Kleppen gesteld, nu slecht lopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Goed, hier zijn we weer.
Nee, zoekfunctie heeft niets opgeleverd ;)

Situering: Gisteren en vandaag kleppen zitten stellen, inclusief nieuwe bougies, olie, noem maar op. Alles even nagelopen.
Toen ik met de uitlaatkleppen bezig was, merkte ik al dat er iets serieus mis was, 5 van de 8 kleppen hadden geen speling. Heb er toen 0.5 mm dunnere shims tussengestoken, nog steeds geen speling!
Vermits ik geen kleinere shims meer had liggen (ondertussen wel besteld) en ik ook niet ineens een gigantische aanpassing wou doen, heb ik dus de 0.5 mm dunnere laten zitten. (niet 0.05, geen typfout, effectief 0.5)

Probleem: vandaag wezen rijden. Vanaf het moment dat ik aan het rijden ben heb ik meer vermogen, trekt vlotter op, alles fijn. Maar, als ik nog maar durf te ontkoppelen voor langer als een seconde valt de motor uit.

Nee, het ligt niet aan de stationair-instelling, als ie loopt, draait ie mooi 1500 toeren. :P

Vraag: kan het zijn dat de uitlaatkleppen zo vol roet hangen dat ze niet ver genoeg opengaan om het mengsel buiten te krijgen? Heb zo'n 30 000 km rondgereden met deze instelling (nee, niet mijn keuze, garage zei vorige keer dat ze niet gesteld moesten worden, doe nog maar enkele maanden alles zelf) dus ik kan me wel voorstellen dat er héél veel mengsel verloren ging door de uitlaat en er een ophoping van roet kon ontstaan op deze kleppen.
Of denk ik fout? Iemand andere suggesties?

Als het roet is; wat kan ik hier aan doen? Gewoon even doorbijten en wat rondrijden? Heb er al zo'n kleppen-clean-ding ingegooid daarstraks.
Of moet ik het blok opendoen en kleppen slijpen? Zeg alsjeblief nee... :)

UPDATE:
Grote kans dat er wat kleppen verbrand zijn. Daar moet wat aan gebeuren!
Heb de uitlaat erafgehad om m'n blok wat te kunnen laten zakken, en de poorten waar de kleppen echt te strak waren zagen goed zwart. Nogal veel roetafzetting. Buiten zwartheid viel er niet veel aan te zien...

Wat het plan is: vandaag ga ik al even synchroniseren om 2 redenen: zien of dat enige verbetering teweegbrengt en dan heb ik er al even mee geoefend, zodat als de kleppen volledig gesteld zijn het van een leien dakje gaat. Ga zowiezo de kop even opendoen om de kleppen van naderbij te bekijken, maar daarvoor ga ik wel een weekendje moeten uittrekken, dit weekend wordt moeilijk. Ga dus in de loop van volgende week m'n reserveblok in orde zetten en dan vrijdag origineel uitbouwen, reserve inbouwen zodat ik kan blijven rijden. Dan heel het weekend tijd om rustig ALLES open te trekken en klep voor klep even te kijken. Ga ze ineens (indien nodig) slijpen en zittingen vervangen.

Voorlopig kan ik nog niet verderdoen, vermits ik wacht op onderdelen die wss pas volgende week dinsdag aankomen...

Hoe het blok nog zo goed blijft lopen met zo'n slechte instelling is mij onduidelijk, maar zo is het nu eenmaal! Ik hou jullie op de hoogte...

Stationair draait ie intussen al beter, zonder dat ik er iets aan gedaan heb.
En voor diegenen die zeggen 'je doet iets fout' kan goed zijn, alleen zou ik niet weten wat. Volg m'n wphb van Kawasaki zelf tot op de letter, alle andere kleppen kon ik wel goed meten. Dus...
 
Laatst bewerkt:
ok, helder.......wat een waardeloze dealers waar jij woont......
Dat hoef je mij zelfs niet meer te vertellen... :) Service doen ze niet aan, fouten alom, denken alleen aan hun eigen bankrekening. Ofwel heb ik gewoon al pech gehad tot nu toe :)
Koop nu zoveel mogelijk via m'n vader zijn zaak aan rechtstreeks bij leveranciers, die doen tenminste nog wat moeite voor hun klanten...
 
Goed, vandaag een 6tal uurtjes gewerkt aan m'n fiets. Kleppen zijn nu allemaal perfect binnen toleranties gesteld. Wel 1 klep die op het randje zit, heb nu 0.3 mm speling (valt binnen tolerantie), maar er zit een shim van 2.5 in, de dunste die ik mag gebruiken... Als deze klep nu minder speling krijgt dan moet ik deze waarschijnlijk vervangen, en de seal eveneens. Niet zo'n leuk vooruitzicht :)
Wel goed nieuws, er is miraculeus genoeg geen enkele klep verbrand... Heeeeel vreemd, maar goed :)

Blok is nu terug opgebouwd, wel nog niet getest, had sociale verplichtingen. Morgen ga ik synchroniseren, compressiemeting uitvoeren enzo. Hopelijk verloopt dat ook allemaal gut.

Nu nog een vraag: de klep die niet meer kan gesteld worden in de toekomst, kan ik die mss best gewoon ineens vervangen, of moet ik dat gewoon doen als de speling niet meer kan worden aangepast?

I'll keep you posted tomorrow :)
 
Ga het voorlopig laten, alles valt binnen toleranties dus. Bij de volgende grote beurt nog eens alles nakijken, dan indien nodig revisie doen :)
Heb zonet gesynchroniseerd, loopt nu terug als een zonnetje. Trilling die er ALTIJD geweest was, is nu volledig weg. Dit doet me dus nóg meer vragen stellen bij mijn garage, normaal moet om de 6 of 12K (moet kijken voor precies aantal) gesynchroniseerd worden, zij hebben de motor 36K onderhouden, nooit iets aan gedaan...
Gasrespons is nu ook een beetje anders, en stationair draait hij beter, maar maakt hij een iets ander geluid. :)

Wel ook iets vreemd: normaal hoorde ik mijn kleppen NOOIT, nu hoor ik continu zo'n licht getik, kan dit zijn omdat ze nu eindelijk genoeg speling hebben, of niet?
 
Gewoon bij de volgende grote beurt je motor inruilen, dan zit de dealer er mee ( of de nieuwe koper met een topic hier O-) ).
Vind het nog steeds een apart verhaal :Y
Strak plan! ;) Alleen ben ik van plan dit beestje te houden tot het uit elkaar valt... En dat zou ik niemand willen aandoen... Ga gewoon dinsdag eens een hartig woordje wisselen :)
Snap ook nog steeds niet dat het al bij al nog goed zit allemaal, maarja... Soms heb je geluk zeker? :)

Je kan ze beter horen tikken dan geen getik :)
OK, was een beetje ongerust :) Maar vind het wel rustgevend dat geluid... Nu praat'ie precies een beetje meer tegen me ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan