kleppen stellen na 1000 km?

smokiebike

MF'er
6 feb 2004
177
1
rijswijk
kleppen stellen bij 1000 km beurt? de dealer zegt van niet en het service boekje zegt van wel :? :? wat moet ik nou? greetzzzz smokiebike :W
 
Laatst bewerkt:
???? bij een nieuwe motor? bij welke motor?? elke 1000 km?
Zoveel vragen hier.......
 
spreek een prijs af voor de 1000km beurt? Ben je het daar mee eens, prima toch?!

Moeilijk doen om niets vind ik dit!
 
als er in het boekje kleppen controleren staat hoort dat te gebeuren, net als het natrekken van alle bouten..
 
Voorschrift van de fabrikant volgen!
Omdat de 1000 beurt arbeidsloon-vrij is wil de dealer in sommige gevallen dus besparen.
Meestal is het dan zo, dat de koper zó'n verschrikkelijke scherpe prijs bedongen heeft dat het gewoon niet meer kan voor die prijs, goedkoop wordt dan (terecht) duurkoop.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik hiermee concluderen dat jij dan alles beter weet :?

Om een hoop gezeik van forum-bezoekers te voorkomen zeg ik NIET dat ik alles weet. Hou het maar even op niets.

Maar ik onderhoud mijn motoren wel allemaal zelf ja :Y met alles wat erbij komt kijken.

Op het moment dat ik advies geef is het ook alleen advies. Wat de gebruiker er mee doet is hun keuze. Ook als hij/zij het advies van een ander op wil volgen dat kant noch wal slaat.

:W
 
De meeste mensen lichte iig niet hun zelf op neem ik aan ;)
Je weet iig wat er gebeurd en hoe precies je daarmee bent.
 
Ik heb er geen verstand van, laat ik daar eens mee beginnen.

Maar als je een nieuwe koopt, hoort daar een 1000 km beurt bij.

En dan mag je echt wel verwachten dat gewoon alles gedaan wordt wat voorgeschreven is, ook al blijkt het overbodig te zijn.
Het gaat er bij die beurt juist om dat er misschien een kleien kans op een mogelijkheid is dat er wellicht niet overbodig naar iets gekeken wordt....

Als jouw dealer op papier durft te zetten dat hij voor de toekomst volledige aansprakelijkheid accepteerd van het niet volledig uitvoeren van de beurt, zou ik hem wel gelijk geven. Wil ie dat niet, dan moet ie gewoon zijn werk doen, je hebt er immers voor betald bij aanschaf.
 
....

Als jouw dealer op papier durft te zetten dat hij voor de toekomst volledige aansprakelijkheid accepteerd van het niet volledig uitvoeren van de beurt, zou ik hem wel gelijk geven. Wil ie dat niet, dan moet ie gewoon zijn werk doen, je hebt er immers voor betald bij aanschaf.

Wat je zegt, naar mijn idee is dit de beste mannier om er mee om te gaan.
 
Als je een nieuwe motor koopt dan zit de 1000km beurt meestal niet bij de koop inbegrepen, hoor!

Maar klant is koning en mag (moet) bovendien z'n portemonnee trekken: als jij zegt dat je een beurt volgens het boekje gedaan wilt hebben dan doen ze dat....

In de meeste gevallen wordt er een keer omheen gelopen, olie en filter ververst en een proefritje gemaakt. That's it! Of je moet vooraf nog iets te melden hebben v.w.b. klachten/ problemen (mijn motor heb ik speciaal op balhoofdlager laten checken).
 
Kan best kloppen hoor, dat die beurt niet 'standaard' is.

Maar als ik iets koop dat binnen no-time al aanpassingen nodig heeft, dan is het rommel geweest en nog steeds de verantwoordelijkheid van de leverancier.

Zo kijk ik ook naar een motor, dat wat noodzakelijk is bij een nieuwe hoort bij de aanschaf (en zit dus al in de prijs), wat wordt aanbevolen is je eigen keuze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voorschrift van de fabrikant volgen!
Omdat de 1000 beurt arbeidsloon-vrij is wil de dealer in sommige gevallen dus besparen.
Meestal is het dan zo, dat de koper zó'n verschrikkelijke scherpe prijs bedongen heeft dat het gewoon niet meer kan voor die prijs, goedkoop wordt dan (terecht) duurkoop.

Volledig akkoord.
 
Is gewoon normaal, dat bij een nieuwe fiets de 1e servicebeurt (1000km) de olie wordt vervangen, en de kleppen worden gecontroleerd, vaak wordt dit niet gecheckt na het uitkratten, want het zou vooraf al gedaan zijn maar voor de zekerheid wordt het toch bij de 1000km meteen gecheckt. Daarna is het gewoon elke X kilometer zoals bij elke andere fiets.

Bij sm's is moet het dan wat vaker gebeuren, net zoals olie verversen maar dat zijn meestal ook flink pittige blokjes.
 
Wie zou het beter weten, de maker of de onderhouder ??

Ik zou diegene die het product gebouwd heeft vertrouwen en de kleppen laten controleren.

Veel te kort door de bocht

Voorbeeld: Yamaha TRX850, boekje schrijft voor om de 42000 km. Terwijl de praktijk leert dat zo'n interval veel te lang is.

Dus je kan niet altijd zeggen dat de fabriakant de wijsheid in pacht heeft.
Voordeel hier is dat de fabrikant de veilige kant kiest door te zeggen bij 1000 km checken.

Dit zijn trouwens hele leuke beurtjes voor veel motorzaken, wel geld beuren voor zo'n beurt en vervolgens met de franse slag uitvoeren.
 
1000 kilometer en dan al klepcontrolle ???

Als de fabrikant al geen vertrouwen heeft in zijn product, hoe moet ik er dan vertrouwen in hebben :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan