Kleppen speling groter of kleiner?

Schumi123

Die hard MF'er
1 jun 2007
441
0
Spanbroek
Ik ben bezig met het stellen van mijn kleppen, echter vraag ik me af hoe ik dat het beste kan doen.

Ik heb namelijk een klep die ik op 0.23 kan stellen maar ook op 0.28, gaat in stapjes van 5. De speling moet tussen de 0.22 en 0.31 liggen. Mijn vraag wat raden jullie aan. Krapper of beter te ruim.

Is het daarnaast nog belangrijk om per cilinder de speling van 2 kleppen te bekijken? Dus bijvoorbeeld 1 klep is 0.12 en de ander is 0.17. Is het dan verstandig deze te stellen, zodat ze wel aan elkaar gelijk zijn?. Of is het alleen van belang dat de speling binnen de marge's valt?
 
Laatst bewerkt:
Liefst zo ruim mogelijk, dus in jouw geval die 0,28. Door inslaan op de klepzitting wordt het vanzelf iets minder. Tweede is dat ze net wat langer op de zitting rusten en wat meer van hun warmte kwijt kunnen.

In principe is binnen de marge voldoende, maar het mooiste is als je de speling zoveel mogelijk gelijk kan krijgen.
 
je kunt beter te veel speling hebben en dan kan die iets ratelen, dan een te krappe speling waardoor je misschien back fire krijgt, of verbrande uitlaatkleppen! maar als je binnen de marges blijft zal het goed zijn. ik zou kiezen voor 0.28 want klepzittingen kunnen ook slijten waardoor de klepspeling kleiner wordt. en je zit dan al gauw tegen de onderste grens aan.
 
Nee iets van 6 kleppen vallen niet binnen de marge.

Maar als ik het zo lees is het dus het verstandigst om voor een ruime afstelling te kiezen. Dan is dat iig duidelijk, ga ik binnenkort even plaatjes halen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt niks zeker weten van te voren, het kan beide kanten op, maar wat ik in de praktijk het meeste tegenkom is dat de speling krapper word.

Het mooiste is ongeveer in het midden van de marge, als je dan niet red dan liever iets erboven.
 
ff voor de zekerheid aan welke kant van de nok moet er gemeten worden? Maakt dat nog verschil? Ik heb begrepen aan de bovenkant of onderkant.

full
 
Laatst bewerkt:
je begrijpt me verkeerd :)

Op het moment dat je de krukas uitlijnt (weet niet precies hoe dat schijfje heet wat er op zit) dan verdraaien bij iedere halve slag van de krukas de nokkenassen 90 graden. Bij elke 2 omwentelingen van de krukas komt dus elke zijde van de nok een keer boven de klep te liggen. Ik wil weten in welke positie de nok moet staan, wanneer je wilt gaan meten.
 
je begrijpt me verkeerd :)

Op het moment dat je de krukas uitlijnt (weet niet precies hoe dat schijfje heet wat er op zit) dan verdraaien bij iedere halve slag van de krukas de nokkenassen 90 graden. Bij elke 2 omwentelingen van de krukas komt dus elke zijde van de nok een keer boven de klep te liggen. Ik wil weten in welke positie de nok moet staan, wanneer je wilt gaan meten.

BDP in compressieslag
 
je begrijpt me verkeerd :)

Op het moment dat je de krukas uitlijnt (weet niet precies hoe dat schijfje heet wat er op zit) dan verdraaien bij iedere halve slag van de krukas de nokkenassen 90 graden. Bij elke 2 omwentelingen van de krukas komt dus elke zijde van de nok een keer boven de klep te liggen. Ik wil weten in welke positie de nok moet staan, wanneer je wilt gaan meten.
Altijd meten op TDC (bovenste dode punt) van de compressieslag.
 
Laatst bewerkt:
Excuus ben het nog niet anders tegen gekomen :)

Toch is dit (heel vaak zelfs) zo, soms moeten de nokken weg wijzen van de klep, soms in de compressie op BDP, soms is dat voor elke induviduele cylinder zo, en soms is het zo dat er in die stand (BDP 1-4) bv inl. #1+#3 en uitl. #1+#2, bij nogmaals draaien en weer op BDP 1-4 dan inl. #2+#4 en uitl. #3+#4
Soms moet de kruk op een "C" stand gezet worden, alwaar ook vaak de spanner op dit punt geserviced kan worden.

(had eigelijk toch wel verwacht dat je dit wist.... :$ )
 
Laatst bewerkt:
Toch is dit (heel vaak zelfs) zo, soms moeten de nokken weg wijzen van de klep, soms in de compressie op BDP, soms is dat voor elke induviduele cylinder zo, en soms is het zo dat er in die stand (BDP 1-4) bv inl. #1+#3 en uitl. #1+#2, bij nogmaals draaien en weer op BDP 1-4 dan inl. #2+#4 en uitl. #3+#4
Soms moet de kruk op een "C" stand gezet worden, alwaar ook vaak de spanner op dit punt geserviced kan worden.

(had eigelijk toch wel verwacht dat je dit wist.... :$ )

Heb nog nooit gehad dat de base circle op het oog onrond was, stel meestal op bdp zowel in als uitlaat tegelijk, of met de nok t.o.v. de klep recht omhoog, nog nooit gezien dat het verschil maakte en nooit geleerd dat het verschil maakte...
 
bijvoorbeeld voor een zx6r 03-04 model [afbeelding]
Ik weet dat je er veel verstand van hebt, maar ik heb zelf een ZX-6R uit 2004 en de lobe is zeker weten symmetrisch is. Heb het idee dat het zo in het whp aangegeven staat omdat je dan slechts twee maal een zuiger op TDC hoeft te zetten.

Edit:
Kan je me vertellen wat het voordeel van een niet symetrische lobe is? Snap er wel half wat van dus hoeft niet persee in leken taal.
 
Laatst bewerkt:
Heb nog nooit gehad dat de base circle op het oog onrond was, stel meestal op bdp zowel in als uitlaat tegelijk, of met de nok t.o.v. de klep recht omhoog, nog nooit gezien dat het verschil maakte en nooit geleerd dat het verschil maakte...

Toen was de gulden nog van hout gemaakt, maar nu in het euro tijdperk ligt dat wat anders.....
Op het oog maak ik zowat niks meer, tenminste zéker geen afstellingen :N
En inderdaad, als je altijd jouw methode aanhoudt, en ze zo altijd stelt, dan zul je ook geen verschil merken, daar kom je pas achter als je ná de klepstelbeurt de fabrieksnormen aanhoudt, en ze dan daarmee controleert :+
Let wel, ik wil je hiermee absoluut niet aanvallen, (ik weet immers ook niet alles(gelukkig)) en geef alléén maar mijn bevindingen door.
 
Ik weet dat je er veel verstand van hebt, maar ik heb zelf een ZX-6R uit 2004 en de lobe is zeker weten symmetrisch is. Heb het idee dat het zo in het whp aangegeven staat omdat je dan slechts twee maal een zuiger op TDC hoeft te zetten.

Edit:
Kan je me vertellen wat het voordeel van een niet symetrische lobe is? Snap er wel half wat van dus hoeft niet persee in leken taal.

Het lichten en het neerleggen van de klep hoeft niet altijd gelijk te zijn is tegenwoordig steeds vaker verschillend van snelheid.
 
Toen was de gulden nog van hout gemaakt, maar nu in het euro tijdperk ligt dat wat anders.....
Op het oog maak ik zowat niks meer, tenminste zéker geen afstellingen :N

Heb je 100% gelijk in, doelde alleen erop dat me er nooit iets aan opgevallen was, en daarom nooit een idee had dat het wat uitmaakte.

En inderdaad, als je altijd jouw methode aanhoudt, en ze zo altijd stelt, dan zul je ook geen verschil merken, daar kom je pas achter als je ná de klepstelbeurt de fabrieksnormen aanhoudt, en ze dan daarmee controleert :+
Let wel, ik wil je hiermee absoluut niet aanvallen, (ik weet immers ook niet alles(gelukkig)) en geef alléén maar mijn bevindingen door.

Klopt ook. Zie het ook zeker niet als aanval, ben blij dat je het zegt want als ik het niet weet kan ik er ook niks mee doen.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik de opleiding wat betreft zulke dingen wat tegen vond vallen, weinig diepgang. Hoop dat de 1e monteurs opleiding wat dieper op zulke zaken in gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan