Hallo allemaal,
De kleppendekselpakking van mijn Thundercat lekte en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om voor het vervangen hiervan eerst de klepspeling op te meten.
Ik heb een paar vraagjes over de waardes die ik heb gemeten. Let op, hij komt uit 1996 en heeft om en nabij de 140k gelopen. Ik heb hem gekocht met 40k op de teller en kan je vertellen dat de kleppen sindsdien in elk geval nog nooit zijn gesteld.
Volgens het WPH is de 'recommended clearance' tussen 0,11-0,20mm.
Ik heb 4 kleppen gemeten die tussen de 0,25-0,29mm zitten (voelermaatje van 0,25 pastte wel en 0,30 niet).
Om de shims te vervangen moet de nokkenas eruit. Niet het einde van de wereld maar ik zit er ook niet echt op te wachten. Het is een pekelfietsje en hij moet binnenkort wel weer de weg op. Scheelt dat alle kleppen met deze afwijking op dezelfde nokkenas zitten dus er hoeft er maar 1 uit. Maar mijn vraag is, is het nodig om deze afwijking aan te pakken? Als ik zo kijk naar onderstaande tabel is de afwijking vrij marginaal, ook met het oog op hoeveel km's hij al heeft gelopen. Hij start en loopt verder oke, compressie is ook goed laatste keer dat ik het heb opgemeten en ik hoor geen tikkende geluiden.
Andere vraag die ik heb is meer uit interesse, het viel me op dat de waardes van de kleppen aan de uitlaat zijde slechter zijn dan aan de inlaatzijde. Is dat gebruikelijk? Zo ja, is daar een reden voor?
De kleppendekselpakking van mijn Thundercat lekte en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om voor het vervangen hiervan eerst de klepspeling op te meten.
Ik heb een paar vraagjes over de waardes die ik heb gemeten. Let op, hij komt uit 1996 en heeft om en nabij de 140k gelopen. Ik heb hem gekocht met 40k op de teller en kan je vertellen dat de kleppen sindsdien in elk geval nog nooit zijn gesteld.
Volgens het WPH is de 'recommended clearance' tussen 0,11-0,20mm.
Ik heb 4 kleppen gemeten die tussen de 0,25-0,29mm zitten (voelermaatje van 0,25 pastte wel en 0,30 niet).
Om de shims te vervangen moet de nokkenas eruit. Niet het einde van de wereld maar ik zit er ook niet echt op te wachten. Het is een pekelfietsje en hij moet binnenkort wel weer de weg op. Scheelt dat alle kleppen met deze afwijking op dezelfde nokkenas zitten dus er hoeft er maar 1 uit. Maar mijn vraag is, is het nodig om deze afwijking aan te pakken? Als ik zo kijk naar onderstaande tabel is de afwijking vrij marginaal, ook met het oog op hoeveel km's hij al heeft gelopen. Hij start en loopt verder oke, compressie is ook goed laatste keer dat ik het heb opgemeten en ik hoor geen tikkende geluiden.
Andere vraag die ik heb is meer uit interesse, het viel me op dat de waardes van de kleppen aan de uitlaat zijde slechter zijn dan aan de inlaatzijde. Is dat gebruikelijk? Zo ja, is daar een reden voor?