Kleppen stellen kymco downtown 300i

Mvl

Rookie
18 jul 2022
11
4
Zoetermeer
Ik heb een kymco downtown 300 gekocht en zoals altijd onderhoud en stel ik de motor altijd zelf en nu heb ik een vraag over de kleppen afstand. Op internet zie ik dat de kleppen afgesteld moeten worden op 0,10 in en uitlaat bij koude motor. Bij controle van de kleppen merkte ik dat ze heel strak afgesteld stonden ( ik kon er met 0,5 nog niet tussen komen) en mijn vraag is nu of de 0,10 wel gebruikt wordt. Op Louis webshop stond ook een afstel moment van 0,15 maar dat is volgens mij niet correct want als ik op YouTube kijk staat er ook 0,10.
Ik hoor de kleppen bij stationair en onder het rijden best wel hard. Ik stel meestal gy6 blokken af en daar hoor je op de goede afstelling ook wel een beetje de kleppen maar minder als met een 300cc.
Hoop dat iemand tips en antwoorden heeft.

Mvg.

Mvl
 
Ik heb een kymco downtown 300 gekocht en zoals altijd onderhoud en stel ik de motor altijd zelf en nu heb ik een vraag over de kleppen afstand. Op internet zie ik dat de kleppen afgesteld moeten worden op 0,10 in en uitlaat bij koude motor. Bij controle van de kleppen merkte ik dat ze heel strak afgesteld stonden ( ik kon er met 0,5 nog niet tussen komen) en mijn vraag is nu of de 0,10 wel gebruikt wordt. Op Louis webshop stond ook een afstel moment van 0,15 maar dat is volgens mij niet correct want als ik op YouTube kijk staat er ook 0,10.
Ik hoor de kleppen bij stationair en onder het rijden best wel hard. Ik stel meestal gy6 blokken af en daar hoor je op de goede afstelling ook wel een beetje de kleppen maar minder als met een 300cc.
Hoop dat iemand tips en antwoorden heeft.

Mvg.

Mvl
Volgend het WPHB moeten de kleppen allebei 0.10 staan. Ik zou zeggen, lekker zo afstellen als ze vanuit de fabriek vermelden?
Screenshot_20220718-075857_ManualsLib.jpg
 
even over vanaf het andere topic, ik was in de veronderstelling dat je 0,05 er niet tussen kreeg en ze dus strak staan en je ze losser moet stellen naar 0,10 , maar je bedoelt dat je 0,50 er niet tussen krijgt. Dat is toch niet zo gek als de speling maar 0,10 hoeft te zijn ?
 
even over vanaf het andere topic, ik was in de veronderstelling dat je 0,05 er niet tussen kreeg en ze dus strak staan en je ze losser moet stellen naar 0,10 , maar je bedoelt dat je 0,50 er niet tussen krijgt. Dat is toch niet zo gek als de speling maar 0,10 hoeft te zijn ?
Mijn idee ook, heb je de juiste maat? 0.5 is 5 keer zo ruim als de 0.1
 
even over vanaf het andere topic, ik was in de veronderstelling dat je 0,05 er niet tussen kreeg en ze dus strak staan en je ze losser moet stellen naar 0,10 , maar je bedoelt dat je 0,50 er niet tussen krijgt. Dat is toch niet zo gek als de speling maar 0,10 hoeft te zijn ?
Ik krijg ,010 er niet tussen en een maat dunner ook niet dus ze staan veel te dicht
 
Wel de zuiger op het BDP ?
Of het merkteken op het vliegwiel of distributie tandwiel.
Je moet dan sowieso iets speling voelen aan de klepstoter.
0.10 inlaatkleppen. 0.15 uitlaatkleppen.
Ik heb het vliegwiel op de t en het streepje uitgelijnd zoals ik altijd doe. Er zat geen speling op de klepstoter behalve als ik het vliegwiel een hele slag doordraai zodat de nokkenas een halfje slag is doorgedraaid.
 
Ik heb het vliegwiel op de t en het streepje uitgelijnd zoals ik altijd doe. Er zat geen speling op de klepstoter behalve als ik het vliegwiel een hele slag doordraai zodat de nokkenas een halfje slag is doorgedraaid.
Ja ik zet de t op het streepje zoals bij alle gy6 blokken
en jij stelt al jaren GY6 blokjes ? LOL
ocharme die blokjes
:')
 
en jij stelt al jaren GY6 blokjes ? LOL
ocharme die blokjes
:')
Zit op een brommer toer club en is nog nooit verkeerd gegaan. Ik had de downtown vrijdag opgehaald en vond hem al aardig lawaaierig (luister maar naar het filmpje)met de kleppen vandaar dat ik hem meteen ging stellen en toen ontdekte dat de klepstoters geen speling hadden op het t punt
 

Bijlagen

  • IMG_2748.MOV
    10,2 MB
Ik heb het vliegwiel op de t en het streepje uitgelijnd zoals ik altijd doe. Er zat geen speling op de klepstoter behalve als ik het vliegwiel een hele slag doordraai zodat de nokkenas een halfje slag is doorgedraaid.
Dan stond je verkeerd.
Zit op een brommer toer club en is nog nooit verkeerd gegaan. Ik had de downtown vrijdag opgehaald en vond hem al aardig lawaaierig (luister maar naar het filmpje)met de kleppen vandaar dat ik hem meteen ging stellen en toen ontdekte dat de klepstoters geen speling hadden op het t punt
Hoe minder speling, hoe minder je de kleppen hoort.

Je kan bij gelijk welke motor kijken naar het tuimelen van de kleppen om de kleppen te regelen.
Werkt bij een 1 tot minstens 16 cilinder in mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Bij d gy6 blokken heb je een derde gat in je nok as en als het geote gaat
Boven staat en de twee kleine op het midden van de cilinderkop dan zit je op de goede slag maar bij de downtown heb je dat niet dus zal ik even moeten kijken hoe ik dat het best kan uitvinden.
 
Wat is het probleem .
De fabriek heeft niet voor niets het kleppen stellen voor geschreven .
met 0.10 inl / 0.10 mm uitl.
en dat je bij controle nu nabij de 0.05 mm meet, betekend dat je net iets te laat deze controleert hebt uitgevoerd ,
en je motor last heeft van ingeslagen klapzittingen.
 
Ik heb het vliegwiel op de t en het streepje uitgelijnd zoals ik altijd doe. Er zat geen speling op de klepstoter behalve als ik het vliegwiel een hele slag doordraai zodat de nokkenas een halfje slag is doorgedraaid.
Blijkbaar in de uitlaatslag gemeten in plaats van de compressie slag , als je wel speling hebt na dat doordraaien
 
Laatst bewerkt:
Bij d gy6 blokken heb je een derde gat in je nok as en als het geote gaat
Boven staat en de twee kleine op het midden van de cilinderkop dan zit je op de goede slag maar bij de downtown heb je dat niet dus zal ik even moeten kijken hoe ik dat het best kan uitvinden.
Met een rietje of sate prikker via het bougiegat voelen of de zuiger bovenin staat, en naar het merkstreepje kijken, heb je dan iets speling op de klepstoters dan staat de zuiger op het BDP.
Ik neem aan dat je voor het tourneren van het blok de bougie eruit hebt.
 
Met een rietje of sate prikker via het bougiegat voelen of de zuiger bovenin staat, en naar het merkstreepje kijken, heb je dan iets speling op de klepstoters dan staat de zuiger op het BDP.
Ik neem aan dat je voor het tourneren van het blok de bougie eruit hebt.
ook als je dan geen speling hebt op de stoters staat hij ook op BDP, raar hè !
 
Dan stond je verkeerd.

Hoe minder speling, hoe minder je de kleppen hoort.

Je kan bij gelijk welke motor kijken naar het tuimelen van de kleppen om de kleppen te regelen.
Werkt bij een 1 tot minstens 16 cilinder in mijn
wat jij blijkbaar niet weet is dat de 4-takt cyclus 720° duurt, en je dus de krukas op de juiste T moet zetten.
ik heb nu de nokken as gedraaid naar het goede bdp punt en merkte dat de kleppen veel te ruim stonden wat ik al hoorde toen ik hem kocht. Netjes afgesteld en de motor loopt stiller en pittiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan