Kleppen gesteld, nu slecht lopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Goed, hier zijn we weer.
Nee, zoekfunctie heeft niets opgeleverd ;)

Situering: Gisteren en vandaag kleppen zitten stellen, inclusief nieuwe bougies, olie, noem maar op. Alles even nagelopen.
Toen ik met de uitlaatkleppen bezig was, merkte ik al dat er iets serieus mis was, 5 van de 8 kleppen hadden geen speling. Heb er toen 0.5 mm dunnere shims tussengestoken, nog steeds geen speling!
Vermits ik geen kleinere shims meer had liggen (ondertussen wel besteld) en ik ook niet ineens een gigantische aanpassing wou doen, heb ik dus de 0.5 mm dunnere laten zitten. (niet 0.05, geen typfout, effectief 0.5)

Probleem: vandaag wezen rijden. Vanaf het moment dat ik aan het rijden ben heb ik meer vermogen, trekt vlotter op, alles fijn. Maar, als ik nog maar durf te ontkoppelen voor langer als een seconde valt de motor uit.

Nee, het ligt niet aan de stationair-instelling, als ie loopt, draait ie mooi 1500 toeren. :P

Vraag: kan het zijn dat de uitlaatkleppen zo vol roet hangen dat ze niet ver genoeg opengaan om het mengsel buiten te krijgen? Heb zo'n 30 000 km rondgereden met deze instelling (nee, niet mijn keuze, garage zei vorige keer dat ze niet gesteld moesten worden, doe nog maar enkele maanden alles zelf) dus ik kan me wel voorstellen dat er héél veel mengsel verloren ging door de uitlaat en er een ophoping van roet kon ontstaan op deze kleppen.
Of denk ik fout? Iemand andere suggesties?

Als het roet is; wat kan ik hier aan doen? Gewoon even doorbijten en wat rondrijden? Heb er al zo'n kleppen-clean-ding ingegooid daarstraks.
Of moet ik het blok opendoen en kleppen slijpen? Zeg alsjeblief nee... :)

UPDATE:
Grote kans dat er wat kleppen verbrand zijn. Daar moet wat aan gebeuren!
Heb de uitlaat erafgehad om m'n blok wat te kunnen laten zakken, en de poorten waar de kleppen echt te strak waren zagen goed zwart. Nogal veel roetafzetting. Buiten zwartheid viel er niet veel aan te zien...

Wat het plan is: vandaag ga ik al even synchroniseren om 2 redenen: zien of dat enige verbetering teweegbrengt en dan heb ik er al even mee geoefend, zodat als de kleppen volledig gesteld zijn het van een leien dakje gaat. Ga zowiezo de kop even opendoen om de kleppen van naderbij te bekijken, maar daarvoor ga ik wel een weekendje moeten uittrekken, dit weekend wordt moeilijk. Ga dus in de loop van volgende week m'n reserveblok in orde zetten en dan vrijdag origineel uitbouwen, reserve inbouwen zodat ik kan blijven rijden. Dan heel het weekend tijd om rustig ALLES open te trekken en klep voor klep even te kijken. Ga ze ineens (indien nodig) slijpen en zittingen vervangen.

Voorlopig kan ik nog niet verderdoen, vermits ik wacht op onderdelen die wss pas volgende week dinsdag aankomen...

Hoe het blok nog zo goed blijft lopen met zo'n slechte instelling is mij onduidelijk, maar zo is het nu eenmaal! Ik hou jullie op de hoogte...

Stationair draait ie intussen al beter, zonder dat ik er iets aan gedaan heb.
En voor diegenen die zeggen 'je doet iets fout' kan goed zijn, alleen zou ik niet weten wat. Volg m'n wphb van Kawasaki zelf tot op de letter, alle andere kleppen kon ik wel goed meten. Dus...
 
Laatst bewerkt:
Wat vreemd is aan het hele verhaal is dat je geen startproblemen hebt. De eerste symptomen van te strakke kleppen zijn startproblemen.....

Het feit dat de motor goed startte en liep kan ik niet rijmen met het feit dat kleppen onbediend open zouden staan.....

Ikke nie snap nie :?
 
idd geen ringetjes of bussen ofzo tussen, daar kan het niet aan liggen.
Snap ook absoluut niet waarom het blok:
a) zo lang "goed" gelopen heeft, op een veeeel te hoog verbruik na
b) altijd zonder problemen met 1 druk op de knop start, nu nog steeds

kleine update; ben toch even wezen rijden (ja, mag niet, maar vermits m'n uitlaatkleppen nu eigenlijk minder ver openstaan continu zal het dus ook wel minder erg zijn zeker? ;) ) en hij doet niet meer zo vreemd bij stationair draaien. Toerental ligt wel wat lager stationair, maar hij valt niet meer uit. Heeft ook al vermogen van 3K toeren, normaal pas vanaf 5K. Heel vreemd.
Net bericht gehad van leverancier, shims komen pas volgende week aan...

Ben stiekem bang dat mijn kleppen al enige kilometers geleden verbrand zijn...

edit: ben tevens niet boven de 7K toeren uitgekomen, en dat zelfs maar 1 keertje per ongeluk aangezien er een auto mij niet gezien had & ik moest wegkomen zonder eronder te liggen :)
 
Laatst bewerkt:
24k onderhoud is gebeurt door garage. Die garage blijkt achteraf wel niet zo kosher, veel dingen die zogezegd vervangen werden, werden helemaal niet vervangen. Ook losstaande wielen zijn er niet ongewoon. Enige waar ze aan denken is geld. Dus kan goed zijn dat ze de kleppen niet eens bekeken hebben...
Waarom ik dan zo lang gewacht heb om ze toch na te kijken? Weet nog niet zo lang dat ze daar niet zo attent zijn :)

Oh, dat is wel minder dan ja! Als jij er heilig van overtuigt bent dat alles gewoon goed staat omdat een vakbekwaam iemand er naar heeft gekeken, en vervolgens staat na nog eens 6000 km alles fout, dan ben je mooi in de aap gelogeerd ;(
 
Wat vreemd is aan het hele verhaal is dat je geen startproblemen hebt. De eerste symptomen van te strakke kleppen zijn startproblemen.....

Het feit dat de motor goed startte en liep kan ik niet rijmen met het feit dat kleppen onbediend open zouden staan.....

Ikke nie snap nie :?
Misschien omdat er meerdere cilinders zijn, waarvan er maar eentje te strakke uitlaatkleppen heeft?
 
Ik denk dat het kort samengevat op het volgende neerkomt:

-jouw (minder betrouwbare) garagist heeft de kleppen niet gesteld.
-jij hebt ze nu wel gesteld, en naar ik aanneem ook op de juiste manier maar ze vallen dus echt buiten de toleranties.
-motor is er wel op vooruit gegaan wat rijden betreft maar er is waarschijnlijk toch schade aangericht.

Hoe verder?
-zoals ook al eerder gemeld zou een lektest een handige manier kunnen zijn om een diagnose te stellen.
-misschien proberen de uitlaat eraf te halen en domweg even in je poorten gluren. Een klep die echt verbrand is moet je denk ik wel kunnen zien
 
Ok, overheen gelezen en aangepast....maar dan nog vraag ik mij af, hoe dit mogelijk is....
Wat ik zou doen: plaats er meteen een shim van 2.5mm in en meet dan de speling.
Nog steeds geen speling: klep verbrand / zitting te diep....
Goed plan! :) Wou gewoon steeds 0.2 mm dunner gaan, maar ga idd gewoon de kleinst mogelijk gebruiken en dan zien wat dat geeft.

Misschien omdat er meerdere cilinders zijn, waarvan er maar eentje te strakke uitlaatkleppen heeft?
2 cilinders hebben alle uitlaatkleppen te strak, eentje met 1 klep te strak, andere goed. Vierde cilinder is gewoon goed :) Dus die zal de zaak draaiende gehouden hebben...

Ik denk dat het kort samengevat op het volgende neerkomt:

-jouw (minder betrouwbare) garagist heeft de kleppen niet gesteld.
-jij hebt ze nu wel gesteld, en naar ik aanneem ook op de juiste manier maar ze vallen dus echt buiten de toleranties.
-motor is er wel op vooruit gegaan wat rijden betreft maar er is waarschijnlijk toch schade aangericht.

Hoe verder?
-zoals ook al eerder gemeld zou een lektest een handige manier kunnen zijn om een diagnose te stellen.
-misschien proberen de uitlaat eraf te halen en domweg even in je poorten gluren. Een klep die echt verbrand is moet je denk ik wel kunnen zien
Correct :) Heb de uitlaat erafgehad om m'n blok wat te kunnen laten zakken, en de poorten waar de kleppen echt te strak waren zagen goed zwart. Nogal veel roetafzetting. Buiten zwartheid viel er niet veel aan te zien...

Wat het plan is: vandaag ga ik al even synchroniseren om 2 redenen: zien of dat enige verbetering teweegbrengt en dan heb ik er al even mee geoefend, zodat als de kleppen volledig gesteld zijn het van een leien dakje gaat. Ga zowiezo de kop even opendoen om de kleppen van naderbij te bekijken, maar daarvoor ga ik wel een weekendje moeten uittrekken, dit weekend wordt moeilijk. Ga dus in de loop van volgende week m'n reserveblok in orde zetten en dan vrijdag origineel uitbouwen, reserve inbouwen zodat ik kan blijven rijden. Dan heel het weekend tijd om rustig ALLES open te trekken en klep voor klep even te kijken. Ga ze ineens (indien nodig) slijpen en zittingen vervangen.

Strak plan? :)

edit: ga startpost aanpassen zodat het ineens duidelijk is wat er al op de planning staat enzo :)
 
Laatst bewerkt:
Wat het plan is: vandaag ga ik al even synchroniseren om 2 redenen: zien of dat enige verbetering teweegbrengt en dan heb ik er al even mee geoefend, zodat als de kleppen volledig gesteld zijn het van een leien dakje gaat. Ga zowiezo de kop even opendoen om de kleppen van naderbij te bekijken, maar daarvoor ga ik wel een weekendje moeten uittrekken, dit weekend wordt moeilijk. Ga dus in de loop van volgende week m'n reserveblok in orde zetten en dan vrijdag origineel uitbouwen, reserve inbouwen zodat ik kan blijven rijden. Dan heel het weekend tijd om rustig ALLES open te trekken en klep voor klep even te kijken. Ga ze ineens (indien nodig) slijpen en zittingen vervangen.

Strak plan? :)

edit: ga startpost aanpassen zodat het ineens duidelijk is wat er al op de planning staat enzo :)

Op zich een strak plan, maar ik zou eerst een Flesje Forté Carburator Cleaner (rode dop) puur erdoorheen slurpen. Of als je dat niet hebt, benzine met een flinke scheut remvloeistof erdoorheen. Rookt als de ziekte, maar dan heb je ook wat...
Daar worden kleppen behoorlijk schoon van en weet je gelijk of het aan vervuiling ligt of dat de kleppen echt niet meer goed zijn.
 
Liqui Moly.......ben er niet kapot van.
Voor mij is Forté the way to go.......het eerste fatsoenlijke product uit Zuid-Afrika wat ik ben tegengekomen.....

Benzine en remvloeistof in een hakpotje, gaatje in deksel, benzineslangetje erin en alles erdoorheen jassen....geen probleem....
 
Zitten er vacuum aansluitingen op het spruitstuk?

Het beste is dan om de motor op verhoogd toerental, ongeveer 6000 toeren het reinigings product op te laten zuigen. Dit het liefst als de motor op temperatuur is.
Als het een dunne aansluiting is op het spruitstuk (wat ik wel verwacht) kun je het gewoon in enkele slokken op laten zuigen.
 
als je nu eens de uitlaat , bougies en kleppendeksel demonteert
dan je nokkenassen zo zetten dat de kleppen geheel "dicht"zouden moeten zijn, met een compressor en luchtpistool ,met een rubbertje op de spuitmond, wat lucht blazen door het bougiegat
als er een klep verbrand is of niet goed sluit dan hoor je dat de lucht via het uitlaatkanaal onstnapt
dit is gewoon een simpele lektest,
wil niet zeggen dat ie verbrand is, maar hij kan ook niet goed sluiten gezien jou probleem met de klepspelling

ik zeg wel uitlaat eraf, maar mischien is het beter om de inlaatkant ook zo te "testen"
dan moet er nog meer af, maar dat begrijp je wel
 
Liqui Moly.......ben er niet kapot van.
Voor mij is Forté the way to go.......het eerste fatsoenlijke product uit Zuid-Afrika wat ik ben tegengekomen.....

Benzine en remvloeistof in een hakpotje, gaatje in deksel, benzineslangetje erin en alles erdoorheen jassen....geen probleem....
OK, liqui moly vliegt dus de deur uit :)
Wil die remvloeistof wel eens proberen, probleem is alleen dat mijn motor alleen draait als de benzine er wordt ingepompt, heb daarstraks een poging gedaan tot synchroniseren, maar zonder benzinepomp deed ie niet veel...
Dus kan het kwaad als ik dat recht in m'n tank gooi?

Zitten er vacuum aansluitingen op het spruitstuk?

Het beste is dan om de motor op verhoogd toerental, ongeveer 6000 toeren het reinigings product op te laten zuigen. Dit het liefst als de motor op temperatuur is.
Als het een dunne aansluiting is op het spruitstuk (wat ik wel verwacht) kun je het gewoon in enkele slokken op laten zuigen.
Zitten idd vacuumslangen op, maar zoals hierboven gezegd, hij zuigt niet, op geen enkele manier. Enkel als ik de benzinepomp aansluit werkt het.

als je nu eens de uitlaat , bougies en kleppendeksel demonteert
dan je nokkenassen zo zetten dat de kleppen geheel "dicht"zouden moeten zijn, met een compressor en luchtpistool ,met een rubbertje op de spuitmond, wat lucht blazen door het bougiegat
als er een klep verbrand is of niet goed sluit dan hoor je dat de lucht via het uitlaatkanaal onstnapt
dit is gewoon een simpele lektest,
wil niet zeggen dat ie verbrand is, maar hij kan ook niet goed sluiten gezien jou probleem met de klepspelling

ik zeg wel uitlaat eraf, maar mischien is het beter om de inlaatkant ook zo te "testen"
dan moet er nog meer af, maar dat begrijp je wel
Goed plan! :)
 
Ligt het wel aan je kleppen??????
Misschien niet ergens anders zoals een aansluiting van de injectie of een kapotte bougie??????
bougies zijn allemaal vervangen, die waren in orde. Injectie is ook nagekeken, ziet er ook allemaal goed uit... En ik denk echt wel dat het door de kleppen komt, vermits die zodanig slecht gesteld waren :)
Als ik geen oplossing vind bij de kleppen, dan zal ik eens een ander injectiehuis plaatsen, heb nog eentje op reserve :)
edit: wat kan ik nu het best in m'n tank gooien, remvloeistof of methanol? :)
 
Laatst bewerkt:
+
bougies zijn allemaal vervangen, die waren in orde. Injectie is ook nagekeken, ziet er ook allemaal goed uit... En ik denk echt wel dat het door de kleppen komt, vermits die zodanig slecht gesteld waren :)
Als ik geen oplossing vind bij de kleppen, dan zal ik eens een ander injectiehuis plaatsen, heb nog eentje op reserve :)
edit: wat kan ik nu het best in m'n tank gooien, remvloeistof of methanol? :)


Benzine en dan misschien forte 1 erbij.
Verder niets want je injectoren kunnen dan sneuvelen.
En je brandstofpomp wordt ook niet vrolijk van remvloeistof en ethanol e.d.
Dat waren truukjes uit de carburateurtijdperk.
 
Laatst bewerkt:
+Benzine en dan misschien forte 1 erbij.
Verder niets want je injectoren kunnen dan sneuvelen.
En je brandstofpomp wordt ook niet vrolijk van remvloeistof en ethanol e.d.
Dat waren truukjes uit de carburateurtijdperk.
OK, thanks :) Ga dan nu even op zoek naar forte, alles wat ik hier in de buurt vind is van Bardahl of Liqui Poly.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan