kleppen stellen 3,5 uur ?

NarduS

MF veteraan
1 apr 2003
2.152
0
hee medeforummers ,

Ik heb gisteren mijn blade naar de garage gebracht om de kleppen te laten stellen.
Netjes mijn kuip ervanaf gehaald zodat ze niet zo lang bezig zouden zijn en dat bespaart weer centjes uiteraard. Maar ze zijn 3,5 uur bezig geweest , een nieuw luchtfilter(32k.km) eropgezet en mijn nieuwe contactsleutel (HISS) geprogrammeerd.
Schade 250 euries.
Heeft dit nou te lang geduurt -of valt het wel mee ?
 
kleppen stellen is/kan een tijd rovend werkje zijn, eerst speling meten, oude stelplaatjes verwijderen, nieuwe plaatsen enz. Stelplaatsje verwijderen kan een pain in the *ss zijn :X Dit een keer of 16 na gelang de hoeveelheid kleppen.

Weet niet hoe lang het progameren van de sleutel duurt want het systeem ken ik niet.

en zo man wil ook wel eens koffie drinken :)
 
Als het luchtfilter het enige is geweest wat ze vervangen hebben, dan vind ik het uurloon vrij hoog.
En tja..3.5 uur.. op zich vliegt de tijd voorbij natuurlijk als je lekker aan 't klussen bent. Je kappen er wel of niet zelf afhalen hebben daar niet zoveel invloed op volgens mij.

Volgende keer eerst ff een prijsopgave vragen....
 
Kappen moeten dr af en je nokkenassen moeten volgens mij ook uitgebouwd worden.
En die moeten dan weer terug, speling weer opnieuw meten en evt nog eens aanpassen.

Dus dat kan wel even duren ja (3,5 uur is mogelijk).
 
Ik doe het zelf om die reden, maar 3,5 uur, zal wel, ik doe er een zaterdagmiddag over over, lekker rustig an, en kost me 1 euro per stelplaat, meestal 2 a 4 nodig van de 16, en 23 euro voor een originele pakking of 6 euro voor een imitatie pakking.

Note : Soez GSX 1100 98 er
Stelplaten van soez kosten 8 euro stuk, echter volvo heeft dezelfde kosten 1 euro

Nokkenassen hoeven nooit uitgebouwd worden, die worden verdraaid middels de krukas en dan vis je de stelplaatsjes er zo van tussen met een pincet en "duwsleutel", dan ruimte opmeten, de speling eraf trekken en dan die platen ophalen en er tussen wroeten, dat is alles, is alleen erg tijdrovend
 
Laatst bewerkt:
Note : Soez GSX 1100 98 er
Stelplaten van soez kosten 8 euro stuk, echter volvo heeft dezelfde kosten 1 euro

Nokkenassen hoeven nooit uitgebouwd worden, die worden verdraaid middels de krukas en dan vis je de stelplaatsjes er zo van tussen met een pincet en "duwsleutel", dan ruimte opmeten, de speling eraf trekken en dan die platen ophalen en er tussen wroeten, dat is alles, is alleen erg tijdrovend

Da's wel een handige tip voor GSX 1100 eigenaren.

Maar vrees dat de stelplaatjes bij veel motoren zo onder een bekertje (shim under bucket) verstop zitten dat toch echt de nokkenas eruit moet wil je de bucket eraf kunnen halen zodat je bij de shims kunt komen. En dat kost tijd = pleuro's.

Ik ga het bij m'n project FZ maar gewoon zelf proberen, blok ligt er nu toch uit.
Suc6, Dutch
 
Die monteur heeft natuurlijk eerst 3 uur staan wachten tot het blok koud was :)

Nee, ik denk dat ze werken met vaste uurtabellen. Ik heb mijn motor eens weg gebracht voor een vork keerring te vervangen. Toen ik de zaak verliet stond mijn motor nog buiten en toen ik na 1 uur en 20 minuten terug kwam stond ie alweer buiten (en de monteur met een bakkie ernaast in het zonnetje). Op de rekening stond echter 1,5 uur. Nou ja, die monteur verdient ook een bakkie, dus ik heb het maar zo gelaten.

martijn
 
Nokkenassen hoeven nooit uitgebouwd worden, die worden verdraaid middels de krukas en dan vis je de stelplaatsjes er zo van tussen met een pincet en "duwsleutel", dan ruimte opmeten, de speling eraf trekken en dan die platen ophalen en er tussen wroeten, dat is alles, is alleen erg tijdrovend

Bij die CBR600 dus wel, want de stelplaatjes zitten onder de stoterbusjes.
http://www.bike-parts.fr/pieces2.php?num_moto=484&reference_vue=13MBWX41&modele=CBR600F1&annee=2001&vu=E__0300&appelation_commerciale= (microfiche linkje)
 
Bij die CBR600 dus wel, want de stelplaatjes zitten onder de stoterbusjes.
http://www.bike-parts.fr/pieces2.php?num_moto=484&reference_vue=13MBWX41&modele=CBR600F1&annee=2001&vu=E__0300&appelation_commerciale= (microfiche linkje)

ziet er idd cool uit
en lijkt me dat de nokkenassen er idd vanaf moeten, omdat ze om de klepsteel heen zitten.
bij mijn zx-9 ziet dat er volgens mij anders uit
 
Nee, dat lukt daar echt niet.
Die stoterbus valt nl grotendeels in je cilinderkop, die krijg je er van zn lang zal z'n leven niet uitgepield.
En daar zit de shim onder.
Hoe ik dat zo zeker weet ?
Dit is hetzelfde systeem als bij m'n NX en daar lukt dat gewoon niet bij.

Kun je zeggen dat het wel kan bij zo'n CBR, maar het lukt toch niet.
 
Nee, dat lukt daar echt niet.
Die stoterbus valt nl grotendeels in je cilinderkop, die krijg je er van zn lang zal z'n leven niet uitgepield.
En daar zit de shim onder.
Hoe ik dat zo zeker weet ?
Dit is hetzelfde systeem als bij m'n NX en daar lukt dat gewoon niet bij.

Kun je zeggen dat het wel kan bij zo'n CBR, maar het lukt toch niet.

Ik heb alleen ervaring met Nieuwe Soez en oude honda's, maar hoe bepalen ze dan de nieuwe speling? 2 maal de nokkenas lossen? Leeker is dat voor de draadverbindingen, dan is dus, althans, 10 x stellen en dan kun je kop reviseren opdat er dan vroeg of laat een nokkenaskap bout doordraait.

Soez ervaring met idd drukgereedschap, en heb een oude honda cb nog met tuimelaar, zie de motoren op http://www.motorenhuls.nl (www.motorenhuls.nl) heb ook nog een goldwing en verder wat ijzerwerk, uit de hand gelopen hoob jaren geleden, zodra een fiets perfect loopt heb ik de aardigheid eraf, daarom gaat doe GSX 1100 het voorjaar weer verhuizen
 
Ik heb alleen ervaring met Nieuwe Soez en oude honda's, maar hoe bepalen ze dan de nieuwe speling? 2 maal de nokkenas lossen? Leeker is dat voor de draadverbindingen, dan is dus, althans, 10 x stellen en dan kun je kop reviseren opdat er dan vroeg of laat een nokkenaskap bout doordraait.

Speling opmeten, nokkenas dr af, oude stelplaatje(s) dr uit, nieuwe dr in, nokkenas terug, paar keer ronddraaien, weer meten en als je geluk hebt ( ;) ) is ie dan goed.

Voordeel is wel dat het kleppen stellen meestal pas om de tig duizenden kilometers moet (bij mijn NX om de 36000KM).
 
Hangt ook van je fiets af. Bij de ene duurt het gewoon langer dan bij de andere. Hoe lang duurt het voor ze bij de kleppen zijn en moet er veel aan gesteld worden. En die 250 euri lijkt mij een redelijke prijs voor het geheel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan