kleppen stellen hoe

tomken20

MF'er
2 aug 2009
70
0
zelzate
hallo

ik heb al gezocht naar een topic op kleppen te stellen maar nog niet echt iets gevonden
sorry moest er toch al een zijn

ik zou graag eens controleren of de kleppen van mijn honda cbr 600f van 1998 nog goed staan en indien nodig ze stellen maar hoe doe ik dit nu precies stap voor stap
heb van mijn vriendin een werkplaatshandboek gekregen maar is in het engels en daar kan ik niet zo goed aan uit

dus laat maar komen hoop dat ik mijn kleppen ga kunnen stellen!!!

alvast bedankt iedereen

groeten tom
 
ja ik weet dat het kleppendeksel enzo er af moet en dan moet ik meten maar met wat meet ik de kleppen op en hoeveel is de tolerantie en zo en moesten ze niet goed staan hoe zet ik ze goed????
 
Serieus.... verwacht je nu dat iemand je hier stap voor stap gaat uitleggen hoe en wat?

Ten eerst staan er diverse topics op MF.

Ten tweede staat het gewoon in je manual, en iederen NL'er is goed genoeg om dat te snappen.

Ten derde, goed dat je de moed neemt het zelf te doen, maar weet wel waar je aan begint als je het doet. Dan moet je wel weten hoe je begint en eindigt.

Kleppen stellen is liever gezegd klepspeling meten. Je meet de kleppen zelf niet op. Dat is een héél ander klusje. Ben je bekend met begrippen zoals tuimelaars, shims, stoters, nokkenasvolgens en dingen?

In ieder geval succes!
 
Laatst bewerkt:
kleppen stellen is gewoon een klusje waar je wel sleutelgevoel bij moet hebben anders moet je daar al helemaal niet aan beginnen omdat het een vrij secuur karweitje is en je er niet heel makkelijk bij kan met die voelertjes, nu hebben deze blokken geen shimplaatjes dat scheelt dan nog maar het blijft lastig.
 
dat doe je trouwens met een voelermaat. die kost 7 euro bij de conrad, of een paar euro bij je lokale autozaak. en je meet de klep niet, maar de speling tussen de klepstoter en nokkenas. de tolleranties staan in je wphb!
 
ja idd de shims kunnen verslepen zijn of ingeslagen.
Maar een cbr moet je heel secuur afstellen met het liefst minder dan 0.02mm verschil onderling, dan lopen ze ook het mooist en trillingsvrij.
Opmeten is redelijk simpel, maar echt serieus stellen is niet echt een simpele klus, niet dat het moeilijk is maar je moet wel weten waar je mee bezig bent ivm het terugplaatsen van de nokkenassen en het optijd zetten van het geheel.
Succes
 
Haal eerst maar eens een voelermaat met stappen van 0.01,het meten is opzicht niet zo moeilijk dat wordt hier al verteld. Maar als je moet stellen dan moet je wel technisch inzicht hebben, heb je dat niet laat het dan alstublieft doen..
 
ok bedank voor de vele goede reacties echt waar ik respecteer dit maar ik zal hem dan toch maar binnen brengen denk ik
alvast bedankt he bij deze zal ik deze topic maar sluiten bedankt iedereen
 
Ik had nog nooit een boutje van een motor los gehad, en het eerste wat ik deed met mijn nieuwe motor was kleppen stellen. Scheelt misschien dat ik technisch aangelegd ben, maar als je je kop er goed bijhoudt, en een goed werkplaatshandboek erbij hebt (voor de juiste waardes! en plaatjes :P) kom je een heel eind.

Nadat ik ze opgemeten had moesten er 8 van de 16 stuks gesteld worden, dat is wat meer werk maar ook dat is goed te doen. Maar je moet er wel een micrometer bij hebben! Micrometer, momentsleutel, voelermaatjes en verbruiksshit (pakking etc) zijn wel noodzakelijk.

Zegt dat je allemaal niks, heb je dat allemaal niet of wil je het niet aanschaffen en een weekendje tijd er in steken dat kun je hem beter wegbrengen naar een motorzaak. Kun je hem de volgende dag met een gerust hart weer ophalen :)
 
Ik had nog nooit een boutje van een motor los gehad, en het eerste wat ik deed met mijn nieuwe motor was kleppen stellen. Scheelt misschien dat ik technisch aangelegd ben, maar als je je kop er goed bijhoudt, en een goed werkplaatshandboek erbij hebt (voor de juiste waardes! en plaatjes :P) kom je een heel eind.
:)

Das ook slordig van de fabriek, een nieuwe motor waar al 8 kleppen van verkeerd staan.....
Wat is je volgende project?
 
Koop jezelf een Engels-Nederlands woordenboek, probeer je WPH te vertalen(toch de punten waar je wil aan werken) en te begrijpen, een beetje opzoekingen bij Mr. Google, geen twee linker handen, en dan valt het allemaal best mee hoor. Als je dan toch nog ergens vast zit, kan je een iets gedetailleerdere vraag stellen met desnoods een foto erbij en ga je 't antwoord dat je krijgt ook beter begrijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan