kleppen gesteld maar motor tikt en houd erg in

brikracer

Rookie
12 jul 2004
5
0
Tilburg
Vorige week eindelijk weer een motor gekocht, een magna 750 uit 1982. Het was een hele goedkope motor zodat ik maar weer kan rijden. Er waren wel wat mankementen aan, welke ik met een oude buurjongen wel even op zou lossen.
Eerst hebben we de koppelingsplaten vervangen, wat goed is verlopen. Vervolgens zou mijn maat de kleppen gaan stellen maar hij had moeite met het goede punt te vinden waar we ze moesten stellen. Dit heeft hij dan maar "uit het hoofd?" gedaan en heeft alle kleppen ontregeld. de motor klonk na het stellen zo slecht dat het leek of de motor op 2 pitten liep. Mijn maat moest plots naar huis en zegt me niet verder te kunnen helpen, dus gisteren zelfstandig maar weer de radiateur en kleppendeksel gedemonteert, en het vliegwiel blootgelegd. Het zogenaamde punt heb ik weten te vinden en een dag lang bezig geweest met het opnieuw stellen van mijn kleppen. In de avond alles weer gemonteerd en gestart. Klonk niet heel erg verkeerd alleen hij tikte, ik had vernomen dat dit minder erg was dan dat ze te strak stonden dus maar even een proefrit gewaagd. De motor loopt goed alleen bij het doortrekken merkte ik dat de motor heel erg inhoud ( vooral op hoge toeren) Ik weet het niet meer ;( :( en durf er zo niet op te rijden. Kan iemand mij helpen ?????
 

brikracer

Rookie
12 jul 2004
5
0
Tilburg
Hallo, Ik heb voor de klepspeling 0.13 proberen aan te houden voor zowel in- als uitlaat. Deze moet eigenlijk 0.12 zijn maar kan alleen 0.13 combineren met voelermaatje 0.08 & 0.05. Ik moet eerlijk bekennen dat het de eerste keer voor me was dat ik met het voelermaatje durfde te werken. Ik heb de stelschroef zo aangedraaid dat de voelermaat soepel er tussen glijd maar er wel net weerstand te voelen is. Ik durfde het allemaal niet goed dus heb er lang over gedaan, steeds opnieuw bijgesteld enzo... Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe mijn nokkenas er uit zag, ik heb hem sowiezo na het stellen niet meer opengemaakt.
Als hij open moet zeg het maar. Note; voor dat de kleppen voor de eerste keer bijgesteld cq ontregelt liep de motor wel goed, hij hield toen dus nog niet in op hoge toeren. Mijn eerste gedachten gaan uit naar een verkeerde stelling vd klep tot een kromme klep. Ik weet alleen de symptonen daarvan niet.
Omdat ik deze week al heel veel onderdelen heb moeten kopen heb ik echt geen geld meer voor de dealer, :? wil het dus graag zelf doen. Al dan niet met hulp.
wil graag weer de weg op!! :]
Alvast bedankt!! :}
 

robbel

MF'er
13 mrt 2004
80
0
Zuid Limburg
Heb je de kleppen warm of koud gesteld?
Koop een goed setje voelermaatjes en houdt de klepspeling aan die voorgeschreven wordt. Nu zal dat hele kleine verschil tussen .13 of .12mm niet zo heel erg veel uitmaken, maar het KAN wel.

Om het zeker te weten kun je hetbeste even het kopje lichtten, en checken of er niets krom is.

Succes...
 

brikracer

Rookie
12 jul 2004
5
0
Tilburg
Ik heb niet zo bijzonder veel moeten kopen maar genoeg voor nu. Ik 2 nieuwe banden, nieuwe koppelingsplaten + veren, pakkingen, oliefilter, olie en nog wat kleine dingen. Tikt behoorlijk aan, vooral de banden (E125,- p.s.). :(
Intussen heb ik advies gekregen van iemand die er verstand van heeft en hij heeft ontdekt dat een klep los in de cilinder hangt (krom) :X en dat de nokken wat pitting hebben. Bijzonder relaxed dat je tijd voor me wilt maken, dat waardeer ik enorm, maar we gaan er hier uitkomen, ik zal nog wel foto's op het forum zetten. Weet je misschien wat een klep (uitlaat) kost, of heb je er een voor me te koop ?
 

Max_Kool

Die hard MF'er
25 jul 2003
988
1
Delfgauw
Een Magna 750 is een motor uit de tijd dat Honda dacht dat ze naast oerbetrouwbare luchtgekoelde vier-in-lijns ook moderne blokken kon bouwen. Helaas hadden ze dat trucje toen nog niet zo goed door. Met de eerste CX-blokken niet (die vraten nokkenaskettingspanners), en ook niet met de V-4's.

De Magna blokken (en alle VF blokken in de beginjaren) waren erom berucht dat er te weinig oliedruk was voor de koppen. Als gevolg hiervan kwam er veels te weinig olie bovenin de motor. Hierdoor sleten de nokkenassen en tuimelaars alsof je met een staalborstel over een beschuit heen gaat. Verder wilde het nogal eens voorkomen dat de nokkenaskettinggeleiders na zo'n 40.000 km finaal versleten waren, en de nokkenaskettingen zelf ook. Ze ratelden na verloop van tijd alsof het een lieve lust was.

Ik heb zelf een VF400F gehad met iets van 35.000 km en deze ratelde als een diesel. Ik heb van deze fiets toen de nokkenaskettingen vervangen, en uiteraard de kleppen gesteld. Is trouwens ook nog een rotklus met gevorkte tuimelaars, als de ene inlaatklep strakker staat dan de andere (of de veren zijn niet exact gelijk), dan wordt de tuimelaar scheef belast en wil gaan draaien om zijn lengteas. Als gevolg hiervan sleten ook de tuimelaarassen als sneeuw voor de zon. Zeker met het tekort aan olie in de kop. Ook bij mij waren de nokkenassen en de tuimelaars ingevreten (pitting). Had een hele dure grap geworden als ik dat allemaal had moeten vervangen. Ik heb de kleppen pietjeprecies afgesteld: twee kleppen tegelijkertijd dus. Blok dicht, blokje rijden, en verkocht.

Nou waren deze problemen al vrij snel nadat deze fietsen op de markt kwamen bekend. Honda heeft destijds een tijd lang gedaan of hun neus bloedde, en er zijn een heleboel fietsen nooit gemodificeerd. Want dat is wat er moest gebeuren. Er moesten in een of ander kanaal een boring aangebracht worden, en de olietoevoer was weer in orde. Er waren mensen die de olieopvoer naar de kop geheel buitenom leidden.

Een heel verhaal zo. Maar het is maar dat je de geschiedenis en reputatie van dit type blok wat beter kent. Tenzij je heel handig bent (wat ik afgaande op je kleppenverhaal toch mag betwijfelen), kan ik je niets anders aanraden dan deze fiets verkopen. Pitting op je nokkenassen heb je al, op je tuimelaars dus ook. Alleen dat al repareren kost je een kapitaal...
 

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
27.295
1.331
tussen maas en waal
Overdrijven kan ook wel weer. Je doet net alsof elke honda V4 na een beperkt aantal kilometers in elkaar stort. Daarvoor rijden er toch echt nog iets te veel magna's e.d. rond met respectabele kilometerstanden.
Toegegeven, het is een probleem waar veel V4's last van KUNNEN hebben en die kans is zeker het grootste bij de '82 en '83 modellen. Maar pitting op de kammen van de nokkenasen wil nog niet zeggen dat je dfe motor meteen weg moet gooien. Enkele tips om langer met je magna te doen:
Stel de kleppen goed af
rijd de motor goet warm (niet stationair)voor je aan het gas gaat hangen.
rijdt niet onder de 3000 tpm
ververs regelmatig olie: 8000-10.000 km

Als je je motor goedkoop hebt gekocht, zoals ik uit je relaas begrijp, geef er dan geen kapitalen aan uit om hem tiptop te krijgen, maar hou hem met beperkte kosten rijdbaar, leer leven met wat motorisch geluid en heb er zoveel mogenlijk plezier mee. dan kun je er nog mer kilometers lol mee hebben dan sommige zwartkijkers denken. Ik heb mijn 1e '83 V45 tot de 160.000 mijl gereden voordat rijdbaar houden te duur werd en toen was het motorblok nog niet eens de hoofdoorzaak maar het totaal aan versleten onderdelen als bv remschijven, uitlaten, vering voor en achter, achterremtrommel bijna geen voering meer, versleten zadel.

wat "verplichte" leeskost als je meer over je V4 wil weten:
Don't freak on the cam stuff
The Honda V4 files
www.sabmag.com
 

brikracer

Rookie
12 jul 2004
5
0
Tilburg
Met veel interesse lees ik jullie adviezen over mijn Magna. Ik denk dat ik het overal wel mee eens ben maar sluit me wel aan bij MagnaManiac, omdat ik niet van mening ben dat ik nu iets aan mijn nokken moet doen. Er zit inderdaad wat pitting op, maar ik geloof niet dat de motor hierdoor binnen een jaar stil valt.
deze week worden alle kleppen nogmaals gesteld, zodat ik zeker weet dat dit goed zit. Ik ben niet van plan hier kapitalen in te stoppen, ik heb er in de eerste instantie al meer ingstoptdan ik direct zou willen.
De motor was E620,- ( lijkt me niet te veel)
2 nieuwe banden E250,- ( wow! echt... :( )
oliefilter & olie E 65,-
Nieuwe remvoering achter E 36,- (viel me mee)
koppelingsplaat + veren E 82,-
Komt neer op SUBTOTAAL E1053,-

Welnu moet ik een klep kopen, ik ga vanmiddag kijken wat deze kost, maar dat zal wel 40 euro zijn ofzo. Even Flipsen bellen in Tilburg.

Ik hoop dat ik er weer even tegenaan kan. Ik zal tijdens de werkzaamheden af en toe foto's maken zodat anderen dit ook eens kunnen zien en beoordelen.

Heeft misschien iemand een kleppentang welke hij uit wilt lenen aan me ? liefst deze week want volgende week schijnt de zon te schijnen.

Iedereen bedankt voor hun advies, mijn dank is groot :} :} :} :}
 

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
27.295
1.331
tussen maas en waal
Vergeet de koppakking (12251-MB0-003) à 35,- niet wanneer je de kop eraf haalt om de klep te vervangen. de kleppen kosten ca. 35,- voor inlaat (14711-MB0-000) en 45,- voor een uitlaatklep (14721-MB0-000)
Een ding heeft Max-Kool overigens zeer terecht opgemerkt, zorg dat je met 2 voelermaten tegelijk werkt om 2 kleppen op 1 tuimelaar gezamelijk te stellen. Dit komt de nauwkeurigheid van de klepspeling wel ten goede en scheelt weer in slijtage.
 
Bovenaan Onderaan