Kleppen stellen honda cb-1

superrrjust

MF veteraan
5 nov 2003
1.348
1
heemstede
Binnenkort moeten mijn kleppen worden gesteld van mijn honda cb-1. Deze heeft inmiddels 48000 km gelopen en bij 42000 moest dit gebeuren volgens mijn dealer (ik zit er dus al een beetje overheen 0-)
Nou zei mijn dealer dat dit meestal samenvalt met een grote beurt, waabij ik moet rekenen op een prijs tussen de 250-300 euro.
daarbij vervangen ze een heleboel dingen die ik ook zelf kan doen (vloeistoffen verversen, luchtfilter, alle smeerpunten, nieuwe bougies en dergelijke).
In het werkplaatshandboek dat ik heb staat het kleppenstellen uitgelegd. Op papier begrijp ik de bedoeling wel redelijk. Door het plaatsen van shims onder de 'valvebucket'vul je eventuele speling op tot de juiste waarde.
Nou is mijn vraag wat ik het beste kan doen? Dealer of zelf proberen eventueel met iemand van het forum (wie heeft er zin om tegen betaling aan een cb-1 te sleutelen :)
Bedankt voor de reacties!!
 
Maar doe het wel voorzichtig... Of niet voor het geval je van je zelf weet dat je 2 linkerhanden hebt.. Een hoop schade is snel gemaakt.

Ik heb een haynes boek van een CBR 400 RR. Daar staat het ook mooi in uitgelegd. Kan handig zijn naast het werkplaatshandboek van de CB-1 (heb ik ook). Deze blokken zijn hetzelfde, haynes legt het net wat soepeler uit (vind ik).

Je komt toch uit de buurt van Haarlem? Als je het boek lenen wilt, hoor ik het wel...
 
Ik zit het handboek door te kijken, en het valt opzich wel mee ja! Bedankt voor het aanbod neonlampje, is idd jammer
@ dirkie: heb het handboek hier op de computer staan maar toch bedankt!
 
Heb dus net met mijn vader zitten overleggen, en die zegt dat ik gewoon olie+filter moet verversen&bougies. Verder loopt het blok op dit moment zonder rare bijgeluiden, en hij rijdt ook gezond (1:23 gemiddelde).
Wat is wijsheid?? Hoor je het echt als ze gesteld moeten worden? Wanneer hebben mede cb-1 rijders hun kleppen laten stellen/nakijken?
MvG
 
Mijn Cb 1 tje heb ik voor het eerst laten stellen bij 42000 miles. Resultaat 1 klepje moest gesteld worden. Verloop van klepspeling is bij zo,n blokje erg klein! . Maar het moet natuurlijk af en toe wel eens gecontroleerd worden!

De mijne ging weg bij 44000 mile. Noooit iets stuk aan dat ding!!
 
Op een gegeven moment gaat ie hoerig lopen. Dan kan dat het wel eens zijn.. Olie en filter is iig vele malen belangrijker...

Heb dus net met mijn vader zitten overleggen, en die zegt dat ik gewoon olie+filter moet verversen&bougies. Verder loopt het blok op dit moment zonder rare bijgeluiden, en hij rijdt ook gezond (1:23 gemiddelde).
Wat is wijsheid?? Hoor je het echt als ze gesteld moeten worden? Wanneer hebben mede cb-1 rijders hun kleppen laten stellen/nakijken?
MvG
 
Heb dus net met mijn vader zitten overleggen, en die zegt dat ik gewoon olie+filter moet verversen&bougies. Verder loopt het blok op dit moment zonder rare bijgeluiden, en hij rijdt ook gezond (1:23 gemiddelde).
Wat is wijsheid?? Hoor je het echt als ze gesteld moeten worden? Wanneer hebben mede cb-1 rijders hun kleppen laten stellen/nakijken?
MvG


kleppen worden stiller als ze gesteld moeten worden.
door het inslaan op de zitting word de speling kleiner.
controleren kan nooit kwaad en is met een handboek ook niet moeilijk.
als je bougies gaat wisselen kan je net zo goed het kleppendeksel er even aftrekken.

edit, klepstelplaatjes kan je soms zonder speciaal gereedschap er niet uitkrijgen dan moet je de nokkenassen uitbouwen maar andere plaatjes kan je bij de meeste dealers wel kopen/ruilen voor een paar euro.
 
Laatst bewerkt:
Controleer eerst eens of er inderdaad kleppen gesteld moeten worden. Hiervoor hoeft alleen maar het kleppendeksel eraf (wel een gepiel, Japanners hebben zelf kinderhandjes).

Als er kleppen gesteld moeten worden: goed meten en opschrijven welke klep hoeveel mm. bijgesteld moet worden, want als nokkenassen verwijderd zijn kun je niets meer meten.... Daarna moeten nokkenassen gedemonteerd worden. Dit is vrij simpel, omdat deze met een tandwieltreintje i.p.v. morseketting worden aangedreven. Klep-shims kun je makkelijk verwijderen. Nu kun je 2 dingen doen:

- naar dealer gaan om shims te ruilen (betaal je meestal 1/2 prijs van nieuw),
- voorzichtig en secuur met slijpsteentje shim op juiste dikte brengen, maar dit is wel tricky: shim moet overal even dik blijven)

Bij monteren uiteraard nokkenassen goed timen (merktekens op nokkenassen en rotor van dynamo) en kleppendeksel met wat vloeibare pakking monteren.

Bonodigdheden:
- normaal handgereedschap
- voelermaatjes om speling te meten
- beugel-micrometer om dikte shims te meten (ik weet niet uit mijn hoofd of dit ook met nauwkeurige schuifmaat gaat, ik weet niet met hoeveel mm. de shims oplopen)
- goed gevoel of momentsleutel om nokkenashouders vast te draaien

Echter.....als je onvoldoende vertrouwen in jezelf hebt, raadt ik je aan dit aan een deskundige over te laten, een kapitale motorschade is snel veroorzaakt. Ikzelf ben niet beschikbaar, ook niet tegen betaling.

Ik zou wel meten en niet vertrouwen op hoe de motor loopt. Een CB-1 heeft arm mengsel en draait zeer hoge toeren, een klep met onvoldoende speling is zo verbrandt...

M.v.gr.,

Bart
 
...- naar dealer gaan om shims te ruilen (betaal je meestal 1/2 prijs van nieuw),
M.v.gr.,

Bart...
Even een aanvulling...
Ook kunnen ze soms onderling geruild worden. Voorbeeld;Inlaat
Cil 1 fout
Cil 2 goed
Cil 3 fout
Cil 4 fout in dit voorbeeld heb je dus 3 nieuwe shims nodig.
Maar misschien is de maat van cilinder 3 wel geschikt voor cilinder 1, dan heb je dus nog maar 2 nieuwe shims nodig.
Overigens is het best zelf te doen. Goed meten en als de nokkenas eruit moet ook weer in dezelfde stand terugzetten.
Bedenk ook dat ruime klepspeling niet goed is maar nog altijd beter dan geheel geen klepspeling. (Kans op klepverbranding)

Trouwens het meten op zich is helemaal best zelf te doen. Eventueel vervangen zou je dan kunnen laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Het meten lijkt me inderdaad het probleem niet. Ik heb ook de beschikking over twee momentsleutels (een grote en een voor de kleinere Nm waarden) een voelermaat en een micrometer, dat is dus ook het probleem niet.
De waarden van de inlaat moeten (even uit mijn hoofd) tussen de 0.15-0.18 mm zitten (meten met voelermaat). Stel nou dat een klep 0.16 mm speling heeft of bijvoorbeeld 0.15, zouden jullie deze dan stellen?
alvast bedankt!
ik ben trouwens niet bang voor het meten van de kleppen, meer voor het demonteren en monteren van de nokkenas. Zijn die shims zo duur ofzo trouwens??
 
Laatst bewerkt:
Ga eens bij mijn maat http://www.postmamotoren.nl (Ruud) langs. Die zit vlokbij en kan je makkelijk helpen met de moeilijkere dingen en onderdelen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan