdichten klopt er gewoon iets niet
Ik gebruik ook geen Yamabond, kan dus best zijn dat dat ook siliconenspul is.

NB. Minder kwalitatief wil niet zeggen dat Yamaha slecht is, maar Honda spant gewoon de kroon.

een nieuwe dus ;(

Ehrm, heb je er ook nieuwe klepdekselbouten in gezet?

Duhh er zitten grote rubberen proppen op die ingedrukt uitharden en geen druk meer op het deksel uitoefenen

Wat op zich weer geen reden is om het wel te gebruiken

We zijn toevallig een FZR1000 blok aan het samenbouwen.

Bekijk bijlage 1630366


Zijn van die soorteerbakjes


Even je reply in dit topic verzameld.
En zelfs dan snap ik nog niet wat je boodschap in dit topic eigenlijk is ?

Je reactie op vloeibare kapping is 'Nooit, nooit, nooit" terwijl het door de fabriek zo gedaan word en omschreven in de werkplaatshandboeken.
Er zijn best veel motoren waar vloeibare pakking op de halve maantjes word voorgeschreven.

Niet iedere motor is een Yamaha FZR. je 'tip' om geen vloeibare pakking te gebruiken is simpelweg een verkeerde tip.
Je opmerking :"Vaak ben je te bang dat het niet dicht zonder die troep, vaak ben je te gierig om een nieuwe kleppendekselpakking te kopen omdat ze duur zijn. " maakt het dan helemaal een beetje wrang. Ten eerste is het dus voorgeschreven en daarnaast is het heel normaal om een klepdeksel pakking nog eens te gebruiken, ik heb die pakking nog nooit vervangen bij een Honda, dat heeft niets met de prijs te maken.
 
Rob, je bent jezelf interessant aan't maken maar volledig het onderwerp voorbij aan't gaan...
Let it go. (maar blijkbaar kick je wel op het "laatste woord" te hebben)

In't kort voor de Sevenfifty:
Honda manual zegt dat het handig kan zijn om de gasket met adhesive op enkele punten vast te zetten zodat het makkelijker te monteren is.

Maar met dat beetje zweten kan je blijven rondrijden als je de olie maar in de gaten houdt...
Zodra de druk beetje te laag wordt zouden de hydraulische kleppen het moeilijk krijgen...

Die van mij heeft het ook, maar vervangen van de pakking staat op de planning zodra de VTR & CBR hier klaar zijn...
 
Laatst bewerkt:
Die siliconenpakking hecht niet op het oppervlak, dat doet curil wel. Als je siliconenpakking op een pasvlak doet wordt het meteen bij het aansluiten van het "deksel" wat ook een carterdeel kan zijn weggedrukt, komt in je systeem terecht met het gevolg wat je op mijn plaatje kan zien...
Curil wordt ook weggedruk, hecht echter om de naden en valt niet in het systeem. Als dan toch je halve maantjes zouden gaan zweten plak ze dan met Curil vast.
Dus
Dat...
 
Die siliconenpakking hecht niet op het oppervlak, dat doet curil wel. Als je siliconenpakking op een pasvlak doet wordt het meteen bij het aansluiten van het "deksel" wat ook een carterdeel kan zijn weggedrukt, komt in je systeem terecht met het gevolg wat je op mijn plaatje kan zien...
Curil wordt ook weggedruk, hecht echter om de naden en valt niet in het systeem. Als dan toch je halve maantjes zouden gaan zweten plak ze dan met Curil vast.
lang lang geleden heb ik ook eens die curil gehad, zowel de hard-wordende als de niet-hard-wordende. nooit meer.

ik vermoed dat jij nog nooit siliconenpakking gebruikt hebt, want bij mij blijft dat gewoon plakken.
je moet er geen voorstander van zijn Rob, maar je anti-campagne gaat deze keer niet lukken :N
 
@Janbros wat ging er fout met Curil?

Ik denk dat ik siliconen heel graag gebruik op nieuwe droge papieren pakkingen.

Die twee plaatjes heb ik niet van internet geplukt hè :N
 
Curil maakt meer soorten vloeibare pakking
Maar met dat beetje zweten kan je blijven rondrijden als je de olie maar in de gaten houdt...
Zodra de druk beetje te laag wordt zouden de hydraulische kleppen het moeilijk krijgen...
Als je niveau zo laag is dat je oliedruk minder wordt krijgen niet alleen die hydraulische klepstoters het moeilijk...
 
@Janbros wat ging er fout met Curil?

Ik denk dat ik siliconen heel graag gebruik op nieuwe droge papieren pakkingen.

Die twee plaatjes heb ik niet van internet geplukt hè :N
is meer dan 30 jaar geleden. ik vond het 1 grote smeerlapperij. die hard wordende is c$t om te verwijderen, de zachtblijvende een nog veel grotere smeerlapperij voor zover ik mij herinner.

en over je foto : dat krijg je als je de foute hoeveelheid gebruikt. teveel is nooit goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan