Kleppen stellen+onderhoud gs500e

Johnyyy

Die hard MF'er
19 aug 2008
696
124
Someren
Beste mensen.

Weet iemand om de hoeveel km ik de kleppen moet laten stellen voor een suzuki gs500e (uit 1998)
heb nu bijna 20000 op de teller staan.

En wat verstaan we onder een grote beurt bij de motoren?

: olie verversen
: bugies vervangen
: Benz+olie filter
: luchtfilter

En wat eventueel nog meer?

Alvast bedankt:)
 
Beste mensen.

Weet iemand om de hoeveel km ik de kleppen moet laten stellen voor een suzuki gs500e (uit 1998)
heb nu bijna 20000 op de teller staan.

En wat verstaan we onder een grote beurt bij de motoren?

: olie verversen
: bugies vervangen
: Benz+olie filter
: luchtfilter

En wat eventueel nog meer?

Alvast bedankt:)

heej Johnny.... Geile wijven.. haha (van de week was flodder op tv)

Maar bij een grote beurt wordt alles nagelopen. Niet alleen de vloeistoffen verversen maar ook alles controleren op speling, spanning.
Hierbij wordt ook geluisterd of de kleppen gestelt moeten worden.
Ook keeringen e.d. worden gecheckt, alle lagers.
Gewoon een totale controle van de bike met vervanging van de standaard vloeistoffen en onderdelen welke periodiek vervangen moeten worden.

Dus als je wil weten of de kleppen gestelt moeten worden, controleren ze dat bij een grote beurt.

Maar als je niets hoort tikken zal het waarschijnlijk nog mooi zitten.

Wel moet je zelf even nagaan hoeveel je nog aan je GS500 wil uitgeven. Want soms kan een grote beurt erg duur worden.
Vooral als je veel dingen zelf kan doen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik moet er nog anderhalf jaar op vooruit;)
Dusss... paar honderd euro is mij nog wel de moeite.
Het moet gewoon goed zijn..
Heb er een halfjaar geleden 2800 voor betaald, dus neem aan dat ik er overanderhalf jaar ook nog wel iets meer als 1000 voor kan krijgen.
Maar beurt zelf doe ik zelf.
Olie enz enz.
Alleen dat verhaal met die kleppen, maar kan altijd vragen of iemand even wil luisteren ofdat ze enigzinds gesteld moeten worden, denk het niet wand ding is nog bijna zo goed als nieuw, maar toch.

Bedankt voor je reactie in iddgeval!
 
Beurt zelf doen niks moeilijks aan scheelt je POEN!
Kleppem komt er zo iemand naar me toe om ze te contoleren/evt stellen.
Volgens mij is het niet moeilijk maar dat zie ik straks wel dan kan ik het zelf ook.
Me motor ligt al uit elkaar.
 
Volgens het WP moet er elke 5000 km onderhoud gebeuren.Olie en ook kleppen stellen.
Heeft ie het 20.000 km volgehouden zonder kleppen stellen???
Kan me haast niet voorstellen.
Bij groot onder houd geldt minstens kleppen en olie+ filter vervangen.
Het luchtfilter kan je zien hoe vuil deze is.
Dat kleppen stellen is een kunstje apart, namelijk met stelplaatjes.
Je zou een hulp stukje moeten hebben (is zelf te maken), of de nokkenassen los halen.
Maar met een grote schroevendraaier lukt het ook de kleppen een stukje naar bekende te drukken en de stelplaatjes los te halen resp vervangen.
Zag hier op het forum zelfs een linkje naar en filmpje van iemand die plaatjes vervangt.
Ik heb nog wel een digitaal handboek voor je. (pdf)
 
om de 6dkm, kleppen stellen is goed te doen bij een GS, hier hoef je inderdaad de nokkenassen niet voor los te halen. Let wel op het speciaalgereedschap (momentsleuteltje en een speciale voelermaat oplopend met 0.01mm, tooltje voor de hims).

En inderdaad pluk even een WPH van internet.
 
Laatst bewerkt:
Maar, van de een hoor ik dat kleppen stellen best prijzig is, en de ander zegt dat het meevalt?
En de een zegt om de ........... km en de ander zegt weer iets anders.
Ik heb de motor vanaf 14500km in mijn bezit en heb nu bijna 20000 gereden.
Onderhoud ken ik zelf, op kleppenstellen na.
Wat zou dat ongeveer gaan kosten bij een motor zaak?
En hoeveel werk is het?
1 geluk, bij een gs ken je er binnen 15 minuten bij.
 
Hierbij wordt ook geluisterd of de kleppen gestelt moeten worden.

Dus als je wil weten of de kleppen gestelt moeten worden, controleren ze dat bij een grote beurt.

Maar als je niets hoort tikken zal het waarschijnlijk nog mooi zitten.

:N :N

Kleppen controleren moet je gewoon doen op de daar voor aangegeven intervallen, en niet pas als je ze hoort :N Een klep kan ook te strak staan, dan hoor je er niks aan maar verbrand ie wel...
 
Het is niet verstandig pas kleppen te stellen als deze geluid maken.
Bij direct aangedreven kleppen (nokkenas direct boven de klep), is zelfs het gevaar dat de speling te weinig wordt groter dan dat de speling toeneemt.
Je loopt dus de kans dat de klep niet helemaal sluit met verbrande kleppen tot gevolg.
Is de speling zo vaak bijgesteld dat zelfs het dunste plaatje niet meer past, dan is het tijd voor vervangen van de klepzittingen.
Revisie dus.
 
Heeft er iemand, een site of link, waar ik kan vinden hoeveel de speling moet zijn van de kleppen, en welk gereedschap ik ervoor moet hebben, en bij welke site ik dat ken bestellen?

Ook heb ik ooit het wp handboek gezien waar ik dat kon downloude, maar welke link was dat ook alweer?
En waar kan ik het orgeneel anders kopen?

Alvast bedankt!
 
Dus als je wil weten of de kleppen gestelt moeten worden, controleren ze dat bij een grote beurt.

Maar als je niets hoort tikken zal het waarschijnlijk nog mooi zitten.

Wel moet je zelf even nagaan hoeveel je nog aan je GS500 wil uitgeven. Want soms kan een grote beurt erg duur worden.
Vooral als je veel dingen zelf kan doen.

als je niets meer hoort is de speling waarschijnlijk weg en verbranden je kleppen |(

olie-filtertje, beetje vet hier en daar, luchtfiltertje hoogstens 100 euro.
als je even in je wph kijkt zie je wat er bij elk interval gecontroleerd moet worden
 
Tja, ik moet er nog anderhalf jaar op vooruit;)
Dusss... paar honderd euro is mij nog wel de moeite.
Het moet gewoon goed zijn..
Heb er een halfjaar geleden 2800 voor betaald, dus neem aan dat ik er overanderhalf jaar ook nog wel iets meer als 1000 voor kan krijgen.
Maar beurt zelf doe ik zelf.
Olie enz enz.
Alleen dat verhaal met die kleppen, maar kan altijd vragen of iemand even wil luisteren ofdat ze enigzinds gesteld moeten worden, denk het niet wand ding is nog bijna zo goed als nieuw, maar toch.

Bedankt voor je reactie in iddgeval!

Als je de beurt zelf doet, rij je gewoon even langs de dealer.. dan vraag je of het nodig is om de kleppen te stellen.. dat kunnen ze wel even beluisteren voor je.
 
Daarbij, als de kop ook maar enigszins lijkt op die van de gs450 dan is kleppen stellen van een gs500 ook niet echt moeilijk. Je hebt iets nodig om de klep mee in te duwen en eventueel een pincet om de shim er uit te plukken. Het speciale gereedschap is natuurlijk het mooiste, maar volgens mij heb ik wel eens ergens een sjabloon gezien om 'm zelf uit een stuk plaat te (laten) snijden.

Nokkenassen demonteren is niet nodig iig

Natuurlijk is het nog veel makkelijker te doen om te controleren of de speling goed is. Setje voelermaatjes en de juiste waardes kennen is voldoende.

Dat luisteren snap ik trouwens nog steeds niet helemaal. Je kunt al je je motor kent wel het klepgeluid herkennen, maar je moet toch wel een verbluffend goed gehoor hebben als je een te krap gestelde klep tussen het getik van de andere 3 kunt horen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan