Kleppen stellen Honda CB125 T uit 1980

RayZXR

MF'er
24 okt 2009
51
0
Bussum
Ik heb een leuke CB125T uit 1980 geheel origineel. Nu Loopt hij slecht en op 1 cilinder. Uiteraard wil ik de carbs goed schoonmaken, eventueel ultrasoon. Nu kreeg ik tevens de tip om de kleppen te stellen, aangezien carbs wel goede benzine doorvoer hebben. Vonk is goed, en start verder ook, echter als choke (lucht) uitzet, dan stopt de motor bij te weinig gas.

Na wat testjes heeft de e (rechter) cilinder wel heel even gelopen, maar nu lukt het dus niet meer.

Nu het probleem, ik wil de kleppen gaan stellen ahv de werkplaatshandboek. Uiteraard wil ik dit in 1 keer goed doen :). In het werkplaatshandboek staat dat je hem om een T-mark moet zetten (nokkanas) echte rails ik dat doe , dan verspringt de as steeds. beetje irritant en zie ook meerdere markeringen, en weet dus niet precies welke ik moet pakken.

Iemand een tip hoe dit op een andere manier na te gaan? Wat ik nu heb gedaan is de as gedraaid tot dat ik op alle nokkenassen wat speling heb en hem daarop afgesteld met de juiste voelmaatje. Gaat dit goed, of loop ik risico dat het niet goed gaat :
 
Je hebt de kleppen proberen te stellen met de bougies nog in de cilinders gok ik zo? Als je de kleppen gaat stellen dan probeer je aan de hand van de merktekens de zuiger op het BDP (bovenste dode punt) te zetten, want op dat moment worden de kleppen niet ingedrukt, je zit namelijk in de compressieslag. Wat dat ook wil zeggen is dat als de bougies er nog in zitten dat er dan dus druk opgebouwd is boven de zuiger. En die druk zorgt er voor dat de zuiger niet wil blijven staan. Bougies er uit en nog eens proberen dus, dit is trouwens ook praktisch omdat je dat meteen kunt zien of de juiste cilinder effectief in BDP staat.

Er staan 4 tekens op de vervroeger:
T1: BDP van de linker cilinder (als je er op zit)
F1: Ontstekingspunt van de linker cilinder (heb je nodig om je contactpunten af te stellen)
T2: BDP van de rechter cilinder
F2: Onstekingspunt van de rechter cilinder

Heb een kopie van het WPHB (WerkPlaatsHandBoek) toegevoegd :)

Klep_stellen.JPG
 

Bijlagen

  • Honda_CB125T_EN.pdf
    6,9 MB · Weergaven: 59
Je hebt de kleppen proberen te stellen met de bougies nog in de cilinders gok ik zo? Als je de kleppen gaat stellen dan probeer je aan de hand van de merktekens de zuiger op het BDP (bovenste dode punt) te zetten, want op dat moment worden de kleppen niet ingedrukt, je zit namelijk in de compressieslag. Wat dat ook wil zeggen is dat als de bougies er nog in zitten dat er dan dus druk opgebouwd is boven de zuiger. En die druk zorgt er voor dat de zuiger niet wil blijven staan. Bougies er uit en nog eens proberen dus, dit is trouwens ook praktisch omdat je dat meteen kunt zien of de juiste cilinder effectief in BDP staat.

Er staan 4 tekens op de vervroeger:
T1: BDP van de linker cilinder (als je er op zit)
F1: Ontstekingspunt van de linker cilinder (heb je nodig om je contactpunten af te stellen)
T2: BDP van de rechter cilinder
F2: Onstekingspunt van de rechter cilinder

Heb een kopie van het WPHB (WerkPlaatsHandBoek) toegevoegd :)

Bekijk bijlage 1338514
Kijk hier hebben we iets aan. Heb zelf een ander boek zonder deze mooie beschrijving. Ik ga het aan de hand van dit platje nogmaals proberen. Ik heb overigens de bougies er wel uitgehaald. Juist als ik hem op de TI markering wil zetten, dan schiet hij er voorbij. Kan dat iets met timingte maken hebben?
 
Kijk hier hebben we iets aan. Heb zelf een ander boek zonder deze mooie beschrijving. Ik ga het aan de hand van dit platje nogmaals proberen. Ik heb overigens de bougies er wel uitgehaald. Juist als ik hem op de TI markering wil zetten, dan schiet hij er voorbij. Kan dat iets met timingte maken hebben?
Zoals ik zei, dat er voorbij schieten heeft te maken met de druk boven de zuiger die niet weg kan (kleppen dicht, compressie slag) waardoor hij de zuiger weer naar beneden wil drukken en hij dus voorbij het merkteken schiet. Bougies er uit, opgelost.

Zal nog even toevoegen, buiten inderdaad wat RR aanhaald, ik heb onlangs ook een CB125T onder handen genomen waar 1 cilinder niet mee wilde draaien. Ik had volgens mij al een topic van je voorbij zien komen bij Techniek waar uit bleek dat je de carburateurs al had laten weken?

De carburateurs van de CB125T zijn extreem gevoelig voor verontreiniging en met alleen weken en zelfs ultrasonen krijg je ze niet schoon. Wat ik zou doen als ik jou was:
- Kleppen controleren / afstellen
- Onsteking controleren / afstellen
- Carburateurs uit elkaar, goed schoonmaken (ultrasoon als het even kan, maar zeker mechanisch -> met borstels, draden, ..), vooral aandacht besteden aan de stationair sproeiers. Deze kun je er met een tang uittrekken en dan met bv. een draadje uit een messing "staal"borstel doorprikken/schoonmaken. Voorzichtig zijn hierbij dat je de sproeier niet groter maakt dan hij moet zijn. Vervangen is uiteraard ook een optie. Als je ze er uit hebt en je houdt ze tegen het licht, maar ziet geen licht, dan is dat 99% zeker de oorzaak.
- Carburateurs synchroniseren

Als je dat allemaal hebt gedaan, dan heb je de belangrijkste zaken voor een motor om te werken in orde. Laatste punt is dan nog of je (genoeg) compressie hebt, valt uiteraard te meten als je een compressietester hebt. Ofwel zeer "wetenschappelijk" door een vinger op het bougiegat te drukken, kicken, kijken of hij je vinger van het gat kan drukken.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik zei, dat er voorbij schieten heeft te maken met de druk boven de zuiger die niet weg kan (kleppen dicht, compressie slag) waardoor hij de zuiger weer naar beneden wil drukken en hij dus voorbij het merkteken schiet. Bougies er uit, opgelost.

zijn bougies waren er uit , het is dan het magnetisme van de rotor dat een evenwicht zoekt die de krukas even doet verdraaien ;)

overigens niet panikeren als het streepje niet juist overeen komt, maakt niets uit voor de klepspeling.
 
zijn bougies waren er uit , het is dan het magnetisme van de rotor dat een evenwicht zoekt die de krukas even doet verdraaien ;)

overigens niet panikeren als het streepje niet juist overeen komt, maakt niets uit voor de klepspeling.
Klopt, bougies zijn er idd uit. Ik ga iig alles goed schoonmaken en stellen.
 
Magnetisme, klepveren, compressie... al deze dingen kunnen je krukas iets laten verdraaien. Ik zet vaak een ratel op de moer van het vliegwiel en laat hem dan tegen de voetsteun rusten. Daarmee krijg je hem vaak wel precies op T. Overigens komt het niet op een paar millimeter want de nokken staan allebei aan de andere kant van de nokkenas.
 
Magnetisme, klepveren, compressie... al deze dingen kunnen je krukas iets laten verdraaien. Ik zet vaak een ratel op de moer van het vliegwiel en laat hem dan tegen de voetsteun rusten. Daarmee krijg je hem vaak wel precies op T. Overigens komt het niet op een paar millimeter want de nokken staan allebei aan de andere kant van de nokkenas.
CKS0rM3tEZypbC4PXNYFW2nCgffY0KIOYlompy3j5sknloF-ts3uvkb6CtKoTwTzYUr-OuOdXpMv7GtuH40oSA7JXaYc-QNsVa3wHYqXkb8DuK64OXtg8ObdoQyYfZ-5gEgpbq28JDUQLGmkY8Ox6KZd53wtW60KQRHXT7KqSOVbTYW-HJe_UABvlu9JWGNUUN_LzNRD3rMNMfE1X1XZduP7ukrLBpMnMlwgZQQeCgpUFW7FhMoqANN5lYSwb0hdLFs-OCKaalcqECWmInuQrCnKtlC3jHHpwyCzELM5Q2n-J7YcbqSGeGEPvV5F0SZ8Gma_Q4caOuo1Ghci882eVt_NF5ZE_9LcjZAObs28a1VkxPv5VsCvNTaWAe7CuY7ekKLW8lnge-l0lZoO8CbXub4lQq0oS5VFsO3qicbqSOwNBHMjYUsou3r-DrylNvD8nJwJ0TA7m9aiCClrnoXCtfWbZ17OQj4VLGBww-4RUyk6uXS9uQi6QxELbhpk6CUibRc4Gnn_2rC9k-J02derFs3EZQw-7lZzIJvS2kksEXtcG_Akm35vdmDPYX0rtp70sYiTcoexjOc4QeJKSJluW_4oMBSM0BIuAYs56-vGlliqoWYKlwwj-bmewhQFAT7KQlsvJ2Upejz40BJ9ice5i9EKKMxdQti9m7hAo7kjVohK-w=w1423-h1067-no


:t
 
Thx, dan gaan we dat ook zo proberen. En daarna 180 graden draaien voor de 2e cilinder toch?
 
Kleine update. Ik denk dat het gelukt is met stellen. Blijft vreemd want ik zie geen T1 en T2 maar wel 2x een T marker. Binnenkort Carbs laten schoonmaken en dan hopen dat hij goed loopt.
 
op zich niet zo moeilijk om dat te weten...
Je houd je vinger op bougiegat en draait krukas tot aan de T, als je vinger lost en je voelt/hoort lucht ontsnappen dan ben je op die cilinder op de top van de arbeidsslag en die kan je gaan stellen.

als ze gesteld zijn, blok weer draaien tot je hetzelfde hebt aan de andere bougie en op de Top dead mark zetten.
 
Zolang je nou tegen over je klepsteelkop zit kan je stellen. Bij een 4 cilinder ga je echt niet elke x alles op tdc zetten. Het ligt aan de onstekingsvolgorde maar als 1 op tdc staat zijn er meerder kleppen te stellen waarbij je cilinder niet op tdc staat. Scheelt je een hoop draaien. Alleen even opschrijven of de cilinder die je gedaan hebt ff aftekenen op de kleppentrein met een stipje krijt oid...
 
Zolang je nou tegen over je klepsteelkop zit kan je stellen. Bij een 4 cilinder ga je echt niet elke x alles op tdc zetten. Het ligt aan de onstekingsvolgorde maar als 1 op tdc staat zijn er meerder kleppen te stellen waarbij je cilinder niet op tdc staat. Scheelt je een hoop draaien. Alleen even opschrijven of de cilinder die je gedaan hebt ff aftekenen op de kleppentrein met een stipje krijt oid...

misschien, maar zo is voor mij het makkelijkste, en zekerste manier...
veel werk is dat toch niet? 4X blok rond draaien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan