Kleppen stellen Honda Fireblade

Djeepert

MF veteraan
18 aug 2007
6.218
22
Zuid-Holland
Beste lezer,

Zoals zoveel deze winter ga ik zelf de kleppen stellen van mijn motor '06 CBR1000. Alert gemaakt door verschillende recente topics, lekker met een werkplaats, tijd en een haynes manual aan de slag gaan. Wat kan er fout gaan...

Alles gemeten en gesteld volgens de handleiding, alleen twijfel ik nu of de nokkenassen goed staan. Het vreemde is dat het mij ook niet lukt om ze anders te zetten. Nu heb ik een paar foto's gemaakt, aan jullie het oordeel of hij zo goed staat.
Tijd.jpg
in1.jpg


Ik besef me dat de "ex" heel lastig te zien is.. Ik zou eventueel een filmpje kunnen maken. Of hebben jullie nog tips?

(de koppelingsdeksel is beschadigd door een schuivertje, komt nog een ander op)
 

Bijlagen

  • ex1.jpg
    ex1.jpg
    322,6 KB · Weergaven: 114
  • ex2.jpg
    ex2.jpg
    315,7 KB · Weergaven: 104
ik zou de inlaatnokkenas een tand verzetten en dan kijken hoe ze staan.

ik zou de uitlaat ineens ook 1 tand verzetten, bespaart je weer wat werk.

hoe ? met een beetje geluk lukt het met alleen de spanner te verwijderen, maar ik vrees dat je nokkenassen ook weer los moeten. Moeilijk is het toch niet :
* als beide er uit zijn, ketting voorkant blok strak houden en uitlaat nokkensas er in zodat merkteken gelijk komt met pasvlak
* volgens service manual schakels tellen en inlaatnokkenas merkteken met de juiste schakel gelijk en erin droppen, ondertussen nog steeds de ketting strak houdend.
* lagerkappen er op, kettingspanner er in en 2 volledige toeren draaien en kijken of ze nog steeds juist staan.
 
Ken je motor niet maar zou dit is proberen.

Maak je kettingspanner los, en haal ook de kettingbegeleider bovenop je ketting eraf.
Til nu je ketting op bij de inlaatnokkenas, en zet de ketting 1 tandje hoger op de inlaatnokkenas.(let op dat de ketting op de uitlaatas blijft zitten)
Zet de kettingspanner er weer op, en draai de krukas een klein stukje tegen de klok in.
Nu zal de inlaatas 1 tand verzet worden, omdat je de ketting bovenop iets meer speling heb gegeven, en de spanner de rest van de ketting eerst strak trekt, zal eerst de inlaatnokkenas 1 tand naar beneden verdraaien, daarna draait de uitlaatas weer mee.

Nu staat die denk ik weer goed want, het lijkt erop dat inlaatas maar 1 tand verkeerd staat.
Draai dan een aantal rondjes met de klok mee, en controleer nogmaals of de merkteken nog goed staan.

In de manual staat meestal ook hoeveel ketting schakels je moet tellen tussen de IN EX merktekens
 
Laatst bewerkt:
En voor het los halen even met een zwarte stift de positie van de ketting ten opzichte van de kettingwielen markeren. Niets is vervelender dan als het bij los maken iets verschiet en je het weer hetzelfde als het was monteert. (in achtneming dat als de spanning helemaal van de ketting gaat hij op de krukas ook een tandje kan verspringen ;))

Maar als ik me de CBR goed herinner is het gewoon de spanner los zetten en dan de ketting 1 tandje verder leggen en dan rustig draaien tot hij helemaal goed op het kettingwiel ligt. (net als je fietsketting vroeger)
 
ik zou de uitlaat ineens ook 1 tand verzetten, bespaart je weer wat werk.

hoe ? met een beetje geluk lukt het met alleen de spanner te verwijderen, maar ik vrees dat je nokkenassen ook weer los moeten. Moeilijk is het toch niet :
* als beide er uit zijn, ketting voorkant blok strak houden en uitlaat nokkensas er in zodat merkteken gelijk komt met pasvlak
* volgens service manual schakels tellen en inlaatnokkenas merkteken met de juiste schakel gelijk en erin droppen, ondertussen nog steeds de ketting strak houdend.
* lagerkappen er op, kettingspanner er in en 2 volledige toeren draaien en kijken of ze nog steeds juist staan.

Jullie hebben het steeds over schakels tellen, maar daar zegt Haynes helaas niks over.
Ga jullie tips proberen!


Interval is 24.000km?

ik zou de inlaatnokkenas een tand verzetten en dan kijken hoe ze staan.

24 ja. Ik wist niet of de vorige eigenaar dit had gedaan en had nu tijd en plaats.. Moest wel ea verzet worden.
 
Laatst bewerkt:
Ken je motor niet maar zou dit is proberen.

Maak je kettingspanner los, en haal ook de kettingbegeleider bovenop je ketting eraf.
Til nu je ketting op bij de inlaatnokkenas, en zet de ketting 1 tandje hoger op de inlaatnokkenas.(let op dat de ketting op de uitlaatas blijft zitten)
Zet de kettingspanner er weer op, en draai de krukas een klein stukje tegen de klok in.
Nu zal de inlaatas 1 tand verzet worden, omdat je de ketting bovenop iets meer speling heb gegeven, en de spanner de rest van de ketting eerst strak trekt, zal eerst de inlaatnokkenas 1 tand naar beneden verdraaien, daarna draait de uitlaatas weer mee.

Nu staat die denk ik weer goed want, het lijkt erop dat inlaatas maar 1 tand verkeerd staat.
Draai dan een aantal rondjes met de klok mee, en controleer nogmaals of de merkteken nog goed staan.

In de manual staat meestal ook hoeveel ketting schakels je moet tellen tussen de IN EX merktekens


Pff, het is op jouw manier gelukt!
Dank!!
 
Weet je zeker dat je de nokkenassen op de zelfde manier heb gemonteerd, als dat ze zijn gedemonteerd?
Je krukas draait 2 rondjes, en je nokkenas draait dan 1 rondje.
Dus als de krukas op de markering staat, kan je nokkenas markering op 2 manieren staan.
Met inlaatas markering IN/EX, uitlaatas IN/EX zoals op de foto, of
met inlaatas markering EX/IN, uitlaatas EX/IN.
Als je ze dus op de ene manier demonteert, en de andere manier weer monteert staat die in de verkeerde slag, dan start die niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Kunnen die kettingwielen van de nokkenassen af en versteld worden? Zonder enige vorm van kennis is dat wat ik zie met die gaten en boutjes van de kettingwielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan