Kleppen gesteld, nu slecht lopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Goed, hier zijn we weer.
Nee, zoekfunctie heeft niets opgeleverd ;)

Situering: Gisteren en vandaag kleppen zitten stellen, inclusief nieuwe bougies, olie, noem maar op. Alles even nagelopen.
Toen ik met de uitlaatkleppen bezig was, merkte ik al dat er iets serieus mis was, 5 van de 8 kleppen hadden geen speling. Heb er toen 0.5 mm dunnere shims tussengestoken, nog steeds geen speling!
Vermits ik geen kleinere shims meer had liggen (ondertussen wel besteld) en ik ook niet ineens een gigantische aanpassing wou doen, heb ik dus de 0.5 mm dunnere laten zitten. (niet 0.05, geen typfout, effectief 0.5)

Probleem: vandaag wezen rijden. Vanaf het moment dat ik aan het rijden ben heb ik meer vermogen, trekt vlotter op, alles fijn. Maar, als ik nog maar durf te ontkoppelen voor langer als een seconde valt de motor uit.

Nee, het ligt niet aan de stationair-instelling, als ie loopt, draait ie mooi 1500 toeren. :P

Vraag: kan het zijn dat de uitlaatkleppen zo vol roet hangen dat ze niet ver genoeg opengaan om het mengsel buiten te krijgen? Heb zo'n 30 000 km rondgereden met deze instelling (nee, niet mijn keuze, garage zei vorige keer dat ze niet gesteld moesten worden, doe nog maar enkele maanden alles zelf) dus ik kan me wel voorstellen dat er héél veel mengsel verloren ging door de uitlaat en er een ophoping van roet kon ontstaan op deze kleppen.
Of denk ik fout? Iemand andere suggesties?

Als het roet is; wat kan ik hier aan doen? Gewoon even doorbijten en wat rondrijden? Heb er al zo'n kleppen-clean-ding ingegooid daarstraks.
Of moet ik het blok opendoen en kleppen slijpen? Zeg alsjeblief nee... :)

UPDATE:
Grote kans dat er wat kleppen verbrand zijn. Daar moet wat aan gebeuren!
Heb de uitlaat erafgehad om m'n blok wat te kunnen laten zakken, en de poorten waar de kleppen echt te strak waren zagen goed zwart. Nogal veel roetafzetting. Buiten zwartheid viel er niet veel aan te zien...

Wat het plan is: vandaag ga ik al even synchroniseren om 2 redenen: zien of dat enige verbetering teweegbrengt en dan heb ik er al even mee geoefend, zodat als de kleppen volledig gesteld zijn het van een leien dakje gaat. Ga zowiezo de kop even opendoen om de kleppen van naderbij te bekijken, maar daarvoor ga ik wel een weekendje moeten uittrekken, dit weekend wordt moeilijk. Ga dus in de loop van volgende week m'n reserveblok in orde zetten en dan vrijdag origineel uitbouwen, reserve inbouwen zodat ik kan blijven rijden. Dan heel het weekend tijd om rustig ALLES open te trekken en klep voor klep even te kijken. Ga ze ineens (indien nodig) slijpen en zittingen vervangen.

Voorlopig kan ik nog niet verderdoen, vermits ik wacht op onderdelen die wss pas volgende week dinsdag aankomen...

Hoe het blok nog zo goed blijft lopen met zo'n slechte instelling is mij onduidelijk, maar zo is het nu eenmaal! Ik hou jullie op de hoogte...

Stationair draait ie intussen al beter, zonder dat ik er iets aan gedaan heb.
En voor diegenen die zeggen 'je doet iets fout' kan goed zijn, alleen zou ik niet weten wat. Volg m'n wphb van Kawasaki zelf tot op de letter, alle andere kleppen kon ik wel goed meten. Dus...
 
Laatst bewerkt:
volgens mij doe je iets gigantisch fout.
maar liefst een halve mm dunner en nog geen speling.
als dat werkelijk zo zou zijn, kan de motor niet lopen of minstens niet goed lopen.
of de motor had voor het kleppen stellen zoveel negatieve klepspeling dat de motor gewoon niet kan lopen.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij doe je iets gigantisch fout.
maar liefst een halve mm dunner en nog geen speling.
als dat werkelijk zo zou zijn, kan de motor niet lopen of minstens niet goed lopen.
heb een how-to van hier op mf gevolgd :) Met voelmaatjes zitten porren aan elke kant van de nok, op elke mogelijke stand van de nokkenas, om toch maar zeker te zijn dat het effectief zo is. Dus geloof me, er is echt geen speling...
De andere kleppen kloppen wel allemaal intussen, mooi binnen de marges. Dus als ik die wel deftig kan opmeten, waarom zou ik die andere dan niet goed doen?
(niet verwijtend oid bedoeld he :) )
snap er ook echt niets van, vooral datie al zolang toch redelijk goed gelopen heeft...
 
Misschien een inkoppertje: Stonden ze wel in de juiste richting bij het meten?
Heb ze eerst gemeten met de nokken recht omhoog, speling was 0.00
Daarna gemeten met de krukas op de juiste plaats te draaien volgens wphb, nog steeds 0.00 speling.
Bij de overige kleppen maakte het ook niet uit of de nokken recht omhoog of een beetje schuin stonden ofzo.
Ben nog net slim genoeg om te beseffen dat de nokken niet naar beneden moeten wijzen... ;)
 
liep de motor voor het kleppen stellen?
en zoja, hoe liep die?
motor liep best gewoon, heeft altijd zo gelopen. Wel altijd een heel hoog verbruik gehad voor mijn type.
Wel was er ook een gebrek aan power, heb eens een toertje gemaakt op een andere z750 en die trok toch wat lekkerder.
Ben nu kleppen beginnen stellen omdat het zo vermeld staat in mijn wphb...
 
dan denk toch nog steeds dat je iets fout doet.
als een klep een halve mm of meer, zoals in jouw situatie, negatieve klepspeling heeft, sluit de klep niet en is er geen compressie.
van normaal lopen is dan geen sprake, wel van verbrande kleppen.
een halve mm is namelijk erg veel.
 
dan denk toch nog steeds dat je iets fout doet.
als een klep een halve mm of meer, zoals in jouw situatie, negatieve klepspeling heeft, sluit de klep niet en is er geen compressie.
van normaal lopen is dan geen sprake, wel van verbrande kleppen.
een halve mm is namelijk erg veel.
Dat dacht ik ook, als die kleppen niet goed sluiten gebeurt er niet veel, maar vandaar dat ik dacht dat er mss zoveel roetafzetting was dat deze toch "gesloten" was. Vergezocht mss... :) Zal dit weekend het blok maar terug opendoen dan en opnieuw beginnen...

Snap gewoon niet wat ik dan mis doe, speling meten, nokkenassen weghalen, shim veranderen, nokkenassen & spanner terugplaatsen, krukas wat ronddraaien en speling opnieuw meten. Vergeet ik iets?
 
Ben toch echt bang dat je niet helemaal goed de speling meet
Kijk nou eens voor de lol in een werkplaatshandboek of je iets verkeerd doet
Heb het 5 keer opnieuw gemeten... Telkens de krukas even rondgedraaid zodat de nokkenassen ook volledig ronddraaiden en zodat de nokken weer in de juiste stand stonden. En de overige 11 kleppen (incl inlaat) gingen wel goed om te meten enzo edusja...

Stel nu dat er inderdaad iets mis is gelopen, en dat nu de speling veeeel te groot is, is het schadelijk voor de motor om nog een paar dagen rond te rijden? Is m'n enige vervoer en ben minstens een hele dag kwijt om dat na te kijken, lukt dus pas terug in het weekend...

edit: heb telkens mijn wphb geraadpleegd, stap voor stap gedaan wat er gezegd werd...
 
Laatst bewerkt:
normaal niet :) Had toch telkens de lagerkap en nokkenas mooi bij elkaar gelegd en nagekeken welke welke was alvorens te monteren. Maar mss heb ik me daar toch vergist. Balen wel dat ik dat niet kan nakijken zonder helemaal open te doen :|
Blijft de vraag: kan het kwaad om daar even mee door te rijden?

edit: kan ze niet verwisseld hebben, bij het op tijd zetten staat er een stip bij IN of EX, en die stond mooi op de juiste plaats... Had zelf ook merktekens aangebracht bij het verwijderen
 
Laatst bewerkt:
Was al bang dat je zoiets ging zeggen :) goed, dan zoek ik ander vervoer. Zal de kleppen terug stellen in de originele afstelling en dan opnieuw beginnen. Of ik gooi m'n reserveblok eronder, kan ik dit eens helemaal opendoen en kijken of er nog andere dingen aan schelen.

alvast dank voor het meedenken! Ik laat nog iets weten als ik het probleem vind!
 
Laatst bewerkt:
Als de motor goed liep voor het kleppen stellen dan ben ik toch echt bang dat je iets niet helemaal juist doet
Sorry ik dacht dat een how-to iets anders is dan een wphb
how-to is idd iets anders, maar heb zowel een how-to geraadpleegd als een wphb :) Begonnen met wphb en toen ik geen speling had bij die kleppen dacht ik dat er iets misging, dus how-to geraadpleegd. Nog eens opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat. Dat zo'n 4-5 keer :)
 
Was al bang dat je zoiets ging zeggen :) goed, dan zoek ik ander vervoer. Zal de kleppen terug stellen in de originele afstelling en dan opnieuw beginnen.
Ik zou ze niet terugstellen, maar gewoon zorgen dat de juiste plaatjes er tussen komen. Bij mijn motorboer kan ik plaatjes tegen bijbetaling omruilen voor dunnere.
Na het stellen van de kleppen moet je ook de carburateurs synchroniseren, die hele afstelling kan veranderd zijn.
Oftewel doe dat ook even, zorg dat de klepspelingen kloppen en niet gewoon "0.5 mm minder en nog steeds negatief", daarna de carbs syncen, en kijk dan eens verder.

Toen ik mijn kleppen had gesteld, liep de motor amper door de totaal afwijkende carburateurdruk.
 
how-to is idd iets anders, maar heb zowel een how-to geraadpleegd als een wphb :) Begonnen met wphb en toen ik geen speling had bij die kleppen dacht ik dat er iets misging, dus how-to geraadpleegd. Nog eens opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat. Dat zo'n 4-5 keer :)


Als ik jou was gewoon even van voor af aan beginnen en alles opnieuw doen.
Doe voor je gaat beginnen een lektest en compressietest ( let wel dat deze niet vergelijkbaar zijn met elkaar, zijn verschillende testen ) koud en warm.
Na het kleppenstellen opnieuw deze testen doen en ook de carburateurs synchroniseren.
Pas wel op voor de how to,s want je neemt aan dat alles correct is omschreven maar ze kunnen er ook helemaal naast zitten met alle goede bedoelingen ten spijt.
Ik lees ze nieteens want ben bang dat ik vol schiet en mijn grote mond niet kan houden als ik weer eens denk het beter te weten :9
In het uiterste geval breng hem naar de dealer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan