Kleppen deksel stuk? Drz 400 sm

Gem2009

Rookie
1 mei 2021
12
1
Ik wilde vandaag mijn kleppen stellen voor mijn Drz 400sm uit 2006. Na de ruimte van zowel mijn inlaat als mijn uitlaatkleppen te hebben gemeten kwam ik erachter dat mijn uitlaat kleppen ver buiten de tolerantie zaten. Mijn rechter uitlaatklep had een veel te grote speling (groter dan 0.40) had en mijn linkeruitlaatklep een veel te kleine speling (kleiner dan 0.05). Na de uitlaat cams te hebben gedemonteerd kwam ik het volgende tegen (zie foto’s...)

De ruimte tussen mijn inlaatkleppen kloppen wel naar maatstaven vanuit de fabriek. Maar mijn uitlaatklep shims zitten min of meer in mijn kleppendeksel vast gesmolten. Hoe los ik dit op? Is er een speciaal zaak waar ze dit voor mij kunnen oplossen? Kan ik het zelf?

Groet,

Gem
 

Bijlagen

  • DCBAB34E-1481-4C06-A603-2C77AC14A2B5.jpeg
    DCBAB34E-1481-4C06-A603-2C77AC14A2B5.jpeg
    151,4 KB · Weergaven: 47
  • C47D23A9-D454-492E-A76A-8094D5D8B8A8.jpeg
    C47D23A9-D454-492E-A76A-8094D5D8B8A8.jpeg
    160,1 KB · Weergaven: 45
  • 63DEFEB4-43E1-4DF1-81FD-223F426D962C.jpeg
    63DEFEB4-43E1-4DF1-81FD-223F426D962C.jpeg
    152,9 KB · Weergaven: 44
Je kleppen deksel is niet stuk maar je cilinderkop, nokkenas en de nokkenas bruggen. Het gesmolten materiaal lijkt aluminium te zijn. Als dat zo is is er een probleem geweest met de olietoevoer naar je nokkenas en is die ingevreten in je cilinderkop en nokkenasbrug.
 
Oke bedankt voor de verbeteringen en de reactie, ik ben nog redelijk nieuw als het om sleutelen gaat. Wat kan ik nu het beste doen? Want een nieuwe cilinderkop + nieuw nokkensasbrug + nieuwe nokkenass word een duur grapje zeker? Hoe achterhaal ik of er iets mis is met mijn olie toevoer? Valt er nog iets te redden of moet echt alles nieuw?

groet,

Gem
 
Heb je een foto van de rest van de nokken as. Op de foto van de nokkenas lijkt hij heel erg te zijn ingevreten.
Voor onderdelen zou je kunnen vragen in het DRZ topic. De onderdelen die je nu hebt zijn in vergelijking met de kosten van nieuwe of 2de hands niet meer te redden.
Voor de olie toevoer kun je de pomp nakijken of deze niet is beschadigd en de olie kanalen doorblazen.
 
Die onderdelen moet je vervangen, door nieuwe (erg duur) of gebruikte. Maar dan ben je er nog niet, want de oorzaak is nog niet verholpen.
 
Heb je een foto van de rest van de nokken as. Op de foto van de nokkenas lijkt hij heel erg te zijn ingevreten.
Voor onderdelen zou je kunnen vragen in het DRZ topic. De onderdelen die je nu hebt zijn in vergelijking met de kosten van nieuwe of 2de hands niet meer te redden.
Voor de olie toevoer kun je de pomp nakijken of deze niet is beschadigd en de olie kanalen doorblazen.
Betreft een dry-sump motor, denk dat daar iets is mis gegaan.

Voor onderdelen zou je offroadcentrum kunnen proberen.
 
De nokkenas is inderdaad redelijk aangevreten..
 

Bijlagen

  • EA22A7E8-3116-443B-840F-0CD23BEEB8D8.jpeg
    EA22A7E8-3116-443B-840F-0CD23BEEB8D8.jpeg
    123,3 KB · Weergaven: 29
  • 88D51F72-A58F-4586-B3F1-671A0DC34285.jpeg
    88D51F72-A58F-4586-B3F1-671A0DC34285.jpeg
    119,9 KB · Weergaven: 24
  • FC5BA7B0-E216-439B-91B3-FC02BEC696D9.jpeg
    FC5BA7B0-E216-439B-91B3-FC02BEC696D9.jpeg
    121,9 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Ding lijkt zonder of met te weinig olie gelopen te hebben, ik vrees dat het blok of volledig gereviseerd dient te worden, of gewoon volledig vervangen.
De DRZ is nog in productie en erg populair, alles is normaal nog nieuw te koop. Je kan eventueel direct voor een big bore kijken.

Met dergelijke schade zou ik geen risico nemen en het hele blok demonteren / nakijken.
 
Geen idee of je de olie inderdaad zelf doet, maar soms is het goedkoper het onderhoud te làten doen...
No offense meant.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze motor net een paar weken geleden gekocht. Ik ben nog bezig met mijn a2 rijbewijs ( dat door corona redelijk uitloopt) en ik heb (nog) niet zelf gedaan. Alleen de motor uit elkaar geschroefd
 
jaa hij liep zeker bij de koop. Daarna heb ik er zelf nog 3 keer een rondje op gereden, maar daar kan dit niet van komen toch? Particulier gekocht...misschien niet de slimste zet. Maar ik kon geen drz vinden bij een dealer. En ktm of Husqvarna is zo duur, dus de gok genomen...
 
Ik heb deze motor net een paar weken geleden gekocht. Ik ben nog bezig met mijn a2 rijbewijs ( dat door corona redelijk uitloopt) en ik heb (nog) niet zelf gedaan. Alleen de motor uit elkaar geschroefd
Een miskoop, helaas.
 
Wat kan ik nu het beste doen? Blok laten reviseren? Of kan ik beter een heel nieuw blok kopen oid? Hebben jullie nog tips voor bij welke zaak ik het het beste kan laten doen? Ik zit zelf aan goedhartmotoren te denken in Bodegraven...
 
Wat kan ik nu het beste doen? Blok laten reviseren? Of kan ik beter een heel nieuw blok kopen oid? Hebben jullie nog tips voor bij welke zaak ik het het beste kan laten doen? Ik zit zelf aan goedhartmotoren te denken in Bodegraven...
Je kunt het vragen, maar Goedhart is meer een multi dealer waar men nieuwe en bijna nieuwe motoren verkoopt en onderhoudt. Die gebruikt ook nieuwe originele onderdelen, en dat gaat in de duizenden euro's lopen.
 
Ik zie dat je al een aantal losse topics hebt aangemaakt. Ik zou je adviseren om een link naar dit topic in het algemene DRZ topic te plaatsen. Daar zitten vaak mensen met specifieke kennis en die kunnen je vast een garage adviseren. Ook kan je daar in de toekomst kleinere vragen stellen die geen eigen topic nodig hebben...
 
Wat kan ik nu het beste doen? Blok laten reviseren? Of kan ik beter een heel nieuw blok kopen oid? Hebben jullie nog tips voor bij welke zaak ik het het beste kan laten doen? Ik zit zelf aan goedhartmotoren te denken in Bodegraven...
Ik zou hem naar een crosszaak brengen, goedhart is erg duur.
Mijn husqvarna staat er in onderhoud vanwege garantie.
Ik zou motorcross aad bijvoorbeeld proberen, heeft ook contacten in de cross/offroad. Dus wie weet kan hij nog wat voor je vinden/ betekenen.
Heb ik zelf goede ervaringen mee
 
Crossblokrevisie kan dit zeker voor je oplossen, ook met een prijskaartje, maarja, snel en goedkoop gaan zelden samen met goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan