Kleppen stellen: De Suzuki GS500 howto voor beginners

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Helaas zijn de foto's uit deze howto kwijtgeraakt omdat Photobucket deze offline heeft gehaald. Gelukkig is er nog de PDF versie met wat updates erin.

Mocht deze link niet meer werken stuur mij een berichtje of kijk eens in het GS500 topic of de link daar al is geupdate.


Notitie voor eigenaars van het nieuwe model GS

Mijn motor rijdt weer!

ATTENTIE
Het nieuwe model heeft achter dat klepje aan de zijkant van je blok, waar je aan draait bij het kleppen stellen, nog maar één spoel. Dat betekent dat, in tegenstelling tot wat er in KapiteinKoeks howto staat, de R|T naar schuin rechtsboven moet wijzen! Als je die timet op linksonder, zoals in de howto van het oude model, staan je nokkenassen een kwartslag gedraaid en kan ik je uit ervaring vertellen dat je motor NIET start. :')

Just saying. Maar het is nu gefixed en ik heb gisteren wel drie straatjes kunnen rijden voor de hagelbui, na vier maanden stilstaan, dus ik ben helemaal blij. :P


Staat ook in het Suzuki handboek, pagina 369 in de PDF.

2lnednc.png


sowieso kijk ik zelf vooral naar de inkepingen in de nokkenassen en niet zozeer naar het RT teken.

Einde notitie



Op verzoek van Roy R in een apart topic, originele post hier te vinden.

koekbanner.jpg


Ondanks het feit dat kapiteinkoek een chronisch tijd tekort heeft wegens een studie heb ik toch de beste Howto van MF, of eigenlijk van heel het internet maar ik blijf bescheiden, extraspeciaal voor jullie geschreven. Voor kleppen stellen betaal je bij een dealer al snel 150 euro, terwijl het geen moeilijk klusje is (al helemaal niet met de beste howto van dit universum) en er niet veel speciaal gereedschap voor nodig is. De eerste keer dat je kleppen gaat stellen ben je misschien wel een paar uur bezig, het volgende beurtje doe je net zo snel als de beste sleutelhenk (kapiteinkoek) die er is.

De boodschappenlijst:

Voelermaatjes: Louis order no. 10003975 (€4,99)
10003975.jpg


Kleppensteltooltje: Louis order no. 10003054 (€11,99)
10003054_910_FR_06.jpg


micrometer schuifmaat: Louis order no. 10003868 (€19,99)
10003868_910_FR1_07.jpg


En eventueel een kleppendeksel pakking Louis order no. 10042825 (€22,95)

Wat heb je nog meer nodig:
P1010041.jpg


- Dopsleutels 19, 12, 10, 7
- imbussleutel 6
- antenne met magneet eraan (te koop bij random gereedschapwinkel)
- platte schroevendraaier
- kruiskop schroevendraaier
- micrometer (schuif of beugel maakt niet uit)
- klein schroevendraaiertje
- stukje schuurpapier
- voelermaatjes
- een pen om mee te schrijven
- 4 nieuwe o-ringen voor het kleppendeksel

- Zoiets als dit, print dit plaatje uit of maak er zelf een met je pen:
shimplaatje.jpg


Verder is het verstandig om handschoenen aan te trekken. Niet alleen scheelt dat ontzettend vieze handen, afgewerkte motorolie is kankerverwekkend en wil je in principe niet direct in contact met de huid hebben.

Dat is in principe alles wat je nodig hebt. Ik heb zelf een dopsleutelset van seven industries, degelijk spul voor een mooi prijsje:
P1010043.jpg



Dan gaan we nu beginnen. Men neme de mooiste GS van de wereld een Suzuki GS500 waarvan de kleppen moeten worden gesteld. Dit moet officieel elke 6000 Km gebeuren. Ik weet niet hoe het bij andere mensen zit maar bij mij verloopt elke 6000 Km wel een klep dus ik raad je aan dit interval gewoon aan te houden. Olie en oliefilter moet je ook officieel bij 6000 Km vervangen dus combineer dat meteen.

Let op, je moet kleppen stellen met een koud motorblok. Doe je dit niet dan meet je een klepspeling die misschien niet meer klopt nadat het blok is afgekoeld!

P1010001.jpg


Nu je klaar bent met kijken naar een foto van de beste GS op deze planeet wordt het tijd om het zadel eraf te halen.
P1010002.jpg


Na deze intens zware klus draai je de boutjes van de kappen los
P1010002.jpg


mijn god ik ben nu al kapot maar we houden vol, trek de kappen los zodat ze naar beneden hangen
P1010003.jpg


we gaan echt niet normaal hard we zijn al bijna klaar. Maak de tank nu los
P1010004.jpg


Ik vind het makkelijk om de tank omhoog te houden met een doosje, stuk piepschuim of wat dan ook
P1010005.jpg


De ontwerper van de suzuki tank had een bizar gevoel voor humor aangezien de waterafvoer voor de benzinekraan zit
P1010007.jpg


Haal de waterafvoerslang los en draai de benzinekraan dicht
P1010008.jpg


Haal de slangklemmen los (ik heb mijne vervangen voor een RVS slangen ding) en de benzineslang eraf
P1010009.jpg


Ik laat de slang altijd een beetje leeglopen op een doekje, is meer voor het idee want de helft loopt nog gewoon over mijn blok heen. Geeft niks.
P1010010.jpg


Leg de slangen daarna tegen het blok
P1010011.jpg


Haal de tank eraf en leg hem op een tactische plek zodat de benzinekraan vrij hangt. Ik gebruik altijd een kratje met een krant erin (lekt altijd wel een beetje) of een stevige doos
P1010012.jpg


Ik doe deze dingen altijd buiten omdat de boel natuurlijk even stinkt naar benzine. Als je de tank weggelegd hebt is de boel al een beetje uitgedampt en kan je de GS naar binnen rijden. Tip: Zet je GS op een witte doek, als je een onderdeeltje laat vallen kan je hem gemakkelijk terugvinden. Daarnaast wordt je oma niet boos als er weer eens wat olie op de grond terecht komt. (kapiteinkoek denkt meewarig terug aan het sprinkler effect in de serre met rotte voorvork-olie toen ik de bout onderin de poot losdraaide :') )
P1010013.jpg


Je hebt zometeen speling nodig op je gaskabel om het kleppendeksel weg te kunnen halen. Maak daarom je gaskabel los.
P1010014.jpg

P1010015.jpg


Leg je gaskabel opzij
P1010016.jpg


Haal de motorontluchting los
P1010017.jpg

P1010018.jpg


Tijd om het kleppendeksel los te halen. Begin bij de twee 'middelste' bouten en draai de kleppendeksel bouten daarna kruislings los
P1010021.jpg

P1010020.jpg


Als deze boutjes eruit zijn, haal dan de o-ringen van het kleppendeksel. Het is namelijk zeer vervelend als deze in je blok vallen, die krijg je er niet meer uit met een magneetje. Gooi ze nog niet weg, misschien dat je ze later nog nodig hebt.
P1010023.jpg


Ik stop trouwens alle boutjes etc netjes in bakjes (roomkaas, jwz) dat voorkomt dingen kwijtraken en een hoop gezoek en gevloek
P1010024.jpg


Duw de andere kabels opzij en haal het kleppendeksel eraf
P1010025.jpg

P1010026.jpg

P1010027.jpg

P1010028.jpg


Kleppendeksel pakking mag er ook af
P1010029.jpg


De kleppendekselpakking hoef je niet persé te vervangen. Als je niet weet wanneer dit voor het laatst is gebeurd is het misschien een idee om dat preventief te doen. Ik heb 2 beurtjes geleden met mijn pakking gebeund en deze niet goed tussen het deksel en het blok gekregen. Hij lekt niet maar ik vervang hem preventief.
P1010030.jpg


Next, haal het klepje aan de linker kant van je blok eraf en draai je bougies een paar slagen los. Je mag ze er ook uit halen maar bijna eruit is genoeg om de lucht te laten ontsnappen. Dat zorgt ervoor dat je het blok makkelijker rond kan draaien. Ik heb geen passende bougiedop dus gebruik ik gewoon een lange 19mm dop, strak hoeven ze toch niet.
P1010031.jpg

P1010032.jpg

P1010034.jpg


Dan is het nu tijd om de krukas in de goede positie te draaien. Het is de bedoeling dat de R| |T tekens gelijk staan met het contactpunt linksonder. Tegelijkertijd moeten de inkepingen op de nokkenassen óf recht tegenover elkaar staan óf recht van elkaar af. Je draait met de klok mee.
P1010033.jpg

P1010035.jpg

P1010037.jpg


De inkepingen staan nu recht tegenover elkaar. Als dit zo is dan kan je de rechter uitlaatklep en beide inlaatkleppen gaan meten (links en rechts gezien alsof je op de motor zit).

De klepspeling moet tussen de 0.03 en 0.08mm zitten. Als voelermaatje 0.04 niet meer tussen de klep en de shim past dan is de klepspeling dus 0.03mm of minder, dit betekend dat je de shim moet vervangen voor een dunnere.
Als de klepspeling groter dan 0.08mm is moet er een dikkere shim geplaatst worden. Dit is eigenlijk nooit het geval maar meten=weten. Veeg de voelermaatjes schoon voordat je ze gaat gebruiken, en let goed op dat er niet stiekem 2 op elkaar zitten!
P1010039.jpg

P1010040.jpg

P1010041.jpg

P1010042.jpg


Dat ziet er goed uit, 0.04 past overal tussen door. De klepspeling is dus 0.04mm of meer.
Dan kijken we nu of de klepspeling 0.08mm of meer is. Als 0.08 er tussen past dan moet je daarna 2 voelermaatjes op elkaar doen (0.04+0.05=0.09) om te kijken of de speling meer is dan 0.08.
P1010043.jpg

P1010044.jpg

P1010045.jpg

P1010046.jpg


Ook dat ziet er allemaal weer goed uit, 0.08 past nergens tussen dus deze 3 kleppen staan goed. Om de linker uitklaat klep te moeten moet de krukas opnieuw worden rondgedraaid. Dit keer zet je de inkepingen van elkaar af het R| |T teken weer op dezelfde plek.
P1010048.jpg

P1010049.jpg


Meet vervolgens op dezelfde manier als eerst:
P1010050.jpg

Kijk eens aan, 0.04 past er niet tussen. De klepspeling is 0.03 of minder, Daar moeten we wat aan doen!

Als eerst draai je de krukas weer een stuk verder zodat de punt van de nokkenas bij de klep die je gaat stellen een beetje omhoog wijst, terwijl de punt van de as hiertegenover (dus aan dezelfde kant van het blok maar dan de andere as) een beetje naar beneden wijst. Op die manier weet je zeker dat de zuiger naar beneden is zodat je je klep hier niet tegenaan gaat zitten duwen.
P1010052.jpg

Zoals je ziet staat de punt bij de klep die we gaan stellen omhoog (rechts op de foto) terwijl de punt ertegenover naar beneden staat (links op de foto).
 
Laatst bewerkt:
Bij de GS500 raakt de nok de scherpe opstaande randjes van de emmertjes.
Oke, vandaag even geprobeerd.. anders moest ik 2x naar de dealer (ging ze dus inruilen).
Tuimelaar raakt zonder shim wel de buitenkant van de "klepveer-druk-schijf"(? die dus bovenop de veer zit) en drukt de veer aan één kant in (in plaats van het midden).. niet heel goed dus.. maar volgens mij gaat het voor een keer wel goed.. Nok is gewoon hetzelfde.
 
Oke, vandaag even geprobeerd.. anders moest ik 2x naar de dealer (ging ze dus inruilen).
Tuimelaar raakt zonder shim wel de buitenkant van de "klepveer-druk-schijf"(? die dus bovenop de veer zit) en drukt de veer aan één kant in (in plaats van het midden).. niet heel goed dus.. maar volgens mij gaat het voor een keer wel goed.. Nok is gewoon hetzelfde.


voor een keertje kan dat idd prima
 
De officiële naam van de 'emmertjes' is tappet ofwel klepstoter. Waarom ik klepvolger heb opgeschreven geen idee.

Ik boor altijd (altijd? ja altijd!) twee gaatjes door de open kant en buig daar staaldraad doorheen, op die manier zit er een handvat aan en is het gewoon een emmer, punt!

Maargoed, even serieus, ze worden vaak buckets genoemd in de "racerij" vandaar dat ik ze emmers noem :P, denk aan shim over bucket en shim under bucket conversion ed.

voor een keertje kan dat idd prima

1 keertje kan maar bij de tweede keer ontploft de motor
 
Laatst bewerkt:
Ach ja misschien maakt het ook helemaal niet zoveel uit. Het idee van zo'n mooi glad glimmend oppervlak van de nokkenas dat tegen zo'n scherp randje loopt stond mij gewoon niet aan vandaar dat ik het erin heb gezet.
 
Mooie Uitleg Kapiteinkoek.

Thanks voor uitleg met ploatjes.
Begreep alleen eerst niet waarom dat ding de twee pickupspoeltjes op 180 graden
tegenover elkaar heeft staan.
vond in handboek dat zuigers niet tegelijk op en neer gaan.
Beetje vreemd maar zal wel over nagedacht zijn

Moever
 
Notitie toegevoegd naar aanleiding van een opmerking van ons cravende koekje:



Mijn motor rijdt weer!

ATTENTIE
Het nieuwe model heeft achter dat klepje aan de zijkant van je blok, waar je aan draait bij het kleppen stellen, nog maar één spoel. Dat betekent dat, in tegenstelling tot wat er in KapiteinKoeks howto staat, de R|T naar schuin rechtsboven moet wijzen! Als je die timet op linksonder, zoals in de howto van het oude model, staan je nokkenassen een kwartslag gedraaid en kan ik je uit ervaring vertellen dat je motor NIET start. :')

Just saying. Maar het is nu gefixed en ik heb gisteren wel drie straatjes kunnen rijden voor de hagelbui, na vier maanden stilstaan, dus ik ben helemaal blij. :P


Staat ook in het Suzuki handboek, pagina 369 in de PDF.

2lnednc.png


sowieso kijk ik zelf vooral naar de inkepingen in de nokkenassen en niet zozeer naar het RT teken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan