kleppen regelen van een Bandit

banditlover

Rookie
6 jun 2002
22
0
W-WL
Ik heb een bandit600N met 42000km en er zijn veel
die zeggen dat ik eens mijn kleppen moet laten afregelen.
Maar er zijn er ook die zeggen dat ik daar niet moet achter kijken.

Wat denken jullie?
Kennen jullie intersante site's van bandit's?

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/3629/7228afe7b4023395ae1fa53154019cd2 (bandit600Na.JPG)​
 
Volgens mij moet bij een bandit 600 volgens het schema elke 6000 km de klepspeling gecontroleerd worden.
Hou jij je hoofd niet te strak vast? Of is de bandit zo slecht in elkaar gezet dat dit wel nodig is? Een CBR hoeft nl bij 12000km alleen gecontroleerd te worden en bij 24 gesteld te worden. Als dat om de 6000km zou zijn dan zou zo'n bandit bij mij 4x per jaar open moeten... :?
 
Als je tijdens het rijden een continu zacht ratelend/tikkend geluid hoort uit het blok moet je er toch echt eens over denken om de klepspeling op te meten. Watergekoelde motoren behoren vrij stil te zijn en kleppen moet je (bijna) niet kunnen horen als alles goed is.
 
Op vrijdag 21 juni 2002 09:51 schreef Kubiekdriehoekje het volgende:Hou jij je hoofd niet te strak vast? Of is de bandit zo slecht in elkaar gezet dat dit wel nodig is? Een CBR hoeft nl bij 12000km alleen gecontroleerd te worden en bij 24 gesteld te worden. Als dat om de 6000km zou zijn dan zou zo'n bandit bij mij 4x per jaar open moeten... :?

En als ze bij de controle van 12.000 km niet goed staan wacht je gewoon tot de 24.000 km met stellen :? :?
 
Hou jij je hoofd niet te strak vast? Of is de bandit zo slecht in elkaar gezet dat dit wel nodig is? Een CBR hoeft nl bij 12000km alleen gecontroleerd te worden en bij 24 gesteld te worden. Als dat om de 6000km zou zijn dan zou zo'n bandit bij mij 4x per jaar open moeten... :?

Suzuki's hebben erg veel onderhoud nodig. Bij moderne Yamaha's 40000km, Honda's 30000km. Maar ik denk dat een Suzuki toch wel 15000 à 20000 moet kunnen doen.
 
Hou jij je hoofd niet te strak vast? Of is de bandit zo slecht in elkaar gezet dat dit wel nodig is? Een CBR hoeft nl bij 12000km alleen gecontroleerd te worden en bij 24 gesteld te worden. Als dat om de 6000km zou zijn dan zou zo'n bandit bij mij 4x per jaar open moeten... :?
Bij je cbr600 (vanaf 1991) hoef je maar eens in de 24.000km je klepspeling te controleren, en te veranderen als deze niet tussen de voorgeschreven waarden ligt!
 
ik heb ook al het getal 24000km horen vallen

maar er zijn ook andere die praten van nooit de kleppen te regelen, alleen indien er breuk is.

Nooit stellen is in ieder geval gelul. Klepspeling verloopt bij iedere motor. DUs om de 24.000 lijkt me niet heel vreemd. Check die manual of vraag het even na bij de dielert.
 
ik heb ook al het getal 24000km horen vallen

maar er zijn ook andere die praten van nooit de kleppen te regelen, alleen indien er breuk is.

De bandit had toch ongeveer hetzelfde blok als een Suzuki GSXF ? Bij mijn blok moet dacht ik om de 24000 km de klepspeling worden gecontroleerd en als de speling niet goed is natuurlijk goed worden afgesteld. (heb nog geen werkplaatshandboek, maar zal het nog ff navragen)

Wat betreft nooit controleren :
Als er een klep afbreekt is het denk ik te laat voor kleppen stellen :+
 
ik heb ook al het getal 24000km horen vallen

maar er zijn ook andere die praten van nooit de kleppen te regelen, alleen indien er breuk is.
Dat is ook het nadeel van internet, iedereen schrijft waar hij in gelooft, of het nu waar is of niet.

Suzuki zegt dat je elke 6000km de klepspeling moet controleren, misschien dat in de praktijk blijkt dat er pas gesteld moet worden na 12.000km of 24.000km. Dan kan je (of je dealer) er voor kiezen om pas na 12.000km of 24.000km de klepspeling te controleren.
 
Ik heb een bandit600N met 42000km en er zijn veel
die zeggen dat ik eens mijn kleppen moet laten afregelen.
Maar er zijn er ook die zeggen dat ik daar niet moet achter kijken.

Wat denken jullie?
Kennen jullie intersante site's van bandit's?

mijn reparatie handleiding geeft aan
6000km/12mnd
-luchtfilter schoonmaken
-bouten, moeren cillinderkop en uitlaatsysteem controleren
-klepspeling(gsf600) controleren en indien nodig afstellen.
-controle bougies indien nodig afstellen.
-randstof systeem controleren.
-olie verversen motor/versnellingsbak bij elke 2e verversing het oliefilter vevangen.
-controle stationair toerental indien nodig afstellen.
-controle gas en choke kabels indien nodig afstellen.
-controle koppeling indien nodig afstellen.(gsf600)
-controle op slijtage en rek van ketting eindaandrijving
-controle op slijtage remblokken indien nodig vevangen
-controle remsysteem
-algemene controle banden en wielen
-controle bouten en moeren

N.B bij 12000km/2jaar moeten er andere zaken gedaan worden naast de 6000km beurt.

nou als je het nu nog niet weet.
met andere woorden, klepspeling controleren.
als je rustig/normaal met je motor omgaat dan is het heel normaal dat er geen klep gesteld dient teworden.
of wil je uiteindelijk verbrande klep(pen) hebben?
kost een hoop geld.
 
Nog even over kleppen stellen: mijn fiets heeft er nu ruim 15000 km op staan. Kleppen stellen zou iedere 24000 of 2 jaar gedaan moeten worden.

24000 duurt nog wel ff, maar de fiets is een stukkie ouder dan 2 jaar. Is het nodig deze te laten stellen?
 
full

Zooo...


Mooie fiets trouwens!!!! Ik huur vrij vaak deze bandit, rijdt erug lekker
 
Bij het horen van klepgeluiden weet je dat er een of meer kleppen te veel speling hebben.
Maar te strak staande kleppen (te weinig speling) hoor je niet, alleen als je motor slecht begint te lopen omdat de klep verbrand is....(klep sluit niet lang genoeg bij te weinig speling en kan zijn hitte niet kwijt aan de klepzitting)
 
Terug
Bovenaan Onderaan