kleppen afstellen

Ik neem aan dat je klepstelplaatjes hebt. Zorg dat je je klepspeling goed opmeet met de nok in de goede stand. Schrijf de waardes op een briefje voor alle cilinders en voor de in- en uitlaatkleppen. Kijk goed tussen welke waardes het wph opgeeft. Kijk dus wel er niet kloppen, let wel op de plaatjes die je koopt bij de dealer gaan per stappen van 0.05mm dus hou daar rekening mee. Ik zorg altijd dat ik een kleppenlichter heb zodat ik de plaatjes makkelijk kan vervangen. Want anders moet je de nokkenas er uit halen en daar ben ik geen voorstander van. Omdat je na montage vaak weet andere speling hebt. Als je het plaatje vervangd moet je hem met de waarde inslag naar beneden leggen want anders kun je later nooit meer de dikte aflezen. Kijk wel ff of je kleppendeksel pakking nog goed is en vervang hem als hij beschadigd is of hard is. Ik draai altijd de bougies eruit dan draait de krukas wat makkelijker. Zorg dat je alles in elkaar zet zoals je het uit elkaar hebt gehaald. En een wph is handig als het je eerste keer is of vraag een bekende die het vaker heeft gedaan. Als je het een keer hebt gezien stelt het niets voor. SUC6 in iedergeval.

vroeger had je ook motoren waarbij je gewoon aan aan schroefie moest draaien om de kleppen te stellen. had je helemaal geen stelplaatjes bij nodig.
wat voor motor gaat het om???

Meet bij klepstelplaatjes altijd de dikte na met een micrometer, omdat ook de plaatjes slijten. De waardes die je op de micrometer afleest komen vaak niet meer overeen met de ingeslagen waarde.
En als je het nooit eerder hebt gedaan, laat je dan de eerste keer helpen door iemand met ervaring.

Succes !

Heb je weleens geprobeerd om dan je kleppen te stellen bij warme motor. Je verbrand je klauwen. Maar bij mij moest ik de tank en luchtfilter verweideren. Dus hij was anders toch al afgekoeld. Maar het is slim om ff in een wph te kijken of een dealer op te bellen.

Het warm stellen komt voor zover ik weet alleen bij bepaalde automotoren voor. Ik heb zelf vroeger een D kadett gehad, die met warme motor gesteld moest worden. Het was een systeem met zelfborgende stelmoeren, dus erg makkelijk. Officieel moest het zelfs met lopende motor. Maar bij motorfietsen en zeker als er stelplaatjes inzitten, moet de motor geheel afgekoeld zijn.

Ik zal es kijken in me garageboek welke motoren er warm gesteld moeten worden.
Heb t ook niet zelf verzonnen....
Heb ze ook nog niet zelf in me werkplaats gehad.

Idd. opel manta bv. moet ook met draaiende motor afgesteld worden. :)

Met draaiende motor lijkt me toch knap!

Stationair is laten we zeggen 900 tpm, heb je dan 1/15 seconde om de klep te meten en te stellen? :+

Flauw idd, maar bij conventionele kleppensystemen zie ik geen enkele mogelijkheid om dat met draaiende motor te doen!

Om kleppen te stellen met draaiende motor heb je speciaal voelermaatlint nodig. Dat is dus voor eenmalig gebruik. Stellen doe je door het scharnierpunt van de tuimelaar hoger of lager te draaien.

Terug
Bovenaan Onderaan