Flippedewip Van Appekezam
Die hard MF'er
Goed, hier zijn we weer.
Nee, zoekfunctie heeft niets opgeleverd
Situering: Gisteren en vandaag kleppen zitten stellen, inclusief nieuwe bougies, olie, noem maar op. Alles even nagelopen.
Toen ik met de uitlaatkleppen bezig was, merkte ik al dat er iets serieus mis was, 5 van de 8 kleppen hadden geen speling. Heb er toen 0.5 mm dunnere shims tussengestoken, nog steeds geen speling!
Vermits ik geen kleinere shims meer had liggen (ondertussen wel besteld) en ik ook niet ineens een gigantische aanpassing wou doen, heb ik dus de 0.5 mm dunnere laten zitten. (niet 0.05, geen typfout, effectief 0.5)
Probleem: vandaag wezen rijden. Vanaf het moment dat ik aan het rijden ben heb ik meer vermogen, trekt vlotter op, alles fijn. Maar, als ik nog maar durf te ontkoppelen voor langer als een seconde valt de motor uit.
Nee, het ligt niet aan de stationair-instelling, als ie loopt, draait ie mooi 1500 toeren.
Vraag: kan het zijn dat de uitlaatkleppen zo vol roet hangen dat ze niet ver genoeg opengaan om het mengsel buiten te krijgen? Heb zo'n 30 000 km rondgereden met deze instelling (nee, niet mijn keuze, garage zei vorige keer dat ze niet gesteld moesten worden, doe nog maar enkele maanden alles zelf) dus ik kan me wel voorstellen dat er héél veel mengsel verloren ging door de uitlaat en er een ophoping van roet kon ontstaan op deze kleppen.
Of denk ik fout? Iemand andere suggesties?
Als het roet is; wat kan ik hier aan doen? Gewoon even doorbijten en wat rondrijden? Heb er al zo'n kleppen-clean-ding ingegooid daarstraks.
Of moet ik het blok opendoen en kleppen slijpen? Zeg alsjeblief nee...
UPDATE:
Grote kans dat er wat kleppen verbrand zijn. Daar moet wat aan gebeuren!
Heb de uitlaat erafgehad om m'n blok wat te kunnen laten zakken, en de poorten waar de kleppen echt te strak waren zagen goed zwart. Nogal veel roetafzetting. Buiten zwartheid viel er niet veel aan te zien...
Wat het plan is: vandaag ga ik al even synchroniseren om 2 redenen: zien of dat enige verbetering teweegbrengt en dan heb ik er al even mee geoefend, zodat als de kleppen volledig gesteld zijn het van een leien dakje gaat. Ga zowiezo de kop even opendoen om de kleppen van naderbij te bekijken, maar daarvoor ga ik wel een weekendje moeten uittrekken, dit weekend wordt moeilijk. Ga dus in de loop van volgende week m'n reserveblok in orde zetten en dan vrijdag origineel uitbouwen, reserve inbouwen zodat ik kan blijven rijden. Dan heel het weekend tijd om rustig ALLES open te trekken en klep voor klep even te kijken. Ga ze ineens (indien nodig) slijpen en zittingen vervangen.
Voorlopig kan ik nog niet verderdoen, vermits ik wacht op onderdelen die wss pas volgende week dinsdag aankomen...
Hoe het blok nog zo goed blijft lopen met zo'n slechte instelling is mij onduidelijk, maar zo is het nu eenmaal! Ik hou jullie op de hoogte...
Stationair draait ie intussen al beter, zonder dat ik er iets aan gedaan heb.
En voor diegenen die zeggen 'je doet iets fout' kan goed zijn, alleen zou ik niet weten wat. Volg m'n wphb van Kawasaki zelf tot op de letter, alle andere kleppen kon ik wel goed meten. Dus...
Nee, zoekfunctie heeft niets opgeleverd
Situering: Gisteren en vandaag kleppen zitten stellen, inclusief nieuwe bougies, olie, noem maar op. Alles even nagelopen.
Toen ik met de uitlaatkleppen bezig was, merkte ik al dat er iets serieus mis was, 5 van de 8 kleppen hadden geen speling. Heb er toen 0.5 mm dunnere shims tussengestoken, nog steeds geen speling!
Vermits ik geen kleinere shims meer had liggen (ondertussen wel besteld) en ik ook niet ineens een gigantische aanpassing wou doen, heb ik dus de 0.5 mm dunnere laten zitten. (niet 0.05, geen typfout, effectief 0.5)
Probleem: vandaag wezen rijden. Vanaf het moment dat ik aan het rijden ben heb ik meer vermogen, trekt vlotter op, alles fijn. Maar, als ik nog maar durf te ontkoppelen voor langer als een seconde valt de motor uit.
Nee, het ligt niet aan de stationair-instelling, als ie loopt, draait ie mooi 1500 toeren.
Vraag: kan het zijn dat de uitlaatkleppen zo vol roet hangen dat ze niet ver genoeg opengaan om het mengsel buiten te krijgen? Heb zo'n 30 000 km rondgereden met deze instelling (nee, niet mijn keuze, garage zei vorige keer dat ze niet gesteld moesten worden, doe nog maar enkele maanden alles zelf) dus ik kan me wel voorstellen dat er héél veel mengsel verloren ging door de uitlaat en er een ophoping van roet kon ontstaan op deze kleppen.
Of denk ik fout? Iemand andere suggesties?
Als het roet is; wat kan ik hier aan doen? Gewoon even doorbijten en wat rondrijden? Heb er al zo'n kleppen-clean-ding ingegooid daarstraks.
Of moet ik het blok opendoen en kleppen slijpen? Zeg alsjeblief nee...
UPDATE:
Grote kans dat er wat kleppen verbrand zijn. Daar moet wat aan gebeuren!
Heb de uitlaat erafgehad om m'n blok wat te kunnen laten zakken, en de poorten waar de kleppen echt te strak waren zagen goed zwart. Nogal veel roetafzetting. Buiten zwartheid viel er niet veel aan te zien...
Wat het plan is: vandaag ga ik al even synchroniseren om 2 redenen: zien of dat enige verbetering teweegbrengt en dan heb ik er al even mee geoefend, zodat als de kleppen volledig gesteld zijn het van een leien dakje gaat. Ga zowiezo de kop even opendoen om de kleppen van naderbij te bekijken, maar daarvoor ga ik wel een weekendje moeten uittrekken, dit weekend wordt moeilijk. Ga dus in de loop van volgende week m'n reserveblok in orde zetten en dan vrijdag origineel uitbouwen, reserve inbouwen zodat ik kan blijven rijden. Dan heel het weekend tijd om rustig ALLES open te trekken en klep voor klep even te kijken. Ga ze ineens (indien nodig) slijpen en zittingen vervangen.
Voorlopig kan ik nog niet verderdoen, vermits ik wacht op onderdelen die wss pas volgende week dinsdag aankomen...
Hoe het blok nog zo goed blijft lopen met zo'n slechte instelling is mij onduidelijk, maar zo is het nu eenmaal! Ik hou jullie op de hoogte...
Stationair draait ie intussen al beter, zonder dat ik er iets aan gedaan heb.
En voor diegenen die zeggen 'je doet iets fout' kan goed zijn, alleen zou ik niet weten wat. Volg m'n wphb van Kawasaki zelf tot op de letter, alle andere kleppen kon ik wel goed meten. Dus...
Laatst bewerkt: