kleppen blijven hangen

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.587
244
Tilburg
he motorfanaten,

ik heb 1.5 maand geleden mijn GSX600f in de garage gezet om mijn andere motor ook een keer te gebruiken.

nu wil ik hem weer een keer starten, maar helaas. startmotor gaat met het grootste gemak rond, en de compressie was tussen 0 en 1, terwijl ik hem rijdend heb weggezet.

Omdat ik dit probleem begin dit jaar ook een keer gehad heb, en toen alles uit elkaar heb gehaald, weet ik zeker dat het niet de kop of de zuigers zijn. ik heb dus het deksel eraf gehaald, en de inlaatkleppen een flinke tik gegeven, dat scheelde al een boel, momenteel staat ze op 4 bar. maar de klepspeling is 0.1 mm te groot, terwijl ik enkele maanden geleden nog gemeten heb.

ik vrees dus dat mijn kleppen blijven hangen, en zit nu dus met 2 vragen.

1 waarom blijven ze hangen. zijn het de seals, of de klepgeleider, of zit er iets tussen een aantal kleppen en hun zitting.

2 hoe kan ik het probleem oplossen en een netjes vertrouwd 11 bar terugvinden.
 
Ik heb het wel eens meegemaakt bij auto's. Oorzaak daar een combinatie van zeer korte stukjes rijden , te warme bougies en een thermostaat doe teveel open / te snel open gaat. Resultaat, verbrandingsresten tussen klep / klepzetels.

De Kale
 
:^

Lijkt me niet dat een paar kleine stukkies rubber (de seals) de klep "vast kunnen houden", als je ziet hoe sterk die veer is...

Het mooiste zou natuurlijk zijn om even de kop er af te pakken en alles grondig schoon te maken, kleppen, in en uitlaat kanaal, verbrandingskamer etc. Maarja das wel ff werk...
 
ik heb de kop niet losgehad, daar wil ik voorlopig nog ff mee wachten, koppakking kost 50 euro ofzo.

en zoals gezegd, dat is begin dit jaar nog gedaan.

verder rijd ik veel lange stukken, heb de juiste bougies, en ook de juiste doppen. ik heb niet zelf de kleppen geschuurd, dat heeft het motorrevisie bedrijf gedaan. dus ik weet ook niet of er koolstof in zat, waarschijnlijk hebben ze wel een keer gekeken verwacht ik. morgen eens bellen hoe dat werkt bij hun
 
Laatst bewerkt:
voor de duidelijkheid, het is niet 1 cylinder ofzo, lijkt wel of ze allemaal ineens iets raars hebben.
het is precies hetzelfde als begin dit jaar. op geen enkele cylinder nog compressie.
 
ja want die heb ik gebruikt om de nokkenassen telkens een stukje te verdraaien bij het meten van de klepspeling :P

ze staan allemaal hartstikke te ruim, maar voorlopig laat ik het zo, tot de kleppen weer lekker zitten, dan nog maar eens meten.

je kunt ook horen dat de startmotor geen tegendruk krijgt.
 
dat zou kunnen, maar ik heb hem 2 keer rijdend en zonder problemen weggezet, en de vorige keer in 1 nacht!! had ik geen compressie meer, en nu in 1.5 maand.

overigens is de klepspeling bij een aantal kleppen veranderd nadat ik hem een tik had gegeven.

is er iets dat ik ertegen kan doen zonder hem te demonteren.
 
dat zou kunnen, maar ik heb hem 2 keer rijdend en zonder problemen weggezet, en de vorige keer in 1 nacht!! had ik geen compressie meer, en nu in 1.5 maand.

overigens is de klepspeling bij een aantal kleppen veranderd nadat ik hem een tik had gegeven.

is er iets dat ik ertegen kan doen zonder hem te demonteren.

Klinkt ongezond, gewoon demonteren en alles nakijken. Misschien slappe klepveren oid?
 
Klinkt ongezond, gewoon demonteren en alles nakijken. Misschien slappe klepveren oid?

dat heb ik de vorige keer al gedaan, toen kon ik eigenlijk niets vinden, en dit is de 2e keer. ik verwacht eerlijk gezegd dat als hij weer een keer start en een beetje warm wordt, dat het probleem opgelost is, maar dan wil ik eigenlijk nog dat het nooit meer voorkomt, want blijkbaar kan het terugkomen.

Gewoon starten dat ding (had het bij mijn 1 cilinder ook weleens) en even draaien. Dan nog even nazien of ie nog geen compressie heeft.

Niet meteen het ergste denken. Was bij mij iig niks aan de hand.

ik heb denk ik 5 min gestart, want dat idee heb ik ook, maar niks nada noppes. nog niet 1 klapje.
 
Laatst bewerkt:
Spaar je accu en startmotor, roep een sterke vriend en ga hem lekker aanrennen! Worden de kleppen vanzelf wel weer wat ruim als ze lekker worden bewogen door de nokkenas/tuimelaars lijkt me!

En anders wordt het toch slopen... heb er niet veel verstand van.

Beetje kruipolie in de schachten van de kleppen? :+
 
nou gsxf blokjes zijn oerdegelijk,en technisch,makkelijk,bezit ook een gsx,f
mhh, is je kleppen trein,distrubitie ketting nog wel goed bedoel aan tyming,
Tandje verkeerd, en ziedaar de oorzaak.

Anders bougies eruit, beetje olie in de cylinders,compresie meten, loopt het aantal; bars op, dan is het duidelijk blokje aan revisie toe.

anders oorzaak, evt geen of te weinig oliedruk,check je olie,olie druk en filter, oke?

zijn maar wat tips,
gr toontje :]
 
Wuf, Nu heb ik weleens spookverhalen gehoord over
motortjes die dat hadden als je ze te heet wegzette.

Maar naar mijn weten is dat ook altijd een spookverhaal geweest.

Weet je iets over de verbranding van de motor, toen hij nog liep,
was dat rijk of arm ? En watvoor benzine gebruik je ?

John.
 
olie in de cylinder heb ik geprobeerd, het scheelde iets, maar zeer weinig

het kan natuurlijk dat ik hem te heet heb weggezet, maar dat heb ik dan niet in de gaten gehad. Ik weet niet echt of hij te arm of te rijk liep. hij reed wel aardig van te voren, hij liep vrij sloom, dus voor mijn gevoel iets te rijk, maar dat kan ook komen omdat ik vergelijk met een zx9 *D
ik gooi er altijd 95 in.

er lag genoeg olie in de kop, tijdens het meten aan de kleppen kwam er door de buizen olie bij, dus voor mijn gevoel werkt de oliepomp goed.
 
Laatst bewerkt:
Is de nokkenasketting niet een tand, (of meer), versprongen toen je hem uitzette?
Als je zeker weet dat de timing goed is, en geen kleppen zuigers raken, dan zou ik hem gewoon eens in z'n drie achter de auto hangen.
 
Is de nokkenasketting niet een tand, (of meer), versprongen toen je hem uitzette?
Als je zeker weet dat de timing goed is, en geen kleppen zuigers raken, dan zou ik hem gewoon eens in z'n drie achter de auto hangen.

ik heb de ketting bij het in elkaar zetten toendertijd per ongeluk een tandje verkeerd gemonteerd, maar toen was mijn compressie niet verdwenen. ik kon gewoon starten en rijden, alleen ontplofte de boel af en toe *O* koste me wel een kleppendeksel overigens.
 
Ik denk dat het koolafzetting is. Wat ik me afvraag, hebben ze bij het revisiebedrijf ook je zuigerveren gewisseld? Zo ja, dan zou het kunnen dat er nog resten kool in de groeven zitten. Nieuwe zuigerveren zijn iets dikker dan gebruikte en lopen dan dus klem. Hierdoor sluiten ze niet meer op je cylinder aan, met het gevolg dat je geen compressie meer hebt.
Veren worden niet zo zwak dat ze de klep niet meer dichttrekken, dan zouden ze gebroken moeten zijn..
Gooi eens een reinigingsmiddel door de benzine (of in de olie, zodat de koolafzetting afgebroken wordt) Dat kan ook nadelig zijn omdat kool soms een deel van de afdichting overneemt en dus kan er een pakkinkje gaan lekken.

Je koppakking kan ook weer lek zijn, maar alle 4 tegelijk is een beetje vreemd.
 
er zijn geen zuigerveren gewisseld. die waren volgens mij nog in orde. overigens heb ik dat zelf gemeten.

ik denk dat de kleppen blijven hangen in de klepgeleiders, eventueel doordat er teveel koolaanslag aanwezig is. om wat voor reden dan ook zou dat bij het afkoelen kunnen zorgen voor klemming met alle gevolgen van dien.
 
er zijn geen zuigerveren gewisseld. die waren volgens mij nog in orde. overigens heb ik dat zelf gemeten.

ik denk dat de kleppen blijven hangen in de klepgeleiders, eventueel doordat er teveel koolaanslag aanwezig is. om wat voor reden dan ook zou dat bij het afkoelen kunnen zorgen voor klemming met alle gevolgen van dien.
..klinkt bijna als 'kromme kleppen'!?!?!? :X maar dat hoop ik toch niet voor je.. ook wel raar als ze na stilstand krom geraken natuurlijk O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan