Kleppen maken een luid tikkend geluid

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Hey all, ik heb vandaag mijn kleppen zelf opnieuw gesteld door middel van Vetpriesters Kleppen stellen Suzuki XF650 Freewind handleiding.

TDC bij compressieslag heb ik ook gebruikt tijdens het afstellen.
Even nagekeken en de huidige maatjes voor uit (0.20mm) en in (0.10mm) passen niet in tussen de klep en de tuimelaar. Dus heb ik deze maar afgesteld dat die er stroef in passen.

Het probleem is nu dat de motor veel compressie heeft en ook een luid tikkend geluid maakt, niet echt gezond denk ik, dus ben ik maar eens opnieuw gaan kijken of ik wel de juiste voelermaatjes heb gebruikt, en ja, dat heb ik :)

Wat is hier nu het probleem? Vroeger maakt de motor die geluiden niet en was ook makkelijker te starten, maar een beetje onderhoud kan geen kwaad.

Kan het zijn dat ik deze te wijd heb afgesteld?

Via een ander forum:
played around with my valve clearance settings and this is what I have found:

Int: 0.12mm Exh: 0.22 .... - started easier, but lots of valve tap.
Int: 0.1mm Exh: 0.2mm..... - still a lot of valve tap, plenty of movement in the rocker arm at TDC.
Int: 0.08mm Exh: 0.17mm.. not much play in the rocker arm at TDC, but minimal valve tap. slightly harder to start.

Bike has a High compression JE piston fitted, not sure if this has made a difference regarding valve tap?

(Valve Clearance Spec's for a 2008 DR650: Intake:0.08-0.13mm Exhaust: 0.17-0.22mm)

Zou het zin hebben om de afstelling naar de minimale waarden te brengen?
In afwachting '(
 
Geen in en uitlaat kleppen verwisseld bij het stellen ?

Nokkenas wel exact in de juiste stand gezet ? Merktekens willen nog wel eens een afwijking geven, als je dan op het verkeerde punt van de Nokia keet, krijg je een verkeerde afstelling.
 
Zeker niet, heb het dubbel gecheckt, ook na het stellen nog eens nagemeten en de voelermaatjes passen stroefjes.

Hoe bedoel je met "nokkenas wel exact in de juiste stand gezet"?
Bij de vorige afstelling deed ik precies hetzelfde en toen was er geen geluid.

Nokkenas zat wel in het midden en raakte de tuimelaars niet. Kon de tuimelaars een beetje bewegen als ik er een beetje druk op zet.

Zal eens experimenteren met een strakkere afstelling, misschien gaat het geluid dan weg :')

Een snelle edit:
Ik ben een sukkel :')
Kon de tuimelaar nog een stuk verder duwen (en was dus toch ook de nokkenas die een beetje in de weg stond).
Mijn maten zijn véééééél te ruim. Zal maar eens opnieuw afstellen en kijken of het geluid nu weg is :')
 
Laatst bewerkt:
Zeker niet, heb het dubbel gecheckt, ook na het stellen nog eens nagemeten en de voelermaatjes passen stroefjes.

Hoe bedoel je met "nokkenas wel exact in de juiste stand gezet"?
Bij de vorige afstelling deed ik precies hetzelfde en toen was er geen geluid.

Nokkenas zat wel in het midden en raakte de tuimelaars niet. Kon de tuimelaars een beetje bewegen als ik er een beetje druk op zet.

Zal eens experimenteren met een strakkere afstelling, misschien gaat het geluid dan weg :')

Een snelle edit:
Ik ben een sukkel :')
Kon de tuimelaar nog een stuk verder duwen (en was dus toch ook de nokkenas die een beetje in de weg stond).
Mijn maten zijn véééééél te ruim. Zal maar eens opnieuw afstellen en kijken of het geluid nu weg is :')
Goed gevonden, en eerlijk gemeld :t
 
Het geluid is weg!!! *O* *O* *O*
Bij de inlaatklep zat ik door de nokkenas een halve centimeter ernaast met m'n afstelling, alsook bij de uitlaatklep. Damn dat was echt dom |(

Nu nog een paar grotere sproeiers installeren als ik die heb besteld, gelukkig gaat dit niet lang duren omdat ik vandaag al 3 keer de carb eraf heb gehaald :')
 
full
 
Hoi CDA, wat zou ik aan de howtoe kunnen toevoegen om anderen dezelfde situatie te besparen?
En je hoeft echt niet elke keer de bron te vermelden hoor zoals bij de electrische schakeling.
;)
 
Hoi CDA, wat zou ik aan de howtoe kunnen toevoegen om anderen dezelfde situatie te besparen?
En je hoeft echt niet elke keer de bron te vermelden hoor zoals bij de electrische schakeling.
;)

Misschien dat het handig zou zijn om de tuimelaars voor het stellen eens proberen naar boven en beneden te bewegen :)
Het zou mogelijk moeten zijn om kleine bewegingen op en neer te maken en tikjes te horen i.p.v. een stevige/vaste tuimelaar.

Ik steek graag de bron erbij om zo al een beeld te scheppen van hoe ik het heb gedaan :)
Het is overigens al een héél duidelijke handleiding. In het geval van het ene slangetje achterin de tank heb ik die toch naar boven getrokken, en zat nergens aan vast. Deze heb ik dus gewoon terug naar onder geleid bij de herinstallatie van de tank.
Ook is het lange boutje van de kappen de juiste diameter om door de benzineslang te steken, die kan je dus gebruiken als extra veiligheid als je de tank opzij plaatst ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan