kleppen stellen yamaha fj1100

Evabosch

Rookie
1 jun 2010
27
0
Hallo,
Ik wil met behulp van de goede "How to's" de kleppen gaan stellen van mijn Yamaha FJ1100. Dit zal een eerste keer worden:)
Mijn enige onduidelijkheid in het hele verhaal is echter:
Ik lees dat de inlaat en de uitlaat gemeten wordt. Beide kleppen kunnen een afwijking hebben. Is deze afwijking bij 1 cilinder dan ook gelijk? (je hoeft dus maar 1 klep te meten?
Ik bedoel dus, wanneer speling optreeds in de inlaat klep, treedt dezelfde speling automatisch ook op in de uitlaatklep? (geheel gaat dus mee?)

En ik snap uiteraard de berekening wel (speling kleppen icm shims) maar wat is het principe van de shims? Hoezo zorgt een grotere shim voor verlaging van de speling?

Thanks

Eva
 
klx_shim1.gif
 
En met de FJ heb je een mooi tooltje waarmee je de stoterbus naar beneden kan drukken om de shim er tussen uit te halen, en de juiste weer terug te plaatsen.
En anders moeten de nokkenassen eruit en de spanner los.
Verder een redelijk eenvoudig klusje.

Pak een stuk papier teken boven 8 rondjes en onder ook 8 rondjes geef ze een nummer 1 tm 16 en meet de speling, schrijf deze bij het juiste rondje ( klep) op en zoek daarna de klepspeiling op wat de fabrikant opgeeft.
Elke klep die je gaat stellen schrijf je de maat op van de shim die van die stoterbus afkomt.
Dan kan je je nooit vergissen.
Is vaak meer schrijfwerk dan sleutelwerk.
 
Laatst bewerkt:
"En met de FJ heb je een mooi tooltje waarmee je de stoterbus naar beneden kan drukken om de shim er tussen uit te halen, en de juiste weer terug te plaatsen."

Vast bij een handelaar verkrijgbaar?
Ik ga morgen eerst op zoek naar goede maatvoelers en zoek de handleiding door naar de meest gebruikte shims en vereiste afstelling.
En dan rijst de volgende vraag...waarom moet ik dan 2*8 waarden meten?
Ik meet toch per cilinder de speling van de inlaat en uitlaat en in de andere twee standen (compressie en verbranding) zitten beide kleppen dicht.
Of zal het waarschijnlijk zo kunnen zijn dat die kleppen niet helemaal goed afsluiten en er dus toch een speling waarneembaar is?

Eva
 
Laatst bewerkt:
"En met de FJ heb je een mooi tooltje waarmee je de stoterbus naar beneden kan drukken om de shim er tussen uit te halen, en de juiste weer terug te plaatsen."

Vast bij een handelaar verkrijgbaar?
Ik ga morgen eerst op zoek naar goede maatvoelers en zoek de handleiding door naar de meest gebruikte shims en vereiste afstelling.
En dan rijst de volgende vraag...waarom moet ik dan 2*8 waarden meten?
Ik meet toch per cilinder de speling van de inlaat en uitlaat en in de andere twee standen (compressie en verbranding) zitten beide kleppen dicht.
Of zal het waarschijnlijk zo kunnen zijn dat die kleppen niet helemaal goed afsluiten en er dus toch een speling waarneembaar is?

Eva


Je hebt 8 uitlaatkleppen en 8 inlaatkleppen, elke cilinder heeft er 2 om 2.
Elke cilinder meet je de kleppen afzonderlijk en moet je de krukas weer verdraaien voor cilinder 2 en daarna cilinder 4 en je eindigd bij cilinder 3.
Heb je alles duidelijk opgeschreven dan kan je de kleppen die goed staan afvinken en heb je een overzicht welke je moet gaan stellen.
Daarom ook de waarden van de plaatjes die er al in zaten, dan kan je heel makkelijk even omrekenen of er een dikkere of een dunnere shim in moet.
Ook de waarde van de nieuwe schrijf je op en bewaar je voor de volgende keer.
Let wel de maat die op de shim staat is geen garantie dat het ook werkelijk die maat is.
Dus meten is weten.
 
je moet 2x8 waarden meten doordat je iedere klep apart moet meten.
als je naar het plaatje hierboven kijkt, zie je 1 klep met shim en nok van de nokkenas.
en zo heb je 16 van die systemen onder het kleppendeksel.

klepspeling is:
inlaatklep koud gemeten 0,11-0,15 mm
uitlaatklep koud gemeten 0,16-0,20 mm

tooltje heeft onderdeelnr 90890-04110.
9089004110: Tappet Adjusting Tool Yamaha - buy the 90890-04110 at CMSNL

je hebt ook een beugelmicrometer nodig om de shim op te meten als er niets meer op staat of als ze versleten zijn.
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=246
 
Laatst bewerkt:
Gezien het de eerste keer wordt dat ik mijn kleppen wil gaan stellen zou ik graag een ervaren iemand in de buurt hebben die kan helpen waar nodig.
Is hier iemand in de buurt van Hengelo Ov die tijd en zin heeft tegen een vergoeding?

Thanks a million

Eva
 
je moet 2x8 waarden meten doordat je iedere klep apart moet meten.
als je naar het plaatje hierboven kijkt, zie je 1 klep met shim en nok van de nokkenas.
en zo heb je 16 van die systemen onder het kleppendeksel.

klepspeling is:
inlaatklep koud gemeten 0,11-0,15 mm
uitlaatklep koud gemeten 0,16-0,20 mm

tooltje heeft onderdeelnr 90890-04110.
9089004110: Tappet Adjusting Tool Yamaha - buy the 90890-04110 at CMSNL

je hebt ook een beugelmicrometer nodig om de shim op te meten als er niets meer op staat of als ze versleten zijn.
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=246


Wil wel waarschuwen voor deze beugelmicrometers.
Ze zijn nogal onzuiver, voor beetje beunwerk gaat wel, als je ze gebruikt doe dan handschoenen aan ivm warmte overdracht van je hand naar de meter.
Voor een paar centen meer koop je een goede van een A merk ipv een chinees merkje.
 
stom, haha
Email: Eva_bosch8@msn.com
zal het in mijn eigen gegevens later veranderen, dit is makkelijker
in elk geval al super bedankt voor de vele reacties


Gr. Eva
 
Laatst bewerkt:
Wil wel waarschuwen voor deze beugelmicrometers.
Ze zijn nogal onzuiver, voor beetje beunwerk gaat wel, als je ze gebruikt doe dan handschoenen aan ivm warmte overdracht van je hand naar de meter.
Voor een paar centen meer koop je een goede van een A merk ipv een chinees merkje.
daarom zit er altijd een kunststof plaatje op geklonken, dat is om de warmteoverdracht te voorkomen. en verder niet aandraaien maar het slipmechanisme laten werken.
als je alles met dezelfde schroefmaat (geen micrometer) doet maakt het helemaal niet uit dat hij niet de echte waarde aangeeft, het gaat om het verschil dat je meet.
 
na een dag rustig alles uit elkaar gehaald te hebben (heb de tijd genomen:P)
heb ik alles kunnen meten. De carbs moesten er inderdaad uit om de kettingspanner eruit te halen. Hierna heb ik de nokkenassen kunnen loshalen om zo alles te meten.
Nu kan ik 3 shims met elkaar verwisselen (speling 3* te hoog en 3* te laag)
Nu hou ik nog 3 plaatsen over waar speling buiten spec is gemeten
Op 2 plaatsen is er een speling welke 5 mm afwijkt.
Ik heb nog een derde uitlaat waar een speling van 7 mm buiten spec (te hoog) is gemeten.
Is het mogelijk om deze drie plaatsen waar de speling blijft te verwaarlozen?
Wat betekend een te grote speling in de uitlaat?
Ik vraag me af of ik de motor zondag weer in elkaar zal zetten of tot dinsdag wachten om 3 shims te verwisselen......
Misschien kan ik hier enig advies over krijgen?
Thanks
 
Laatst bewerkt:
jep, bananeman, ik bedoel inderdaad 0,5 en 0,7 mm....post geplaatst na een lange dag:P
Ulgi, als ik nokkenas losmaak kan ik de shims er wel heel makkelijk uit wippen. Shims zitten precies onder de nokken....Ik heb foto's mocht er behoefte aan zijn:)
Eva
 
jep, bananeman, ik bedoel inderdaad 0,5 en 0,7 mm....post geplaatst na een lange dag:P
Ulgi, als ik nokkenas losmaak kan ik de shims er wel heel makkelijk uit wippen. Shims zitten precies onder de nokken....Ik heb foto's mocht er behoefte aan zijn:)
Eva

Ulgi vraagt zich hoe je het voor elkaar krijgt je speling te meten met losgemaakte nokkenassen, niet of het handig is de shims er zo makkelijker uit te krijgen... Vraag ik me ook af, dat is nl niet mogelijk.
En maar goed dat je shims precies onder de nokken zitten, anders had je zeker een ander probleem. Heb je trouwens een momentsleutel om de nokkenassen weer te monteren ?

En oh ja, als je nu weer alles gaat monteren met nog steeds afwijkende klepspelingen heeft je werk weinig zin gehad en kun je volgende week weer opnieuw beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de speling niet gemeten terwijl de nokkenassen los zaten. Eerst de speling gemeten, daarna nokkenassen losgehaald om shims te meten.
Ik ben in mijn verhaal inderdaad iets te kort door de bocht geweest, sorry.
Het is in elk geval niet voor niks omdat ik 3* te veel en 3* te weinig speling heb gemeten welke ik tegen elkaar kan opheffen door shims te wisselen. Ik dacht dat Ulgi vroeg om de reden om de nokkenasen los te halen, nou dat is dus omdat ik het zonder 'tooltje' doe.
Inderdaad is het nogal een klus en kan ik misschien beter de motor een paar dagen laten staan maar dan ook alles binnen de specificaties.

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
na een dag rustig alles uit elkaar gehaald te hebben (heb de tijd genomen:P)
heb ik alles kunnen meten. De carbs moesten er inderdaad uit om de kettingspanner eruit te halen. Hierna heb ik de nokkenassen kunnen loshalen om zo alles te meten.
Nu kan ik 3 shims met elkaar verwisselen (speling 3* te hoog en 3* te laag)
Nu hou ik nog 3 plaatsen over waar speling buiten spec is gemeten
Op 2 plaatsen is er een speling welke 5 mm afwijkt.
Ik heb nog een derde uitlaat waar een speling van 7 mm buiten spec (te hoog) is gemeten.
Is het mogelijk om deze drie plaatsen waar de speling blijft te verwaarlozen?
Wat betekend een te grote speling in de uitlaat?
Ik vraag me af of ik de motor zondag weer in elkaar zal zetten of tot dinsdag wachten om 3 shims te verwisselen......
Misschien kan ik hier enig advies over krijgen?
Thanks

Wachten en alles meteen goed zetten.

En misschien is er ook wel een garage op maandag open, die niet te ver is. Mocht je haast hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, klein probleempje....misschien wel groot, maar dat is mijn vraag aan jullie
Tijdens het aandraaien van de nokkenasgeleiders is in de allerlaatste slag een schroef/bout/moer ( ) geknapt.
Deze zit over het 2e cilinder, moer/ bout bij inlaat. Nu zit de helft onderin het schroefdraad vast.
echt de allerlaatste slag, niet te geloven gewoon!
goed, nu mijn vraag wat dat voor gevolgen kan hebben als ik verder ga.
Er zit om de moer een bus welke de geleider met blok verbind....
help?
 
Terug
Bovenaan Onderaan