Kleppen stellen uitbesteden kosten

Harmonizer

MF veteraan
Donateur
14 dec 2019
1.472
744
Hoi,
ik heb mijn yamaha bulldog een beurt gegeven in de zin:
Motorolie vervangen met olie filter.
cardan olie vervangen.
2 nieuwe bougie erin.
lucht kn gereinigd en weer olie erop.
Ik wil nog even de kleppen stellen maar denk dat het verstandig is om dit even uit te besteden aan de pro.
Ik ben alleen benieuwd naar de kosten voor kleppen stellen.

hebben jullie enig idee wat dit ongeveer zal gaan kosten?

mvg
Harmonizer
 
Want dat is het gewoon niet.
Inlaatkleppen, uitlaatkleppen, voor het dode punt, na het dode punt.
Merktekens op het vliegwiel of weet ik veel, en een werkplaatsboek in het Engels, met technisch Engels.

Nee, er kan weinig fout gaan, dat heb ik inderdaad vaker meegemaakt met mijn werk_O-
Ook een boek vol.

Oke. Jij je zin, ik ben het ermee eens dat het voor jou te moeilijk is en dat jij er beter niet aan kunt beginnen.



Kolere, je moet wat om mensen, tegen je zin in, de grond in te praten.













toch ben ik er van overtuigd dat jij kleppen kunt stellen. Geen idee waarom je daar zelf aan twijfelt.
En ervan overtuigd zijn is op grond van andere dingen die je wel doet en op het forum hebt vermeld.
En op grond dat zelfs ik het kan. ( misschien kan ik je daar mee uitdagen ? ;) )
 
Oke. Jij je zin, ik ben het ermee eens dat het voor jou te moeilijk is en dat jij er beter niet aan kunt beginnen.



Kolere, je moet wat om mensen, tegen je zin in, de grond in te praten.













toch ben ik er van overtuigd dat jij kleppen kunt stellen. Geen idee waarom je daar zelf aan twijfelt.
En ervan overtuigd zijn is op grond van andere dingen die je wel doet en op het forum hebt vermeld.
En op grond dat zelfs ik het kan. ( misschien kan ik je daar mee uitdagen ? ;) )
Ik bedoel dat het teveel kan zijn voor een leek, in het begin.
Om je helemaal in te lezen enz.

Ik hoef dat niet meer, dus ik kan het WEL.

Edit: ik heb er even over nagedacht.
Eigenlijk ben ik hiervoor gewoon te lui.
Of is het geen zin of geen geduld, en dat ik het daarom steeds uitstel :o :o:o:o

Wat erg dit, een spiegel8)7:$
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mfers, ik ben vanmorgen even een rondje gaan rijden en vanmiddag een heerlijk stukje eten klaar gemaakt ( al zeg ik zelf)
ik heb bovenstaande even gelezen, ik heb vroeger ook kleppen gesteld van auto’s. het is alleen 20 jaar verder met alleen ict ervaring vandaag de dag.
ik vraag een offerte op en laat het lekker uitvoeren.
carbs schoonmaken , ketting , cardan, wiel, bougie , olie filter etc gaan me prima af . op een gegeven moment moet de pro er maar even naar kijken en mischien ziet hij dan ook wel dingen die ik niet zie.

super bedankt voor de ervaring die jullie delen, zo zie je maar dat niet iedereen er hetzelfde tegen aankijkt.
goed weekend .
 
3 pagina's oeverloos gezever ...

kleppen stellen met stelboutjes is een eitje, even simpel als je koppelingskabel regelen.
ik snap niet waar je schrik van zou hebben. de juiste maat moet er gemakkelijk tussen kunnen en als je die er doorheen glijdt moet je toch net wat weerstand voelen, de volgende maat mag er niet tussen kunnen. hoe moeilijk kan het zijn ?
 
3 pagina's oeverloos gezever ...

kleppen stellen met stelboutjes is een eitje, even simpel als je koppelingskabel regelen.
ik snap niet waar je schrik van zou hebben. de juiste maat moet er gemakkelijk tussen kunnen en als je die er doorheen glijdt moet je toch net wat weerstand voelen, de volgende maat mag er niet tussen kunnen. hoe moeilijk kan het zijn ?
Zelfs met een koppelingskabel stellen gaan er genoeg in de fout,dus zeg niet te snel dat het allemaal zo makkelijk is ;)
 
3 pagina's oeverloos gezever ...

kleppen stellen met stelboutjes is een eitje, even simpel als je koppelingskabel regelen.
ik snap niet waar je schrik van zou hebben. de juiste maat moet er gemakkelijk tussen kunnen en als je die er doorheen glijdt moet je toch net wat weerstand voelen, de volgende maat mag er niet tussen kunnen. hoe moeilijk kan het zijn ?

er zijn echt bosjes mensen die hun koppeling er uit fikken omdat ze wel effe hun kabeltje gesteld hebben.
 
Zo kun je er een boek over schrijven, over wat er allemaal mis kan gaan.

Zo lees ik op autoforums de meest bizarre dingen en waaruit blijkt dat de meeste mensen geen flauw benul hebben van de technische kant.
Neem bijvoorbeeld het voor een verkeerslicht staan in de versnelling en de koppeling ingetrapt. Er zijn zelfs rijscholen die dat je zo leren, maar geen idee hebben dat je dan het druklager constant zwaar belast.

Ik heb druklagers gezien die blauw waren geworden van de hitte.

Gisteren nog beweert er iemand dat de remblokken met 20.000 a 30.000 km aan vervanging toe zijn wegens slijtage.
Ik heb onlangs de hele remmerij, schijven plus blokken vernieuwd aan mijn 206 omdat er een klein probleem was met een schijf en omdat het weinig kost heb ik de hele zooi vervangen. Hij had 66.000 km gelopen en die remblokken kunnen nog wel 66.000 km mee.

Laten we het eens hebben over kleppen stellen.
 
Balhoofdlager vervangen, elk klein onderhoud, cardanolie vervangen (man, dat stinkt!), remschijven + blokken + olie ... allemaal appeltje/eitje.
Binnenkort eens koppelingsplaten vervangen omdat dat "al even" nodig is.

Maar kleppen stellen laat ik aan mijn zoon over, die is motormechanieker...
 
Neem bijvoorbeeld het voor een verkeerslicht staan in de versnelling en de koppeling ingetrapt. Er zijn zelfs rijscholen die dat je zo leren, maar geen idee hebben dat je dan het druklager constant zwaar belast.

En zelfs als ze dat wel weten, leren ze je dat aan.

En dat heeft niets met technische kennis te maken.

Overigens leren ze je dat alleen als je als eerste voor het verkeerslicht staat.

Op het aantal keren dat een auto stil staat zal het aantal keren dat hij als eerste voor het verkeerslicht staat wel meevallen, ik ben dus blij dat ze dat op die manier aanleren ipv dat je iedere keer een hele groenfase achter die lesauto staat te wachten :+
 
Daarbij, het druklager kan die belasting wel aan, fabrikanten zijn er inmiddels ook wel achter dat niet iedere automobilist gevoel voor techniek heeft.
 
En zelfs als ze dat wel weten, leren ze je dat aan.

En dat heeft niets met technische kennis te maken.

Overigens leren ze je dat alleen als je als eerste voor het verkeerslicht staat.

Op het aantal keren dat een auto stil staat zal het aantal keren dat hij als eerste voor het verkeerslicht staat wel meevallen, ik ben dus blij dat ze dat op die manier aanleren ipv dat je iedere keer een hele groenfase achter die lesauto staat te wachten :+
Zal fijn zijn als hier in Nederland ook het omgekeerde wordt ingepast. Van rood naar oranje naar groen. Heb je tijd zat om de versnelling in te schakelen.
 
Zal fijn zijn als hier in Nederland ook het omgekeerde wordt ingepast. Van rood naar oranje naar groen. Heb je tijd zat om de versnelling in te schakelen.
Ben veel in Duitsland maar laat 'm daar ook in z'n 1 staan, net als hier en op de motor hier (als het gaat).
Dat druklager zit er voor mij in, ik niet voor dat druklager. Als het kapot gaat moet er een nieuwe in...
 
Ik zet hem voor een stoplicht altijd vrij, ook als ik vooraan sta en ik heb hem binnen een seconde in de versnelling.
Ik kan je foto's laten zien van druklagers die totaal vernietigd zijn.

Het druklager is bedoeld om kortstondig gebruikt te worden.
 
met alle respect, maar dat interesseert me niet, het druklager is bedoeld om mij de koppeling te laten bedienen... maarreeeeh... die 50 km die ik in de stad rij per maand tegen 10000 op de snelweg... tis nog nooit nodig ge weest om te vervangen. Diet kloteVW's hebben ook nog zoiets dat de motor 200 rpm sneller gaat draaien als je de koppeling een paar mm op laat komen, dat is hel in de file want de file rijdt 7 of 8 km en die bus wil er 12. dan doe ik ineens 6 kilometer op de koppeling alleen
 
Da's nu juist de reden dat ik ook aan het waarschuwen ben.
Ik deed/doe zelf ook veel zelf, waaronder carburateurs schoonmaken en nakijken.
Lager van het balhoofd vervangen. Achterwiel en cardan uitbouwen.
Motorblok eruit en weer er in. In mijn eentje 4 uitlaten er weer onder martelen met behulp van spanbanden.
Remvloeistof vervangen en ontluchten.
Remblokken vervangen.

Maar geen kleppen stellen, nooit aan begonnen omdat ik dat gevoel niet kan hebben.
Ik heb nog nooit kleppen gesteld:N

Paar jaar geleden wel wat ervaring opgedaan met machinedelen afstellen met voelermaatjes, misschien dat ik er nu wel eens een keer aan zou beginnen.
Begin eens aan een Guzzi, heb je geen boek voor nodig. Als je sterk bent hoef je niet eens een bougie uitdraaien. Gewoon in hoge versnelling zetten en het achterwiel naar voren draaien. Als er dan niets opent moet het ruimer,...
 
Terug
Bovenaan Onderaan