• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

kleppen regelen

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
52
Houten
#7
hoelang kan ik het uitstellen van men kleppen te laten nazien van men vfr800?
Je wilde waarschijnlijk vragen hoe lang je het controleren van de klepspeling van jouw motor uit kan stellen? (maar je kon de juiste letters op je toetsenbord niet vinden)
Dat kan je uitstellen zo lang jij wilt, service-intervallen zijn uiteraard gewoon onzin/geldklopperij. O-)
 

IJzervreter

MF veteraan
29 apr 2004
15.958
102
#10
Je kan het vrij lang uitstellen, maar uiteindelijk houd het op. Je weet alleen niet wanneer. Daarom hebben ze daar een interval voor gemaakt. :X
 
13 apr 2006
55
0
#12
Beste schorpioen,

Ik kan begrijpen dat je na het lezen van de meeste reacties denkt: waar ben ik nu terecht gekomen.
Ik vind zaken als het onderhoud aan mijn motorfiets en met name motorisch onderhoud zoals het stellen van kleppen erg belangrijk en ben van mening dat je de intervallen voor het stellen van kleppen zou moeten doen zoals Honda dit voorschrijft.
Eventuele gevolgen van het niet tijdig laten stellen van de kleppen staan financieel staan in geen verhouding tot de "winst" die je behaalt door het niet te doen.
 
12 sep 2006
206
0
#16
vind dat de meesten belachelijk doen over men vraag?ben zelf automekanieker gedurende 15tal jaren dus heb ik ondervinding genoeg om te weten dat de voorgeschreven onderhoudsintervallen niet altyd gevolgd moet worden,kleppen die geregeld worden door pastillen komt bij automotoren ook minder aan dan ze voorschryven maar men vraag was gewoon omdat ik met motoren minder ervaring heb en weet dat die meer toeren maken,maar goed kzal het verder dan wel bekijken want hier kom ik blijkbaar geen stap verder!!!!!!!
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.556
108
53
oirschot
#18
Heel vaak is het ook dat de intervallen die de fabrikant voorschrijft overdreven zijn. Vaak was het achteraf gezien niet nodig om ze te stellen.
Maar wat nou als je het uitstelt en het was toevallig wel hard nodig, dan zit je met de brokken. Daarom zou ik ze in ieder geval controleren.
 

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.096
0
34
Omg Eindhoven
#20
Je hebt de eerste VFR800i (98-01) en de VFR800-VTEC (02-> ;) .
En dat zijn 2 heel erg verschillende blokken, het zijn 90 graden V4 4-takten met een 6-bak en daar houd het ongeveer mee op.
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
1
#21
Gekke reactie, Schorpioen..... Wat verwacht je dan, dat iemand hier roept: 10.000 km en je vervolgens vertelt dat ie dat ook nog garandeert?

Een goeie monteur wéét dat die intervallen er niet voor niets zijn.
Misschien red je die 10.000 km wel, misschien loopt ie stuk 1 kilometertje voordat je alsnog de kleppen gaat stellen......misschien wel meteen. Wie weet dat nou?
Als je wilt gokken, loop je een risico. Jouw keus, jouw centen......

Overigens zou ik verwachten dat een ervaren monteur die kleppen zélf wel kan stellen...... en ook geen domme vragen stelt.
 

Syhoro

MF veteraan
8 okt 2004
2.272
0
#22
Je hebt de eerste VFR800i (98-01) en de VFR800-VTEC (02-> ;) .
En dat zijn 2 heel erg verschillende blokken, het zijn 90 graden V4 4-takten met een 6-bak en daar houd het ongeveer mee op.
Dat valt nogal mee, zoveel serieuze verschillen zijn er niet of je moet dat VTEC syteem en nokkenasketting i.p.v. tandwieltrein zo verschillend vinden.

Anyway, een VFR stel je natuurlijk op tijd, maar in werkelijkheid blijkt dat het zelden nodig is om na de eerste 24.000 km de kleppen te stellen. Om de 35.000 zou waarschijnlijk ook wel gaan. Verder is het kleppen stellen erg veel werk bij een VFR800. Je moet je halve motor slopen en als je echt pecht hebt ook nog eens 4 nokkenassen verwijderen en als je echt maar dan ook echt een kutdag hebt ook nog eens 16 kleppen stellen.
De ultieme goedmaker is dat een VFR800 niet kapot kan, behalve je balhoofdlager en spannnigsregelaar. :Y :} :}
 

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.096
0
34
Omg Eindhoven
#23
Dat valt nogal mee, zoveel serieuze verschillen zijn er niet of je moet dat VTEC syteem en nokkenasketting i.p.v. tandwieltrein zo verschillend vinden.
Jah, uhh, eigenlijk wel...
Anders kan je ieder blok wel hetzelfde noemen.

Maarre, dat VTEC systeem is dus wel leuk, want dan moet je eerst de nokkenassen uitbouwen en weer inbouwen om de vtec kleppen te blokkeren, daarna meten, daarna mogelijk nog een keer alles uitbouwen en inbouwen om shims te vervangen (of de complete stoter bij een vtec klep) en daarna kun je de nokkenassen weer uitbouwen en inbouwen om de blokkering te verwijderen.

En met een nokkenasketting is dat toch 'iets' meer werk dan met die tandwielen ;)