Kleppen stellen uitbesteden kosten

Harmonizer

MF veteraan
Donateur
14 dec 2019
1.473
744
Hoi,
ik heb mijn yamaha bulldog een beurt gegeven in de zin:
Motorolie vervangen met olie filter.
cardan olie vervangen.
2 nieuwe bougie erin.
lucht kn gereinigd en weer olie erop.
Ik wil nog even de kleppen stellen maar denk dat het verstandig is om dit even uit te besteden aan de pro.
Ik ben alleen benieuwd naar de kosten voor kleppen stellen.

hebben jullie enig idee wat dit ongeveer zal gaan kosten?

mvg
Harmonizer
 
Motor?
Hangt heel erg af van toegankelijkheid, aantal cilinders en stellen met plaatjes of niet...
Heb je wel gelezen???

@Harmonizer Met die tuimelaars en stelschroeven moet het goed zelf te doen zijn

Kosten van laten doen zullen hoofdzakelijk in het bereikbaar maken van de koppen zijn
 
Laatst bewerkt:
Het is een yahama bulldog, 2 cilinder V . bt1100
Als ik een paar richtprijzen heb, wat het bijvoorbeeld bij een andere gekost heeft dan heb ik even een richting.Als het bijvoorbeeld 100,- kost dan hoef ik er niet bij na te denken. dan laat ik het lekker doen. kost het 300,- dan moeten we zelf toch maar weer even you tubepen.
Ik kan ook een prijs opvragen maar heb er altijd een hekel aan om een prijs op te vragen en dan niet de opdracht geven.
Ik zien het altijd als een soort punten systeem.
 
Voor de ene motor is het een half uurtje werk, voor de andere een hele dag. Jouw motor zal er ergens tussenin zitten.
Noem maar wat, toch? zit je altijd goed. Eigenlijk zeg je helemaal niks

Ik denk dat je er als ervaren technicus zonder ervaring met de motorfiets niet meer dan 3 uur aan kwijt bent. Als je de 4 kleppendekselpakkingen wil vervangen ben je 16 euro ex btw kwijt. Als met al niet meer dan 200 als je het laat doen
 
Noem maar wat, toch? zit je altijd goed. Eigenlijk zeg je helemaal niks

Ik denk dat je er als ervaren technicus zonder ervaring met de motorfiets niet meer dan 3 uur aan kwijt bent. Als je de 4 kleppendekselpakkingen wil vervangen ben je 16 euro ex btw kwijt. Als met al niet meer dan 200 als je het laat doen
Bij mijn Ducati duurt het een hele dag, en bij de Honda SLR 650 die ik vroeger had, duurde het een half uurtje.
 
De Bulldog heeft als ik me niet vergis stelschroeven. In je openingspost geef je al aan dat je best wat dingen zelf doet. Stelschroeven lenen zich daar heel goed voor, lekker zelf gaan proberen; is niks moeilijks aan. Alleen even opletten want als je het verkloot kun je wel daadwerkelijk dingen kapot maken. Werkplaatshandboekje erbij en gaan, dagje lol.
 
De Bulldog heeft als ik me niet vergis stelschroeven. In je openingspost geef je al aan dat je best wat dingen zelf doet. Stelschroeven lenen zich daar heel goed voor, lekker zelf gaan proberen; is niks moeilijks aan. Alleen even opletten want als je het verkloot kun je wel daadwerkelijk dingen kapot maken. Werkplaatshandboekje erbij en gaan, dagje lol.
En twee posten terug

Heb je wel gelezen???

@Harmonizer Met die tuimelaars en stelschroeven moet het goed zelf te doen zijn

Kosten van laten doen zullen hoofdzakelijk in het bereikbaar maken van de koppen zijn
 
Kleppen stellen bij een Bulldog is best makkelijk, alleen voor de achterste uitlaatklep moet er eerst van alles aan de kant gehaald worden,
Ik denk dat een ervaren monteur er een uur of twee mee bezig is. Als de afdichtingen van de klepdekseltjes de afgelopen jaren niet vervangen zijn zou ik daar gelijk nieuwe voor monteren.
 
Ik weet natuurlijk niet of deze met stelschroeven is :+ maar die lenen zich er wel uitstekend voor om het zelf te doen. Als je daar de tijd voor neemt kun je ze perfect stellen. Een monteur, waar tijd = geld geldt, zal (hopelijk) niet tot het perfecte stellen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat niet goed is, voor ik boze monteurs op bezoek krijg.

En een Bulldog koop je voor een vriendenprijsje van 1000 euro, dus als het mis gaat is de schade te overzien. :P
 
Ik weet natuurlijk niet of deze met stelschroeven is :+ maar die lenen zich er wel uitstekend voor om het zelf te doen. Als je daar de tijd voor neemt kun je ze perfect stellen. Een monteur, waar tijd = geld geldt, zal (hopelijk) niet tot het perfecte stellen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat niet goed is, voor ik boze monteurs op bezoek krijg.

En een Bulldog koop je voor een vriendenprijsje van 1000 euro, dus als het mis gaat is de schade te overzien. :P

wat is de perfecte klepspeling dan?
 
Zou gewoon eerst eens beginnen met je klepspeling controleren.

Zijn ze binnen tolerantie hoef je niks te doen, moeten ze aangepast worden dan neem je dat gelijk mee aan de hand van je wph aangezien alles toch al open ligt.

In mijn optiek een win - win en nog een heerlijke sleuteldag ook.
 
Is goed te doen, maar als je een fout maakt heb je kans op verbrande kleppen en dan heb je een probleem.

Als je handig bent lukt het, maar denk er goed om: als de zuiger van een cilinder in het bovenste dode punt staat heb je klepspeling, of helemaal niet en dan staan de kleppen in 'overlap' en moet je nog een rondje verder.

Als de kleppen in 'overlap staan ben je aan het eind van de uitlaatslag en het begin van de inlaatslag. Kleppen stel je op het eind van de compressieslag, maar wel heel serieus doen, voelmaatjes moet je hebben en als het voelmaatje er een beetje stroef tussendoor kan schuiven zit je op de juiste speling. Te stroef is te krap en te makkelijk is te ruim.
 
Dat bestemd dus dat je ervaring moet hebben met voelermaatjes.

En dat leer je niet in je eentje. Iemand staat achter je en kijkt mee.
En doet voor wat het goeie gevoel/stroef/weerstand moet zijn.

Dusss, in principe zou ik er zelf niet aan beginnen.
 
Als je een beetje technisch inzicht hebt, wat geschikt gereedschap een wphb en tijd en zin: zelf doen. Bij twijfel iemand mee laten kijken/ controleren. En check alles minimaal 2x.
Neem vooral de tijd en noteer alles.
 
Als je een beetje technisch inzicht hebt, wat geschikt gereedschap een wphb en tijd en zin: zelf doen. Bij twijfel iemand mee laten kijken/ controleren. En check alles minimaal 2x.
Neem vooral de tijd en noteer alles.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dingen over het hoofd ziet, als het de eerste keer is. Iemand met ervaring ziet bepaalde dingen gelijk. (De staat van bepaalde onderdelen)
Of verkeerd leest/begrijpt in het werkplaatshandboek. En dan ben je de Sjaak.

Het lijkt een piece of koekies. Vaak is dat zo maar vaak ook niet. Eerste keer en bepaalde dingen vallen niet op omdat je gefixeerd bent op andere zaken.
 
Nou, het is nou ook weer geen rocketscience en voor een handige gozer prima te doen. Als je er een beetje goed bij kunt komen en je hebt stelboutjes is het eigenlijk een eitje.

Zuiger in bovenste dode punt, kijken of je op beide kleppen een beetje speling voelt met de tuimelaars, voelmaatje er tussen en kijken welke speling je hebt. Te ruim is een beetje krapper stellen, moertje los, stelboutje iets vaster draaien, moertje vast en controleren of het juiste voelermaatje er wat stroef tussen heen en weer kan.

Ga maar eens de kleppen stellen van een zescilinder automotor met twee bovenliggende nokkenassen en met de stelplaatjes tussen de nokvolger en de klepsteel.
Ben je zomaar een hele dag mee bezig. Beide nokkenassen uitbouwen nadat je de klepspeling hebt genoteerd, plaatjes (shims) er uit beunen, opmeten met de micrometer, uitrekenen hoe dik het plaatje moet zijn, de hele boel weer inbouwen, controleren en shit, er zijn er twee nog niet goed.

Heleboel weer uitbouwen, juiste plaatjes er tussen, nokkenassen weer inbouwen, controleren en een zucht van verlichting slaken.

Bij een oude Engelse twin met stoterstangen stel ik vier kleppen in een half uur.

Laatst de kleppen gesteld van de Honda SM, is iets minder makkelijk:

63867424_470030280491695_131537475133767680_o.jpg


Daar heb je vier kleppen per cilinder, gelukkig wel met stelboutjes, maar je bent wel even bezig voor je er goed bij kunt.
Mijn eerste baas zei: gewoon proberen.
 
Je hebt helemaal gelijk, en vooral als je al 40 jaar ervaring hebt.

Ik herinner me vergeten om het borgmoertje vast te draaien. Dit is al 1 van de stomste dingen wat je kan overkomen als je gefixeerd bent op andere zaken omdat het de eerste keer is.

Vreemde slijtage wat niet opgemerkt word.. noem maar op.

Weet je wel wat er soms onder in een blok ligt.
Er valt perongelijk wat onderin.
Ik heb de stomste dingen uit een carter gevist.
Stukje aluminium, 0-ringetjes, oliefilter van de olipomp zowat compleet dichtgeslipt door slierten vloeibare pakking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan