Kleppen iets verkeerd

Splendid

MF'er
24 apr 2006
204
0
Drachten
hallo:)

Ik had dus laatst even de kleppen van mn xl500 gesteld, maar volgens mij staan ze net niet goed, als ik hem probeer te starten hoor ik harde tikken bij de cilinderkop wegkomen, maar als ik de killswitch aanstaat (dus dat ie niet wil starten) klinkt ie gewoon normaal.

Naar mijn idee is dit omdat als de zuiger weer omhoog gaat dmv ontsteking, hij net wat hoger komt dan wanneer de startmotor hem omhoog drukt.

Maar mijn vraag aan jullie, heb ik er dan juist teveel, of te weinig speling op zitten?..

Alvast bedankt:)

edit: ik heb er dus een blok met electrische start onder zitten he
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk te zeggen? Is je accu 12 volt of net even meer?

Zonder gekheid, je zuiger gaat niet hoger als je hem kickt of elektrisch start. Als je teveel klepspeling hebt, kan het zijn dat je een tikje hoort. Klepspeling+timing kan je het beste meten dmv voelermaatjes en merktekens in het blok.

Als dat allemaal goed is *O* *O* Hoor je dan nog een tik -O- -O- '(

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk te zeggen? Is je accu 12 volt of net even meer?

Zonder gekheid, je zuiger gaat niet hoger als je hem kickt of elektrisch start. Als je teveel klepspeling hebt, kan het zijn dat je een tikje hoort. Klepspeling+timing kan je het beste meten dmv voelermaatjes en merktekens in het blok.

Als dat allemaal goed is *O* *O* Hoor je dan nog een tik -O- -O- '(

Succes!


accu is 12 volt, tis een FT500 blok.

Maar ik bedoel, het tikken is er alleen als hij het mengsel ontsteekt, anders hoor ik geen getik. Beetje rare theorie, ik weet t :P

Ik heb de kleppen gewoon netjes afgesteld met voelermaatjes, moet wel zeggen dat het maar minimale speling is..inlaatkleppen moesten 0,05mm hebben en uitlaat 0,10.. of andersom:P heb t toen iig goed gedaan, had t ff opgeschreven toen namelijk.

Heb ze gewoon gesteld met de zuiger op het bdp, t stuk van het vliegwiel gelijk een het teken op het carter, en in de compressieslag..
 
Laatst bewerkt:
accu is 12 volt, tis een FT500 blok.

Maar ik bedoel, het tikken is er alleen als hij het mengsel ontsteekt, anders hoor ik geen getik.

Ik heb de kleppen gewoon netjes afgesteld met voelermaatjes, moet wel zeggen dat het maar minimale speling is..inlaatkleppen moesten 0,05mm hebben en uitlaat 0,10.. of andersom:P heb t toen iig goed gedaan, had t ff opgeschreven toen namelijk.

Heb ze gewoon steld met de zuiger op het bdp, t stuk van het vliegwiel gelijk een het teken op het carter, en in de compressieslag..


Het is geen tweetakt, je hebt 4 slagen,.uit mijn hoofd kan ik zo niet zeggen of je het goed gedaan hebt. Die speling is wel minimaal hoor, is dat niet de minimale speling?
 
Het is geen tweetakt, je hebt 4 slagen,.uit mijn hoofd kan ik zo niet zeggen of je het goed gedaan hebt. Die speling is wel minimaal hoor, is dat niet de minimale speling?

Volgens mij gewoon de normale speling..is heel weinig bij die krengen..

Maar nu ben ik in de war |( Ik heb ze gesteld:

Kleppen dicht
Zuiger bdp
T stuk gelijk aan markering op carter.. wat zie ik nu nog over t hoofd?
 
accu is 12 volt, tis een FT500 blok.

Maar ik bedoel, het tikken is er alleen als hij het mengsel ontsteekt, anders hoor ik geen getik. Beetje rare theorie, ik weet t :P

Ik heb de kleppen gewoon netjes afgesteld met voelermaatjes, moet wel zeggen dat het maar minimale speling is..inlaatkleppen moesten 0,05mm hebben en uitlaat 0,10.. of andersom:P heb t toen iig goed gedaan, had t ff opgeschreven toen namelijk.

Heb ze gewoon gesteld met de zuiger op het bdp, t stuk van het vliegwiel gelijk een het teken op het carter, en in de compressieslag..
ik vind het prima dat je geen zin hebt in "zulke" opmerkingen maar wat wil je dan horen ?

als je niet weet of je je kleppen goed gesteld hebt 0.05 of 0.10..of omgekeerd ? :? enig idee wat ik hierop moet zeggen dan ?? ik niet,..en om advies vragen is prima,..tegen kritiek kunnen is ook fijn: dus doe het goed & besteed er aandacht aan..

een T stuk heb ik trouwens nog nooit op mijn vliegwiel aangetroffen, wel ergens bij mijn voorvork ..
 
Volgens mij gewoon de normale speling..is heel weinig bij die krengen..

Maar nu ben ik in de war |( Ik heb ze gesteld:

Kleppen dicht
Zuiger bdp
T stuk gelijk aan markering op carter.. wat zie ik nu nog over t hoofd?

Zat even te zoeken en kwam al eerder jou vraag tegen: in juli 2007 dacht je ook al dat je kleppen niet goed stonden. Heb je die motor inmiddels wel al eens fatsoenlijk lopend gehad??
 
Zat even te zoeken en kwam al eerder jou vraag tegen: in juli 2007 dacht je ook al dat je kleppen niet goed stonden. Heb je die motor inmiddels wel al eens fatsoenlijk lopend gehad??

nope..maakt opzich ook niet uit voor mij, heb nog geen rbw en ben te eigenwijs eigenlijk om dat ding weg te brengen..

Moet er wel bij zeggen dat ik er niet echt veel mee bezig ben geweest
 
ik vind het prima dat je geen zin hebt in "zulke" opmerkingen maar wat wil je dan horen ?

als je niet weet of je je kleppen goed gesteld hebt 0.05 of 0.10..of omgekeerd ? :? enig idee wat ik hierop moet zeggen dan ?? ik niet,..en om advies vragen is prima,..tegen kritiek kunnen is ook fijn: dus doe het goed & besteed er aandacht aan..

een T stuk heb ik trouwens nog nooit op mijn vliegwiel aangetroffen, wel ergens bij mijn voorvork ..

is alweer een tijdje terug, had t toen wel goed gedaan, had t opgeschreven namelijk, stond er ook bij geloof ik:)

Wat ik verder graag wil horen is wat andere mensen er van denken, verder kan ik best tegen kritiek, maar die eerste reactie was wel heel inhoudsloos..

En het t stuk is simpelweg het tekentje op het vliegwiel in de vorm van een T..ik had er wel eerder van gehoord iig

..had je zijn vraag wel begrepen ?

Ja, ik had hier dus al eerder gevraagd hoe ik dat moest doen en wat de klepspeling moest zijn...

verder te ruim of te strak is allebei niet goed :+ ..maar zonder gekheid, ik weet niet wat beter is, en ik weet niet wat ik fout heb gedaan, daarom vraag ik het hier..

edit: ok, teveel is slechter dus, afgeleid uit de post van ijzervreter

ik sluit me hier bij aan |( |( |( |( |(

alleen weet ik het antwoord : gewoon geen poen om het fatsoenlijk te laten doen :+ :+ :+ :+ :+

oke
 
Laatst bewerkt:
Alé..een werkplaatshandboek kan je makkelijk downloaden ..print de juist pagina's ..neem ze mee de schuur in en kijk goed wat je moet doen en HOE !

1. het is geen T stuk maar een merkteken 't'=time=zuiger bovenaan
2. kijk vooral of de timing van je nokkenas tov je krukas goed staat,.. vliegwiel op T zetten en de merktekens op de cilinderkop zoeken/bekijken en vergelijken
3. staan die goed ? dan kleppen stellen volgens dat uitgeprinte handige hulpje
4. te strak= zeeeeeeer slecht
5. te ruim=ook niet goed
6. .. dat is wat ik ervan denk :)
 
Laatst bewerkt:
Alé..een werkplaatshandboek kan je makkelijk downloaden ..print de juist pagina's ..neem ze mee de schuur in en kijk goed wat je moet doen en HOE !

1. het is geen T stuk maar een merkteken 't'=time=zuiger bovenaan
2. kijk vooral of de timing van je nokkenas tov je krukas goed staat,.. vliegwiel op T zetten en de merktekens op de cilinderkop zoeken/bekijken en vergelijken
3. staan die goed ? dan kleppen stellen volgens dat uitgeprinte handige hulpje
4. te strak= zeeeeeeer slecht
5. te ruim=ook niet goed
6. .. dat is wat ik ervan denk :)

Prima, ga ik dat proberen:) ik dank u wel
 
Alé..een werkplaatshandboek kan je makkelijk downloaden ..print de juist pagina's ..neem ze mee de schuur in en kijk goed wat je moet doen en HOE !

1. het is geen T stuk maar een merkteken 't'=time=zuiger bovenaan
2. kijk vooral of de timing van je nokkenas tov je krukas goed staat,.. vliegwiel op T zetten en de merktekens op de cilinderkop zoeken/bekijken en vergelijken
3. staan die goed ? dan kleppen stellen volgens dat uitgeprinte handige hulpje
4. te strak= zeeeeeeer slecht
5. te ruim=ook niet goed
6. .. dat is wat ik ervan denk :)

Ik denk dat hij hier wat aan heeft! :}
 
Jongens zo is iedereen begonnen, gewoon met knoeien.
Van domme fouten en uitspraken leer je alleen maar(als het goed is ;) )

Help die jongen gewoon, zonder dat ie de motor weg moet brengen.
Of moet reviseren/ opnieuw opbouden omdat hij de brut verneukt.

Als ik mijn oude topics terug lees, denk ik ook was een maloot.
En ja toen was ik ook een maloot.....(nu nog steeds) maar wel met meer kennis mbv dit forum, daar is het forum toch voor?
 
Jongens zo is iedereen begonnen, gewoon met knoeien.
Van domme fouten en uitspraken leer je alleen maar(als het goed is ;) )

Help die jongen gewoon, zonder dat ie de motor weg moet brengen.
Of moet reviseren/ opnieuw opbouden omdat hij de brut verneukt.

Als ik mijn oude topics terug lees, denk ik ook was een maloot.
En ja toen was ik ook een maloot.....(nu nog steeds) maar wel met meer kennis mbv dit forum, daar is het forum toch voor?

Hier sluit ik me volledig bij aan. :Y
 
Alé..een werkplaatshandboek kan je makkelijk downloaden ..print de juist pagina's ..neem ze mee de schuur in en kijk goed wat je moet doen en HOE !

1. het is geen T stuk maar een merkteken 't'=time=zuiger bovenaan
2. kijk vooral of de timing van je nokkenas tov je krukas goed staat,.. vliegwiel op T zetten en de merktekens op de cilinderkop zoeken/bekijken en vergelijken het nokkenastandwiel gelijk zetten met het pasvlak van de cilinderkop
3. staan die goed ? dan kleppen stellen volgens dat uitgeprinte handige hulpje
4. te strak= zeeeeeeer slecht
5. te ruim=ook niet goed
6. .. dat is wat ik ervan denk :)
:^
 
Laatst bewerkt:
Jongens zo is iedereen begonnen, gewoon met knoeien.Van domme fouten en uitspraken leer je alleen maar(als het goed is ;) )

Help die jongen gewoon, zonder dat ie de motor weg moet brengen.
Of moet reviseren/ opnieuw opbouden omdat hij de brut verneukt.

Als ik mijn oude topics terug lees, denk ik ook was een maloot.
En ja toen was ik ook een maloot.....(nu nog steeds) maar wel met meer kennis mbv dit forum, daar is het forum toch voor?

Ik probeer toch ook te helpen,is alleen op papier een beetje moeilijk uit te leggen. Als je het voor kon doen dan wijst alles zich vanzelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan