Kleppen stellen VFR 400 R

Djeepert

MF veteraan
18 aug 2007
6.218
22
Zuid-Holland
Waarde Motorliefhebbers,

Ik zit nog niet zo lang op dit forum, en heb ook nog niet zoveel gepost. Nou heb ik vorige week een VFR 400 R gekocht, deze liep helaas niet. Volgens de eigenaar was hij 2 jaar geleden rijdend weggezet. Vond deze eigenaar, een vrouw, redelijk betrouwbaar, dus ik denk dat het alleen kwestie van schoonmaken is + accu laden.

Aangezien ik dit ding voor weinig geld had gekocht, en er nog meer dingen moesten worden vervangen (banden, luchfilter, enz) heb ik hem weggebracht naar een dealer.

Nou kreeg ik een prijsopgave, waaronder kleppen stellen voor de 24k km beurt. De dealer vertelde mij dat het €700(!) zou kosten voor alleen kleppen stellen. Nou heb ik enig ervaring met sleutelen, en heb ik een Werkplaatshandboek in bezit. Nou leek het mij allemaal niet te moeilijk en best te doen is in een weekend tijd.

Nu is mijn vraag, kan ik dit achterwegen laten, en het zelf doen, of vergis ik mij in de moeilijkheid hiervan? Heb zelf werkplaats, met alle benodige gereedschap bij de hand.

Alvast bedankt,
 
Waarde Motorliefhebbers,

Ik zit nog niet zo lang op dit forum, en heb ook nog niet zoveel gepost. Nou heb ik vorige week een VFR 400 R gekocht, deze liep helaas niet. Volgens de eigenaar was hij 2 jaar geleden rijdend weggezet. Vond deze eigenaar, een vrouw, redelijk betrouwbaar, dus ik denk dat het alleen kwestie van schoonmaken is + accu laden.

Aangezien ik dit ding voor weinig geld had gekocht, en er nog meer dingen moesten worden vervangen (banden, luchfilter, enz) heb ik hem weggebracht naar een dealer.

Nou kreeg ik een prijsopgave, waaronder kleppen stellen voor de 24k km beurt. De dealer vertelde mij dat het €700(!) zou kosten voor alleen kleppen stellen. Nou heb ik enig ervaring met sleutelen, en heb ik een Werkplaatshandboek in bezit. Nou leek het mij allemaal niet te moeilijk en best te doen is in een weekend tijd.

Nu is mijn vraag, kan ik dit achterwegen laten, en het zelf doen, of vergis ik mij in de moeilijkheid hiervan? Heb zelf werkplaats, met alle benodige gereedschap bij de hand.

Alvast bedankt,

Als het klopt, dat van die 700 voor enkel de kleppen stellen, meldt dan even de naam aub. Dan weten we allemaal dat we daar nooit hoeven te zijn.

Ga lekker je motor halen, blijf vriendelijk lachen, en betaal maar niks.

Zoek dan een goede garage, waar je voor veel minder geld je hele motor weer goed krijgt. Inclusief niuwe banden, filters en kleppen. Overigens is het de vraag of de kleppen erg zijn gesleten in die twee jaar dat ie stil stond.

Prijzen van de overigen onderdelen zou ik moeten opzoeken, maar voor 700 heb je volgens mij al een hele ruilblok, voor klepjes stellen is dat wat veel.

Of heeft een VFR400 hele speciale kleppen, die op een hele speciale plek zitten, die alleen op een hele speciale manier te doen zijn, met heel speciaal gereedschap?

700/50 (werkplaatstarief) is 14 uur. Bijna twee dagen voor kleppen stellen :')
 
Ja heb hem ook vriendelijk verteld dat ik dat echt teveel geld vind.

Hij doet nu een beurt + nieuwe accu, banden, lucht/olie-filter, vervangen van vloeistoffen, 25kw-kit erin + uitdraai, carb schoonmaken en lopend maken voor 950.

Kleppen doe ik zelf wel, heb genoeg vertrouwen in mezelf. Heb 2 jaar aan brommer gesleuteld, en sleutel nu aan Auto's op me opleiding.

Is die 950 ook al teveel voor die producten dan?
 
die 950 had je voor een aardig deel ook wel in je zak kunnen houden, als je al genoeg vertrouwen in jezelf hebt om de kleppen te doen had je de eenvoudige dingen ook wel kunnen doen.
buiten de kit en de banden dan.
 


Als het klopt, dat van die 700 voor enkel de kleppen stellen, meldt dan even de naam aub. Dan weten we allemaal dat we daar nooit hoeven te zijn.

Ga lekker je motor halen, blijf vriendelijk lachen, en betaal maar niks.

Zoek dan een goede garage, waar je voor veel minder geld je hele motor weer goed krijgt. Inclusief niuwe banden, filters en kleppen. Overigens is het de vraag of de kleppen erg zijn gesleten in die twee jaar dat ie stil stond.

Prijzen van de overigen onderdelen zou ik moeten opzoeken, maar voor 700 heb je volgens mij al een hele ruilblok, voor klepjes stellen is dat wat veel.

Of heeft een VFR400 hele speciale kleppen, die op een hele speciale plek zitten, die alleen op een hele speciale manier te doen zijn, met heel speciaal gereedschap?

700/50 (werkplaatstarief) is 14 uur. Bijna twee dagen voor kleppen stellen :')
:^

Kleppen stellen is fucking simpel. Je moet wel een voelermaatje en een micrometer hebben en wat "normaal" gereedschap. 700 euro is echt veel te veel geld.

Als ik als hobbyist er minder als een uur over doe voor een 1 pitter dan moet een ervaren monteur het wel in 3 uurtjes afkunnen voor een v4.
 
Hmm, tja, ik dacht 300€ banden, 80€ accu, 50€ filter, 200€ totaal 25kw kit, ong 650€ aan onderdelen, en dan 300 voor lopend maken en versleutelen.

Naja kep hem voor 550 gekocht, kappen waren een paar jaar geleden professioneel (door autobedrijf)gespoten, dus zit strak in de lak. Dus had nog redelijk budget om hem te laten repareren. Maarja, heb nu das alweer me eerste les geleerd :P

Maar al met al kan ik hieruit opmaken dat ik best zelf die kleppen kan stellen/controleren.
 
Ja heb hem ook vriendelijk verteld dat ik dat echt teveel geld vind.

Hij doet nu een beurt + nieuwe accu, banden, lucht/olie-filter, vervangen van vloeistoffen, 25kw-kit erin + uitdraai, carb schoonmaken en lopend maken voor 950.

Kleppen doe ik zelf wel, heb genoeg vertrouwen in mezelf. Heb 2 jaar aan brommer gesleuteld, en sleutel nu aan Auto's op me opleiding.

Is die 950 ook al teveel voor die producten dan?

eens kijken...

Accu: 70 euro
Banden BT014 250 euro
Luchtfilter: 35 euro
oliefilter 10 euro
25 kw kitje : kan ik even niet zo gauw vinden

Ik zit op 365 exclusief het werk en de 25kw kit, uitdraai en carbs schoonmaken.
Die zouden dan samen 600 euro moeten kosten (ik heb de kosten van de onderdelen ruim genomen).
 
Ik zit op 365 exclusief het werk en de 25kw kit, uitdraai en carbs schoonmaken.
Die zouden dan samen 600 euro moeten kosten (ik heb de kosten van de onderdelen ruim genomen).
25kw kit zullen wel gewoon ringen bij de carbs zijn, een uitdraai kost hun misschien 15 euro aan gebruik testbank. Carbs reinigen, hoe royaal nemen ze dat? Ultrasoon? Of ff uitblazen op de werkbank? :?

Royaal mee eens dat dit dus gewoon veel te veel geld is.
 
25kw kit zullen wel gewoon ringen bij de carbs zijn, een uitdraai kost hun misschien 15 euro aan gebruik testbank. Carbs reinigen, hoe royaal nemen ze dat? Ultrasoon? Of ff uitblazen op de werkbank? :?

Royaal mee eens dat dit dus gewoon veel te veel geld is.

Ik vind het ook veel geld. En ik ben nu ook erg kritisch, aangezien kleppenstellen daar 700 euro kost.

Goed onderhoud mag ook best geld kosten, en er zijn altijd zaken die je zelf vergeet (zoals ik al de verse olie ben vergeten), maar toch wel prijzig.

Volgende keer niet meer die dealer met Honda prijzen, maar een andere goede garage.

En in de tussentijd: veel plezier hebben van je mooie een leuke bike, die al met al toch niet heel erg duur was.
 
:^

Kleppen stellen is fucking simpel. Je moet wel een voelermaatje en een micrometer hebben en wat "normaal" gereedschap. 700 euro is echt veel te veel geld.

Als ik als hobbyist er minder als een uur over doe voor een 1 pitter dan moet een ervaren monteur het wel in 3 uurtjes afkunnen voor een v4.

Het is altijd opvallend dat mensen denken dat iedere motor hetzelfde is. bij die V4 moet waarschijnlijk de tank, lichtfilter en nog een hoop andere zooi uitgebouwd worden voordat je bij de kleppen kunt. De nokkenassen moeten eruit als de plaatjes vervangen moeten worden en dan plaatjes wisselen. Daarna weer alles inbouwen, ik weet zeker dat je het met 3 uur nooit red, dat wordt eerder 5 uur.

Ik zeg dit helemaal niet om motorzaken goed te praten maar meer omdat mensen zo het gevoel krijgen dat ze altijd bestolen worden bij een motorzaak. Terwijl het erg makkelijk lullen is over een forum zonder dat je precies weet wat er allemaal bij komt kijken. Daarnaast heb je ook nog het risico van de klant die na 3000 k bij je komt omdat zijn blok is vastgelopen en dan zegt dat dat jou schuld is en waar je dan vanuit coulance maar meewerkt zodat je geen slechte naam krijgt en 10 andere dingen die kunnen gebeuren waarbij het risico bij de motorzaak ligt.

Denk daar maar eens over na...En is die reparatie dan nog steeds zo duur?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie berichten!

Naja nogmaals heb enig ervaring met auto-motoren, heb nu even goed de (engelse) werkplaatshandboek doorgelezen, moet idd helemaal gestript worden voordat je er fatsoenlijk bij kan.

Die €700 had ie idd over de vele werkuren die eraan vast zaten, strippen voordat ie erbij kon enzo.

Maargoed, veel geleerd nu :) bedankt
 
Het is altijd opvallend dat mensen denken dat iedere motor hetzelfde is. bij die V4 moet waarschijnlijk de tank, lichtfilter en nog een hoop andere zooi uitgebouwd worden voordat je bij de kleppen kunt. De nokkenassen moeten eruit als de plaatjes vervangen moeten worden en dan plaatjes wisselen. Daarna weer alles inbouwen, ik weet zeker dat je het met 3 uur nooit red, dat wordt eerder 5 uur.

Ik zeg dit helemaal niet om motorzaken goed te praten maar meer omdat mensen zo het gevoel krijgen dat ze altijd bestolen worden bij een motorzaak. Terwijl het erg makkelijk lullen is over een forum zonder dat je precies weet wat er allemaal bij komt kijken. Daarnaast heb je ook nog het risico van de klant die na 3000 k bij je komt omdat zijn blok is vastgelopen en dan zegt dat dat jou schuld is en waar je dan vanuit coulance maar meewerkt zodat je geen slechte naam krijgt en 10 andere dingen die kunnen gebeuren waarbij het risico bij de motorzaak ligt.

Denk daar maar eens over na...En is die reparatie dan nog steeds zo duur?

Je hebt gelijk, veel werk. :Y

Maar 700 euro is absoluut belachlijk!!!!!
 
Wat is gemiddelde uurloon dan? 40-50?

Goedkoopste die ik 'gebruik' is 32,50 p/u, duurste 65 p/u (HD dealer).

Zelf reken ik tussen de 15 en 25 p/u (kenissen, vrienden, familie, vrienden van vrienden), aangezien ik veel langer doe over werkzaamheden en ik er niet mijn boterham van hoef te betalen. Als ik tzt maar de kosten van de opleiding en gereedschappen er uit heb.

En er zit ook al een kleine marge op de verschillende onderdelen, en ik vind het gewoon leuk. Niet echt een goede vergelijking met een dealer, die allerlei andere verplichtingen heeft (en een duurdere auto rijdt...).
 
Je hebt gelijk, veel werk. :Y

Maar 700 euro is absoluut belachlijk!!!!!

Inderdaad 700 euro voor kleppenstellen is te veel, maar als je slim bent combineer je zoiets met de rest van de beurt, dan vervang je onderdelen terwijl je ze loshaalt voor het kleppenstellen. Denk dat je voor een complete beurt op 7-8 uur moet rekenen á 50 euro per uur en dan 100 euro aan materiaal ofzo.
 
VFR 400 heb je in 3/4 uur kaal gestript. DWZ kappen eraf, tank eraf en radiator losgemaakt, om bij de kleppendeksels te komen, controleren van de speling nog geen half uur. Als hij nog maar 24 k heeft gelopen, is de kans heel groot, dat alles binnen de toleranties zit. Je kan makkelijk alles zelf opmeten en als er gesteld moet worden, met een reeds kale motor naar de dealer gaan. 700 euries blijft veel geld. Dat betaal je nog niet eens voor een goed ruilblok, omdat een VFR bijna nooit stuk gaat en blokken bijna onverkoopbaar zijn. Met een wph erbij en een investering in een goede micrometer en een goede momentsleutel, kan je het ook zelf doen. De VFR heeft tandwielen i.p.v. kettingen voor de aandrijving van de nokkenassen, dus nokkenassen liggen er zo uit als je toch een paar kleppen moet stellen, maar die kans is niet eens zo heel groot. Heb ze met 80 k gecontroleerd en zo weer dichtgemaakt, omdat alles in orde was.
 
Inderdaad 700 euro voor kleppenstellen is te veel, maar als je slim bent combineer je zoiets met de rest van de beurt, dan vervang je onderdelen terwijl je ze loshaalt voor het kleppenstellen. Denk dat je voor een complete beurt op 7-8 uur moet rekenen á 50 euro per uur en dan 100 euro aan materiaal ofzo.

Dan wordt het dus nog erger :)

De beurt was dus al 950, en enkel kleppenstellen er bij nog eens 700 (als ik het goed begrepen heb).

Maar wij snappen elkaar gelukkig wel, en ts heeft een idee hoe en wat.
 
Dan wordt het dus nog erger :)

De beurt was dus al 950, en enkel kleppenstellen er bij nog eens 700 (als ik het goed begrepen heb).

Maar wij snappen elkaar gelukkig wel, en ts heeft een idee hoe en wat.

Correct, hij wilde m 1600€ laten betalen, toen heb ik hem vriendelijk voor gek verklaard, en gevraagd waar dat allemaal vandaan kwam. Toen melde hij dat het vooral zat in kleppen stellen. Ik heb hem verteld dat ie dat eraf mocht halen, en dat scheelde dus €700 :)

Maargoed, is me eerste motor, en ook voor het eerst dat ik iets van een voertuig wegbreng, heb 2 jaar brommer gehad, helemaal zelf gereviceerd en getunend/opgevoerd, dus heb 0 ervaring met dealer-reperatie's.

Weet wat wijzer geworden :]
 
Correct, hij wilde m 1600€ laten betalen, toen heb ik hem vriendelijk voor gek verklaard, en gevraagd waar dat allemaal vandaan kwam. Toen melde hij dat het vooral zat in kleppen stellen. Ik heb hem verteld dat ie dat eraf mocht halen, en dat scheelde dus €700 :)

Maargoed, is me eerste motor, en ook voor het eerst dat ik iets van een voertuig wegbreng, heb 2 jaar brommer gehad, helemaal zelf gereviceerd en getunend/opgevoerd, dus heb 0 ervaring met dealer-reperatie's.

Weet wat wijzer geworden :]

Doe dan toch de naam maar van deze lieve man (met dure auto).

zie mijn eerste reply ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan