Kleppen stellen diversion 600

Roddy

MF veteraan
3 jan 2005
6.488
7
drenthe
Hallo,

ik zit over de 24xxx km heen en volgens het boekje moeten de kleppen nu gesteld worden.
is dit zelf te doen bij een yamaha diversion 600 en hoe moeilijk/makkelijk is dit te doen.
alle tips en of adviezen zijn natuurlijk meer dan welkom.
en de distibutieketting (de bekende rammel) moet daar nog iets mee gebeuren of? laat ik die voor wat het is.

Mvgr Roddy
 
Heeft de motor 24000 gelopen of heb je het over een stand + 24000 ?
Bij 24000 km kan je de kleppen na laten kijken of deze gesteld moeten worden is nog de vraag. Het ligt ook aan je rijstijl . Als de motor pas 24000 km gelopen heeft dan is je spanner en ketting echt nog niet versleten, dan moet je gaan denken rond de 70000 a 75000 km .
 
Heeft de motor 24000 gelopen of heb je het over een stand + 24000 ?
Bij 24000 km kan je de kleppen na laten kijken of deze gesteld moeten worden is nog de vraag. Het ligt ook aan je rijstijl . Als de motor pas 24000 km gelopen heeft dan is je spanner en ketting echt nog niet versleten, dan moet je gaan denken rond de 70000 a 75000 km .
owk hij heeft nu 29xxx gedraaid en volgens de boekjes moesten de kleppen 5000 km geleden gesteld worden.

dus ik denk dat het van belang is even te controleren.

grtz
 
Denk je dat zoiets een goede indicatie is of je kleppen gesteld moeten worden?
Om mensen te adviseren te wachten met kleppen stellen tot er wat mis gaat, lijkt me niet zo'n strak plan. :N
rustig heren geen vechtpartijen hier gheheheh.

de bedoeling is om het zelf te gaan doen 9jah wel onder toeziend oog.

dus tips en adviezen meer dan welkom.

grtz
 
Neem aan dat hij oud en wijs genoeg is om te beslissen of de kleppen gesteld/nagezien moeten worden of niet , dat is namelijk niet aan mij.

Vroeg alleen of er klachten waren? Maar klaarblijkelijk word je direkt afgeschoten / neergemaait. _O- _O- _O-

Je moet altijd je kleppen na laten kijken of afstellen rond de stel km . :Y
 
Neem aan dat hij oud en wijs genoeg is om te beslissen of de kleppen gesteld/nagezien moeten worden of niet , dat is namelijk niet aan mij.

Vroeg alleen of er klachten waren? Maar klaarblijkelijk word je direkt afgeschoten / neergemaait. _O- _O- _O-

Je moet altijd je kleppen na laten kijken of afstellen rond de stel km . :Y
ik ben idd van mening dat er wat aan moet gebeuren anders stond het niet in het boekje :+ .

maargoed tips en adviezen nog steeds meer dan welkom.
 
Heb je een WPH? Anders zou ik die eerst gaan halen als ik jou was; daar staat de hele procedure netjes in beschreven. Wat ik zo zie, is het best zelf te doen.
Ik heb het zelf ook nog niet gedaan hoor, maar ik ben me mentaal aan het voorbereiden :P
 
Kies voor de optie nokkenas lichten
De tool die ervoor op de markt is "werkt niet, danwel is een klotending"
Zie boek, eerst meten, dan bereken dan platsne vervangen, en voor dat platen vervangen nokkenassen om en om lossen , niet beide tegelijk! Dan veranderd de spanning van de nokkenasketting, doe je 1 voor 1 dan heb je er geen last van
 
Heb je een WPH? Anders zou ik die eerst gaan halen als ik jou was; daar staat de hele procedure netjes in beschreven. Wat ik zo zie, is het best zelf te doen.
Ik heb het zelf ook nog niet gedaan hoor, maar ik ben me mentaal aan het voorbereiden :P
ik heb idd een haynes liggen onder de smeer/olievlekke vd voorgaande dingen duidelijk handboek aar mischien dat er praktijkervaring is/was die mij opweg kan helpen/
 
Kies voor de optie nokkenas lichten
De tool die ervoor op de markt is "werkt niet, danwel is een klotending"
Zie boek, eerst meten, dan bereken dan platsne vervangen, en voor dat platen vervangen nokkenassen om en om lossen , niet beide tegelijk! Dan veranderd de spanning van de nokkenasketting, doe je 1 voor 1 dan heb je er geen last van
*O*
 
Hier doe ik dat bij een XJ 750, principe is hetzelfde

DSC09900.jpg


DSC09901.jpg


DSC09902.jpg


DSC09899.jpg
 
ik ben idd van mening dat er wat aan moet gebeuren anders stond het niet in het boekje :+ .

maargoed tips en adviezen nog steeds meer dan welkom.

Boekjes moet je af en toe met een korrel zout nemen. Als je kleppen om de 5.000km moet stellen, dan moet je een best beroerde rijstijl hebben volgens mij. Dat je een kleppencontrole om de 5K doet, dat is een andere zaak :Y

Cor.
 
Nog een tip trouwens, als de nokken assen weer vastzitten altijd eerst een paar keer de krukas ronddraaien met een ratel of via het achterwiel. checken of alles op tijd blijft staan na het ronddraaien. En als je kleppen toch je zuiger raken door foute montage is er nog niks kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan