kleppen stellen bij een GS500, heh?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Een paar dagen terug heb ik de kleppen gesteld van mijn suzuki gs500. Ik heb het kleppendeksel eraf gehaald en met een voelermaatje de klepspeling gemeten (hapjes uit nokkenas naar elkaar gericht = rechter uitlaat en inlaat kleppen meten, hapjes van elkaar afgericht = linker uitlaatklep meten). De speling was nog binnen de toleranties van 0,03 tot 0,08mm, namelijk 0,04 en 0,05mm. Heb toen besloten om de speling iets te vergroten omdat de boel nu toch uit elkaar lag en zo de volgende beurt wat later kan doen.

Ik heb toen shims geruild bij de dealer en deze terug in de kop gelegd, de nokkenassen een paar keer rond gedraaid (heb de shims er met zon sleuteltje in en uit gehaald, assen zijn er niet uit geweest) en vervolgens weer de speling gemeten. Dit bleek anders te zijn dan ik had uitgerekend en heb toen nog 2 andere shims geruild. De speling was nu 0,07mm voor alle kleppen behalve de linker uitlaat, deze was 0,09mm maar had geen zin om nog een keer te rijden dus alles weer dichtgemaakt (met nieuwe kleppendekselpakking&oringen) en de carburateurs gesynchroniseerd.

De motor liep gewoon als vanouds maar toch zat die linker klep me niet helemaal lekker en heb vanmiddag het kleppendeksel nog even gelicht. Toen heb ik nog een keer de klepspeling gemeten bij alle kleppen en deze bleek toen veel meer te zijn, namelijk 0,11mm en voor de linker uitlaatklep 0,12mm. Een goede verklaring leek mij dat de nokkenassen de shims goed in de bussen hebben gemept in de 300km die ik gereden heb en dat hierdoor de speling wat was toegenomen. Ik heb daarom de shims er weer uitgehaald en gemeten met mn micrometer, en de shims weer geruild voor andere die 0,4mm en 0,5mm dikker waren, zodat de klepspeling weer op 0,07mm komt te zitten.

Ik heb deze shims er dus in gelegd en was de klepspeling bij het meten 0,04mm of minder, ervanuit gaande dat deze er weer in worden gemept door de nokkenassen en straks de speling weer netjes op 0,07 komt te liggen.
Ik heb hierna weer de carburateurs gesynchroniseerd en een stuk gereden. Het viel me op dat ik de stationairstelschroef wat verder in moest draaien (meer gas) omdat hij stationair niet genoeg toeren maakte. Verder valt hij iets sneller terug naar stationair toerental als ik het gas loslaat of koppeling inknijp.

Heb ik het nu goed gedaan of ontploft hij straks? :+
 
Ontploffen............. niet waarschijnlijk. Maar de volgende keer ffies de nokkenassen een aantal keer laten ronddraaien voordat je alles weer dichtgooit. Daarna nog ffies de klepspeling checken.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat je aan het doen bent. Maar je had beter alles kunnen laten zitten aangezien je niet voor niets toleranties hebt en aangezien ze daar binnen zaten.

Maar om het zeker te weten haal je deksel er nog eens af en meet nogmaals.

Advies: Zet je nokken recht omhoog gezien je nokke-assen. dan weet je zeker dat je spelinghet grootst is.

succes.
 
Ontploffen............. niet waarschijnlijk. Maar de volgende keer ffies de nokkenassen een aantal keer laten ronddraaien voordat je alles weer dichtgooit. Daarna nog ffies de klepspeling checken.

Staat in de OP, dat heb ik dus gedaan maar dan klopt er geen hout meer van de klepspeling aangezien de shims dan nog steeds niet helemaal in de bussen zitten?
 
ja dat heb ik nu wel door ja O-)
Dan ga ik morgen de boel wel weer even uit elkaar beunen, maar stel dat de klepspeling weer geen 0,07mm is? Dan is het dus onmogelijk om de klepspeling goed te zetten aangezien je de klepspeling nooit goed kan meten B|

Advies: Zet je nokken recht omhoog gezien je nokke-assen. dan weet je zeker dat je spelinghet grootst is.

succes.

De suzuki service manual zegt er specifiek bij dat je de klepspeling maar op 1 manier mag meten, namelijk inlaatkleppen&rechter uitlaatklep door de inkepingen van de nokkenassen tegenover elkaar te zetten (RT streepje op rotor van krukas gelijk zetten met het midden van een ding waarvan ik de naam ff niet weet), en de linker uitlaatklep door de inkepingen van elkaar af te zetten (rotor 360 graden draaien)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan