kleppen stellen cb 750

peetepeet

MF'er
19 mrt 2006
46
0
enkhuizen
nokkenas vervangen volgens peters handboek
wil nu kleppen gaan stellen,en loop nu tegen een probleem op.
nokkenas er goed ingelegd krukas op het teken gezet.
in het boek staat verdraai de krukas zodat bij de eerste cilinder de inlaatklep open en weer dicht gaat draai nu de krukas door tot op het teken t 1-4 en stel nu de inlaat en uitlaat kleppen van de linker cilinder en de uitlaat van tweede cilinder en als laatste inlaat derde cilinder.en draai de krukas 360 graden tot de zuiger van de derde in het bdp staat. en nu komt het! bij mij staat op dat moment de zuiger op het onderste dooie punt.is het een fout in het boek of doe ik wat verkeerd.
:X
 

robvangulik

CBR1000Forever
28 dec 2004
652
20
63
Den Dolder
Die 360 klopt wel, maar dan bedoelen ze de vierde cilinder, dan kan je de rest van de kleppen stellen, gewoon even kijken of de kleppen die je nog moet doen nu gesloten zijn en speling hebben :Y
 

Sebo

MF veteraan
4 apr 2004
2.016
2
ik heb me zelf tien keer gecontroleerd zelfs de nokken as nog een halve slag gedraaid blijft het zelfde.
Gok...

Wanneer ik me goed herinner staat het merkteken op de "ontstekingsplaat". Zit die goed (of op z'n kop)?
 

peetepeet

MF'er
19 mrt 2006
46
0
enkhuizen
dat klopt.je zet hem op teken t 1-4 op het vaste punt op je blok, nokkenas met de uitsparing op twaalf uur en dan kan er eigenlijk niets meer fout gaan.
 

robvangulik

CBR1000Forever
28 dec 2004
652
20
63
Den Dolder
Die 360 klopt wel, maar dan bedoelen ze de vierde cilinder, dan kan je de rest van de kleppen stellen, gewoon even kijken of de kleppen die je nog moet doen nu gesloten zijn en speling hebben :Y
Als je bij de krukas het merkteken T 1/4 had staan en de genoemde kleppen hebt gesteld, draai je idd 360graden door, dan staan de kleppen die je net gesteld hebt nu open, en kan je de rest stellen.Er staat niet voor niets 1 EN 4, de ene staat in de compressieslag, dus kleppen dicht en stelbaar, de andere staat in de klepoverlap, dus allebei de kleppen (gedeeltelijk) ingedrukt, dat gaat per cilinderpaar om en om.