Kleppen stellen+onderhoud gs500e

Johnyyy

Die hard MF'er
19 aug 2008
696
124
Someren
Beste mensen.

Weet iemand om de hoeveel km ik de kleppen moet laten stellen voor een suzuki gs500e (uit 1998)
heb nu bijna 20000 op de teller staan.

En wat verstaan we onder een grote beurt bij de motoren?

: olie verversen
: bugies vervangen
: Benz+olie filter
: luchtfilter

En wat eventueel nog meer?

Alvast bedankt:)
 
Moeten ze daartussen staan?
En wat is bij het stellen het beste? om er tussenin te gaan zitten met 0.05mm
En zijn dat gewoon allen kleppen die op die maat afgesteld moeten zijn?
Hoeveel speling mag er eventueel op zitten?

Bedankt alvast in iedergeval!
Heb veel aan deze info zo :)
Koud meten in / uitlaat tussen 0.03 en 0.08mm

Marc
 
Oooo zo oke.
Dus als je ze hebt gesteld zulle ze waarschijnlijk op 0.05 staan? omdat je geen kleineren shim heb? (neem aan dat dat zon meet plaatje is).
Dus je moet ze gewooon zo stellen, dat er 0.05 tussen past, en dan is het goed?
Dan ken de klepspeling tot 0.08 worden, (Acceptabel) maar ook tot 0.03?

Wat heb ik verder voor gereedschap nodig?

Weet nu in iddgeval al dat ik alle kleppen op 0.05 moet zetten :)
Hoe zit het met pakkingen? meteen vervangen? en wat nog meer als de pakking?
En ken je deze gewooon bij motor zaak bestellen, denk het wel he?

Bedankt!

Idd tussen 0.03 en 0.08. De shims gaan per 0.05 omhoog, daarom is de tolerantie ook 0.05, je kunt dus ook maar met 1 shim binnen het tolerantiegebied komen.
 
Oooo zo oke.
Dus als je ze hebt gesteld zulle ze waarschijnlijk op 0.05 staan? omdat je geen kleineren shim heb? (neem aan dat dat zon meet plaatje is).
Dus je moet ze gewooon zo stellen, dat er 0.05 tussen past, en dan is het goed?
Dan ken de klepspeling tot 0.08 worden, (Acceptabel) maar ook tot 0.03?

Wat heb ik verder voor gereedschap nodig?

Weet nu in iddgeval al dat ik alle kleppen op 0.05 moet zetten :)

Je snapt het niet helemaal, ik ga het ff proberen uit te leggen ;)

Shim: klepstelplaatje. Die bepaalt de speling tussen klep en nokkenas. Moet de speling kleiner worden dan doe je er een dikkere shim in, of andersom. Zo'n "meetplaatje" heet een voelermaatje. Je gaat eerst de klepspeling meten. Dat doe je door zo'n voelermaatje tussen de nokkenas en de shim te steken. Begin met een voelermaatje van 0.03 en zo steeds een stapje groter tot je de juiste hebt. De voelermaat moet er met lichte weerstand tussendoor gaan. Kijk vervolgens welke maat het voelermaatje heeft en je hebt je klepspeling.

Stel, je hebt bij een klep 0.11 speling gemeten. Dan moet hij dus krapper. Als je er 1 van 0.05 dikker indoet komt de speling dus op 0.06, binnen de tolerantie :) Die shim kun je per stappen van 0.05 krijgen, dus je kunt niet kiezen op welke speling je hem zet. Hij moet gewoon binnen de tolerantie staan en dan is het goed ;)

Heb je nou deze uitleg gelezen en snap je er nog geen hol van, dan kun je het beter laten doen, of op zijn minst iemand laten meekijken die er wel verstand van heeft :)
 
Ten eerste.
Bedankt voor de moeite! :$
Nu snap ik het, weet nu wat je bedoeld.
Me vader kan kleppen stellen, alleen wilde hij weten wat de speling moest zijn.
En ik vroeg me eigen zelf af, wat voor gereed schap ik erbij nodig had ;)
Maar ik weet nu de speling, en hoe het theoretisch werkt.
Heb eigelijk vandaag al meer als voldoende geleerd!

Nou heb ik nog een klein vraagje :)
Ik neem aan dat ik de pakking dan meteen moet vervangen, omdat je daarop gewoon niet moet bezuinigen?
Moet ik verder dat jij weet nog iets vervangen?

En heb ik alleen maar een setje shims nodig?(klepstelplaatjes) en een setje voelermaatjes?
Neem aan dat ik deze gewoon bij een motorzaak ken bestellen?

Bedankt voor de info kerel :)

Je snapt het niet helemaal, ik ga het ff proberen uit te leggen ;)

Shim: klepstelplaatje. Die bepaalt de speling tussen klep en nokkenas. Moet de speling kleiner worden dan doe je er een dikkere shim in, of andersom. Zo'n "meetplaatje" heet een voelermaatje. Je gaat eerst de klepspeling meten. Dat doe je door zo'n voelermaatje tussen de nokkenas en de shim te steken. Begin met een voelermaatje van 0.03 en zo steeds een stapje groter tot je de juiste hebt. De voelermaat moet er met lichte weerstand tussendoor gaan. Kijk vervolgens welke maat het voelermaatje heeft en je hebt je klepspeling.

Stel, je hebt bij een klep 0.11 speling gemeten. Dan moet hij dus krapper. Als je er 1 van 0.05 dikker indoet komt de speling dus op 0.06, binnen de tolerantie :) Die shim kun je per stappen van 0.05 krijgen, dus je kunt niet kiezen op welke speling je hem zet. Hij moet gewoon binnen de tolerantie staan en dan is het goed ;)

Heb je nou deze uitleg gelezen en snap je er nog geen hol van, dan kun je het beter laten doen, of op zijn minst iemand laten meekijken die er wel verstand van heeft :)
 
Ten eerste.
Bedankt voor de moeite! :$
Nu snap ik het, weet nu wat je bedoeld.
Me vader kan kleppen stellen, alleen wilde hij weten wat de speling moest zijn.
En ik vroeg me eigen zelf af, wat voor gereed schap ik erbij nodig had ;)
Maar ik weet nu de speling, en hoe het theoretisch werkt.
Heb eigelijk vandaag al meer als voldoende geleerd!

Nou heb ik nog een klein vraagje :)
Ik neem aan dat ik de pakking dan meteen moet vervangen, omdat je daarop gewoon niet moet bezuinigen?
Moet ik verder dat jij weet nog iets vervangen?

En heb ik alleen maar een setje shims nodig?(klepstelplaatjes) en een setje voelermaatjes?
Neem aan dat ik deze gewoon bij een motorzaak ken bestellen?

Bedankt voor de info kerel :)

De kleppendekselpakking hoef je niet te vervangen, dat is een dikke rubberen pakking en die gaat meerdere malen mee. Wel ff bij het monteren een dun laagje vloeibare pakking op de halve maantjes smeren.

Voelermaatjes kun je vaak wel bij een motorzaak krijgen, maar ook bij sommige gereedschapwinkels. De shims kun je pas halen als je weet welke je nodig hebt. Je haalt dan de oude shims eruit en ruilt ze bij de motorzaak met bijbetaling om voor de goede maat.
 
Oke thanx.
Dus dan laat je je gereerdschap even liggen, en ga je met je shims naar de motorzaak en dan maak je bvb even een tekeningetje, welke waar moet.
En dan zet je alles weer netjes in elkaar.

Ken ik binnekort aan de slag!
Nogmaals bedankt :)
De kleppendekselpakking hoef je niet te vervangen, dat is een dikke rubberen pakking en die gaat meerdere malen mee. Wel ff bij het monteren een dun laagje vloeibare pakking op de halve maantjes smeren.

Voelermaatjes kun je vaak wel bij een motorzaak krijgen, maar ook bij sommige gereedschapwinkels. De shims kun je pas halen als je weet welke je nodig hebt. Je haalt dan de oude shims eruit en ruilt ze bij de motorzaak met bijbetaling om voor de goede maat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan