kleppen stellen yamaha fj1100

Evabosch

Rookie
1 jun 2010
27
0
Hallo,
Ik wil met behulp van de goede "How to's" de kleppen gaan stellen van mijn Yamaha FJ1100. Dit zal een eerste keer worden:)
Mijn enige onduidelijkheid in het hele verhaal is echter:
Ik lees dat de inlaat en de uitlaat gemeten wordt. Beide kleppen kunnen een afwijking hebben. Is deze afwijking bij 1 cilinder dan ook gelijk? (je hoeft dus maar 1 klep te meten?
Ik bedoel dus, wanneer speling optreeds in de inlaat klep, treedt dezelfde speling automatisch ook op in de uitlaatklep? (geheel gaat dus mee?)

En ik snap uiteraard de berekening wel (speling kleppen icm shims) maar wat is het principe van de shims? Hoezo zorgt een grotere shim voor verlaging van de speling?

Thanks

Eva
 
Ok, klein probleempje....misschien wel groot, maar dat is mijn vraag aan jullie
Tijdens het aandraaien van de nokkenasgeleiders is in de allerlaatste slag een schroef/bout/moer ( ) geknapt.
Deze zit over het 2e cilinder, moer/ bout bij inlaat. Nu zit de helft onderin het schroefdraad vast.
echt de allerlaatste slag, niet te geloven gewoon!
Dat is technisch gezienn normaal hoor. Als het boutje knapt, was het idd de laatste slag.
goed, nu mijn vraag wat dat voor gevolgen kan hebben als ik verder ga.
Er zit om de moer een bus welke de geleider met blok verbind....
help?
Succes.

En zie andere topics over afgebroken boutjes.
 
de bus inderdaad wel, maar het boutje is halverwege (onder de bus) afgebroken en zit vast in het schroefdraad van het blok.....
Ben bang dat uitboren een enige mogelijkheid is...maar dat naast een open blok....;(
 
Misschien met een linkse boor, er staat geen spanning op de rest van de bout dus met een beetje geluk komt ie er wel uit. Alleen het centreren zal niet makkelijk zijn ben ik bang. Rechtse boor met linkse tap kan ook, voor het centreren van de boor geldt hetzelfde verhaal. Eventueel eerst een putje boren met dezelfde diameter als het inwendige van de geleidebus. Of een centerpunt als je erbij kan komen.
Ik denk wel dat je nog enigszins geluk hebt gehad en niet de draad van je kop kapot getrokken hebt, (momentsleutel gebruikt ?) En volgende keer mss toch maar dat tooltje gebruiken ?.
 
Terug
Bovenaan Onderaan