Kleppen stellen KTM 520

Supermot0

Rookie
11 aug 2009
5
0
Hallo allemaal, ik heb sinds kort een ktm 520 sm uit 2000 aangeschaft:

http://pic90.picturetrail.com/VOL2368/12590828/22397246/371685959.jpg

Maar sinds een paar dagen begint het blok steeds harder te tikken, voornamelijk als hij warm is. Ik neem aan dat dit betekend dat de kleppen gesteld moeten gaan worden, maar weet iemand toevallig de waardes/timing van het stellen van een 520 blok uit 2000?
Nu heb ik gehoord dat de distributieketting ook te los kan staan, hoe kan ik deze strakker spannen en hoe strak moet deze staan?

Ik hoop dat jullie de antwoorden voor me hebben!

Alvast bedankt!
 
als het goed is houd je ketting zichzelf strak met de kettingspanner die achter op je cilinder zit. Deze kan stuk gaan.. zie je snel genoeg als de het klepdeksel eraf hebt liggen

nieuwe klepstelplaatjes erin misschien.. als ze ingesleten zijn..
 
Een 520 heeft geen klepstelplaatjes maar gewoon boutjes met contramoertjes.

Harder tikken door een losse klep kan maar dat is wel zeldzaam. Kleppen gaan altijd alleen maar strakker staan omdat de kleppen en de zittingen slijten. Hierdoor komen de kleppen dieper in de kop te liggen. Een plotseling tikkende klep kan alleen doordat er iets losgelopen is en dat komt gewoon niet zo vaak voor.

DB-ketting is zelfstellend met een ratel systeem zodat hij niet meer losser kan als hij eenmaal strakker is gaan staan. Je kunt de spanner er uit halen en kijken of hij nog wat klikjes over heeft. Zo niet dan is dat het probleem.

Bij plotseling rammelende 520's uit 2000 die net zijn aangeschaft denk ik toch eerder aan een op handen zijnde algehele revisie.

Maar die blokken lopen verder niet zo heel stil dus het kan ook best normaal zijn. Ik heb zelf altijd dat ik na een paar weken ineens allemaal bijgeluiden hoor die ik tijdens de proefrit niet hoorde. Bij echt elke motor heb ik dat gehad. Ik probeer er echt speciaal op te letten en toch hoor ik elke keer weer iets dat ik bij de koop niet gehoord had. Uiteindelijk ligt dat gewoon aan mezelf. Ik ben nogal perfectionistisch met het onderhoud en dus beginnen dat soort dingen al snel een beetje in mijn hoofd te spoken.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor jullie reacties! ik heb dat zelf ook hoor dat ik denk dat ik allemaal geluidjes hoor, maar momenteel als hij echt warm is tikt het blok echt erg dus het kan niet zo zijn dat dat hoort.
Het tikken komt vanuit de kleppendeksel, nu is het wel zo dat ik er nu 20w-50 olie in heb zitten terwijl er volgens mij 15w-50 in hoort. kan het misschien zo zijn dat als de olie warm word deze niet goed smeert en daarom het tikkende geluid maakt?

Toch heb ik wel eens ergens gelezen dat als de kleppen beginnen te tikken ze gesteld moeten worden, maar dat is dus niet zo?
 
Er hoort volsynthetische 10w-40 in maar 20w-50 is alleen maar dikker dus dat kan het niet zijn. Is het een minerale 20w-50? Dat zou ik niet doen in een EXC.

Kleppen moeten doorgaans gesteld worden omdat ze te strak komen te staan, niet omdat ze gaan tikken.
 
Laatst bewerkt:
ik ga er morgen even mee langs de dealer.. hoop dat het geen blokrevisie gaat worden want dat lijkt me nogal een dure grap? wat komt daar allemaal bij kijken en wat zijn daar ongeveer de kosten van?
 
Een 520 heeft geen klepstelplaatjes maar gewoon boutjes met contramoertjes

:? serieus? old fashion :)

we kregen ooit een suz SP250, die kerel wilde hem niet meer omdat ie toch niet liep. Stond de klepspeling gewoon veel te krap zowel inlaat als uitlaat.
Even stellen en klaar is klara.
 
ik ga er morgen even mee langs de dealer.. hoop dat het geen blokrevisie gaat worden want dat lijkt me nogal een dure grap? wat komt daar allemaal bij kijken en wat zijn daar ongeveer de kosten van?
Blokrevisie moet je rekening houden met 1250 euro.

Wel even oppassen dat je je niks laat aanpraten door zo'n dealer.
 
Ik heb zelf altijd dat ik na een paar weken ineens allemaal bijgeluiden hoor die ik tijdens de proefrit niet hoorde. Bij echt elke motor heb ik dat gehad. Ik probeer er echt speciaal op te letten en toch hoor ik elke keer weer iets dat ik bij de koop niet gehoord had. Uiteindelijk ligt dat gewoon aan mezelf. Ik ben nogal perfectionistisch met het onderhoud en dus beginnen dat soort dingen al snel een beetje in mijn hoofd te spoken.
Komt daar niet dat spreekwoord vandaan: Zoals het blokje thuis tikt............. ? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan