Kleppen lijken te tikken na het stellen. GSXR 600 1998 SRAD

Meathausen

Rookie
21 jan 2012
12
1
Geesteren
Hallo,

Ik heb laatst mijn kleppen gesteld van mijn Suzuki GSXR 600. Vooraf maakte de motor geen geluid en liep deze fijn. Tijdens het controleren van de klepspeling zag ik dat zowel mijn in- als uitlaatklep speling op zo'n 0,15mm zat.

Volgens het werkplaatshandboek zou de inlaat tussen 0,10 en 0,20 moeten staan en de uitlaat tussen de 0,20 en 0,30. De uitlaat stond dus te krap en dit heb ik verholpen met andere shims. Aangezien ik de speling niet te veel wilde vergroten omdat de motor goed liep heb ik gekozen om het naar ~0,22mm te brengen. Aan de lange kant van de bandbreedte dus. Nu ik de motor start hoor ik iets in de kop duidelijk tikken. Dit vermindert naarmate de motor warm wordt maar het gaat niet helemaal weg.

Mijn vraag: kan dit kwaad? En is er wellicht iemand met kennis van een SRAD die mij kan vertellen dat de marges in het werkplaatshandboek wellicht te ruim zijn weergegeven? Kan het ook nog iets anders zijn? Mijn SRAD heeft geen nokkenasspanner update gehad. Aangezien hij hiervoor niet tikte denk ik niet dat het daar aan ligt.

Mvg, Marc
 
Laatst bewerkt:
Hij tikt niet. Jij doet stellen. Hij tikt wel.

Waar gaat dit mis? Je zal echt een foutje hebben gemaakt, beter nu accepteren dan eindeloos naar opties zoeken die beter zijn voor je ego :)
Dat zeker. De vraag is alleen ten eerste of het kwaad kan en/of iemand het herkent bij een SRAD. Ik kan mij namelijk voorstellen dat het blok wat meer tikt als je je klepspeling vergroot.

Ego speelt daar geen rol.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeker. De vraag is alleen ten eerste of het kwaad kan en/of iemand het herkent bij een SRAD. Ik kan mij namelijk voorstellen dat het blok wat meer tikt als je je klepspeling vergroot.

Ego speelt daar geen rol.
Haal die kleppendeksel er nou af man.. :+ in de tijd dat je hier zit te chatten had je het al lang los kunnen hebben!
 
Of het kwaad kan weet alleen Jomanda en als iemand het herkent, wat kun je daar dan mee?
Ik kan mij voorstellen dat het normaal is met wat ruimere klepspeling en ik het dus niet moet veranderen. Wat ook kan is dat een SRAD kenner mij vertelt dat het niet normaal is dat je ze hoort, in dat geval ga ik het meteen weer checken en/of aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Het punt is dat je via internet lastig kunt bepalen wie er een SRAD-kenner is. Dat zou dan iemand moeten zijn die vanaf 1996 (?) zoveel SRAD's onder handen heeft gehad en veel technische bagage heeft zodat dat hij er iets zinnigs over kan zeggen. En als die kenner verstandig is zegt hij niks over een motor waar hij niet zelf naar heeft geluisterd.

Steek er weer wat tijd in en dubbelcheck alles nog een keer, dat is wat wij jou hier adviseren, maar waar jij begrijpelijk niet op hoopte.
 
Als je de kleppen hoort tikken is de speling (over het algemeen) zo veel ruimer dan 0,3 mm....... dat lijkt me heel sterk of je moet echt foutief gesteld hebben. Er zal dus iets anders niet helemaal goed zijn gegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan