Kleppen stellen GSX-600F 1995

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Beste mede-MF'ers

Ik ben bezig om mijn gestolen, en weer terug gevonden, motor weer op te knappen.
Hierbij is, omadt er zo'n 65000 km op staat, een grote beurt bij nodig. en dan met name het stellen van de kleppen.

Daarom is mijn vraag, Wie-o-wie kan mij helpen met de uitleg om de kleppen te stellen.
veel onduidelijkheid staat er in het WPHB waar ik niet echt uit kom en met mijn achtergrond van een opleiding automonteur kom ik niet veel verder. een vriend van me die nu automonteur is, kan me ook niet helpen.

hoever ben ik nu gekomen?

kleppendeksel eraf, op zoek naar de stelbouten of iets waarmee ik de kleppen kan stellen. ik heb gevonden dat ik de kleptuimelaars opzij kan schuiven, en dat ik een soort metalen plaatje van de "klepveer" kan ligten (d.m.v. een magneetje)

ik hoopte dat daaronder een inbus achtig iets zat om de klep te stellen. dit is helaas niet het geval.


Wie helpt mij verder?


MVG en alvast bedankt voor de reactie,

Groetenboer :W
 
ongeloofelijk dat 2 automonteurs met een werkplaatsboek niet de kleppen kunnen stellen van een motorfiets. _O-

als je de tuimelaar opzij schuift haalt je het plaatje eruit en vervang je dat door een plaatje met een andere dikte om de juiste speling te verkrijgen.
stelboutjes zitten er niet op.

hoe je dat precies doet en de tabel om de juiste plaatjes te verkrijgen, staat natuurlijk in het boek.

toch fijn voor je dat je je motor terug hebt. *O*
 
Laatst bewerkt:
ongeloofelijk dat 2 automonteurs met een werkplaatsboek niet de kleppen kunnen stellen van een motorfiets. _O-

als je de tuimelaar opzij schuift haalt je het plaatje eruit en vervang je dat door een plaatje met een andere dikte om de juiste speling te verkrijgen.
stelboutjes zitten er niet op.

hoe je dat precies doet en de tabel om de juiste plaatjes te verkrijgen, staat natuurlijk in het boek.

toch fijn voor je dat je je motor terug hebt. *O*

Haha, precies! in dat boek, en op bijv. gsxf club punt nl staat dus dat het afstellen is...

in het boek kwamen we er samen niet uit. mijn technisch engels is niet super en die van hem helemaal drama. ik heb de afgelopen 4 jaar de techniek van het kleppenstellen niet meer gedaan, laat staan eraan gedacht. maar het is nu duidelijk. hartstikke bedankt!
 
Shims? De GSXF heef toch helemaal geen shims?


zucht Cor je hebt nu al weer veel te lang geen suzuki meer :9 , maar de 600f tot 1990 hadden boutje moertje, de modellen tot 1997 hadden shims ( en een andere klepspeling ) en de atere modellen tot het laatste model hadden weer boutje moertje.
Alle 750Fjes hadden boutje moertje en de gsxr1100 na 1992 hadden ook shims.
Maar je kan het zien aan de kleur van de blokken.
De zwarte blokken hadden shims, de donker grijze ( 1e ) hadden net als de licht grijze blokken boutje moertje ( van de 600cc ).
Makkelijk toch???
Maar idd 2 automonteurs die er niet uitkomen????????? :(
 
zucht Cor je hebt nu al weer veel te lang geen suzuki meer :9 , maar de 600f tot 1990 hadden boutje moertje, de modellen tot 1997 hadden shims ( en een andere klepspeling ) en de atere modellen tot het laatste model hadden weer boutje moertje.
Alle 750Fjes hadden boutje moertje en de gsxr1100 na 1992 hadden ook shims.
Maar je kan het zien aan de kleur van de blokken.
De zwarte blokken hadden shims, de donker grijze ( 1e ) hadden net als de licht grijze blokken boutje moertje ( van de 600cc ).
Makkelijk toch???
Maar idd 2 automonteurs die er niet uitkomen????????? :(

Die shims maar eens bestellen zodra ik morgen weet hoe en wat de klepspeling is.

nou, het is eigenlijk 1 monteur, ik benoem mijzelf liever geen monteur :+
overigens, toen we klaar waren met lullen en kijken naar dat blok, werd het donker...en om morgen verder te kunnen dacht ik, ik zet de hulplijn in en laat het afhangen van de technische kennis van MF-ers
 
zucht Cor je hebt nu al weer veel te lang geen suzuki meer :9 , maar de 600f tot 1990 hadden boutje moertje, de modellen tot 1997 hadden shims ( en een andere klepspeling ) en de atere modellen tot het laatste model hadden weer boutje moertje.
Alle 750Fjes hadden boutje moertje en de gsxr1100 na 1992 hadden ook shims.
Maar je kan het zien aan de kleur van de blokken.
De zwarte blokken hadden shims, de donker grijze ( 1e ) hadden net als de licht grijze blokken boutje moertje ( van de 600cc ).
Makkelijk toch???
Maar idd 2 automonteurs die er niet uitkomen????????? :(

Weer wat geleerd :) [edit]latere oliegekoelde GSX-R750's hadden ook shims[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Die shims maar eens bestellen zodra ik morgen weet hoe en wat de klepspeling is.

Als je alleen de klepspeling weet kom je er niet mee. Je moet ook de dikte weten van de shim die er nu inzit. Kortom: is de speling niet goed dan moet de shim eruit. Vervolgens ga je met die shim naar de dealer om te ruilen (stukken goedkoper).

Succes! En schrijf alles netjes op zodat je niet per ongeluk shims door elkaar haalt.
 
Als je alleen de klepspeling weet kom je er niet mee. Je moet ook de dikte weten van de shim die er nu inzit. Kortom: is de speling niet goed dan moet de shim eruit. Vervolgens ga je met die shim naar de dealer om te ruilen (stukken goedkoper).

Succes! En schrijf alles netjes op zodat je niet per ongeluk shims door elkaar haalt.
Je hebt gelijk...heb zojuist mn WPHB erbij gepakt, en daar stond het ook in.

heb nu een tabelletje gemaakt, met welke shims vervangen moeten worden.
9 stuks in totaal. Morgen ff langs de dealer fietsen.

Groeten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan