Kleppen stellen Yamaha Vmax Gen 1

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
De Vmax staat alweer een tijdje binnen en in het kader van nieuwe dingen leren, probeer ik zo nu en dan eens wat te sleutelen. Twee jaar geleden vond ik dat nog "eng", maar inmiddels krijg ik steeds meer vertrouwen. Zo veel vertrouwen, dat ik het aangedurfd heb om de klepspeling van mijn motor te meten en eventueel te stellen.

Degenen die de Vmax kennen, weten dat je de kleppendeksels er niet zomaar af krijgt als het blok nog in het frame zit. Moest dus eerst de halve fiets slopen om ergens bij te kunnen. In mijn geval was ik er nog wat drukker mee vanwege de aftermarket dingen die ik moest verwijderen. Maar goed, het is gelukt:

IMG_20190111_190732.jpg


Vervolgens de klepspeling opgemeten en er een schemaatje van gemaakt:
Kleppen stellen Vmax..jpg

Sommige toleranties zijn te krap, andere te los. Voordat ik rigoreus aan de slag ga met het verwijderen van de shims, ga ik eerst even rustig ademhalen. Ik heb een plan van aanpak nodig.

Wat denk ik zelf?

1: Beslissen welke shims er uit moeten. Dit vind ik lastig bij degenen waarbij de tolerantie te hoog is. Is dit een gevalletje "out of spec = out of spec", of kan ik een marge aanhouden vanwege het feit dat de klepspeling toch nog krapper wordt?

2: De shims die er uit gaan noteren in het schema, zodat ik weet waar ze vandaan komen en er mee kan rekenen.
 
Ik kreeg een opmerking dat de cylinders niet goed genummerd zijn in het schema, maar zo staan ze in de Haynes manual:

IMG_20190114_143932.jpg


Het opmeten is gedaan met een inch voelermaat die gaat van 002, 004, 006, 008, 010, 012, 014 enz enz. De maten in het schema waar een vinkje achter staat, paste dus die maat doorheen. De maten waar een kruisje bij staat niet.
 
Inch voelermaten op een Japanner, meneer Yamaha zal er mee lachen :') Waar je nu mee werkt:
- 0,004 inch = 0,1016 mm (al onder de limiet van meneer Yamaha van 0,11 mm)
- 0,006 inch = 0,1524 mm (boven de limiet, hetzij weinig van meneer Yamaha van 0,15mm)
- 0,010 inch = 0,254 mm (wederom, onder de limiet van 0,26 mm)
- 0,012 inch = 0,3048 mm (wederom boven de limiet, hetzij weinig)

Dat wil dus zeggen dat er eigenlijk nog veel meer kleppen verkeerd staan, namelijk alle kleppen waarbij je 1 van bovenstaande resultaten hebt gemeten.

Beter ook een setje metrische voelermaten aanschaffen, dan kun je precies meten hoeveel mm speling je nu hebt.

Wat betreft shims, wat je meestal doet:
- Checken welke kleppen verkeerd zijn
- Shim er uithalen en kijken welke dikte van shim er in zit / opmeten hoe dik de shim is
- Bepalen welke shims je kan wisselen tussen de kleppen die verkeerd zijn en welke je moet bestellen
- Correcte shims plaatsen
- Alles terug monteren :t

Wat betreft je vraag "Out of spec = Out of spec?", uiteraard. Teveel klepspeling = te weinig kleplift = minder powerr. Je hebt nu toch alles open liggen, beter in 1x alles goed zetten :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Ik had twee voelermaten liggen waarbij de inch maten het dichtst bij de spec waarden kwamen. Nu bedenk ik me... Het wordt moeilijk rekenen als ik niet de exacte waarden weet. |(
 
Bedankt!

Ik had twee voelermaten liggen waarbij de inch maten het dichtst bij de spec waarden kwamen. Nu bedenk ik me... Het wordt moeilijk rekenen als ik niet de exacte waarden weet. |(
Bij de forumleverancier:
Voelermaten Midlock, extra fijn

Die zijn perfect te combineren tot alle spelingen die je nodig hebt, kun je tot op 0,01mm nauwkeurig meten, maar dat heb je helemaal niet nodig, deze voldoet perfect:
Voelermaten Mannesmann 20dlg

Je hebt immers maar 4 mogelijke resultaten:
- Inlaat: 0,1 mm past er niet tussen => Klepspeling te klein, 1 maat dunnere shim monteren
- Inlaat: 0,15 mm past er (gemakkelijk) tussen => Klepspeling te groot, 1 maat dikkere shim monteren
- Uitlaat: 0,25 mm past er niet tussen => Klepspeling te klein, 1 maat dunnere shim monteren
- Uitlaat: 0,30 mm past er (gemakkelijk) tussen => Klepspeling te groot, 1 maat dikkere shim monteren

Shims gaan in stappen van 0,05mm, dus als het bv. voor een inlaatklep 0,09 mm is (0,10 mm past er niet tussen), dan ga je met een dunnere shim naar 0,14 mm, waardoor de 0,10 mm voelermaat er perfect tussen past maar de 0,15 mm niet meer. *O*

Remark: het is nooit een slecht idee om de shim na te meten (met een microfoon meter in het midden van de Shimano) als je ze er uit hebt, door slijtage is het immers mogelijk dat een shim van oorspronkelijk "235" (dat staat voor 2,35 mm dik) eigenlijk nog maar 2,32 mm dik is. Als je dan de speling meet en zegt dat deze net te klein is, waarna je dus een dunnere shim monteerd (2,30 mm dik) dan wordt je speling niet 0,05 mm groter, maar 0,08! Wat er dan weer voor kan zorgen dat je speling weer te groot is. Oplossing was in dat geval geweest om een nieuwe "235" te monteren, die ook effectief 2,35 mm dik is.

Vraag me niet hoe ik daar achter ben gekomen ;) Het is niet vaak het geval, maar een gewaarschuwd mens..
 
Laatst bewerkt:
Veel informatie. Weer wat geleerd.

Die 20 delige voelermaat heb ik ook. Ik dacht alleen dat die niet goed zou zijn, omdat de specs beginnen bij 0.11 en 0.26. Als 0.10 dan past, past 0.11 misschien wel niet. En staat hij dus te krap. Dat was mijn gedachte.

Maar goed, als de shims per 0.05 gaan, maakt het dus niet uit.

Als ik het goed begrijp, kan ik degene die "out of spec" zijn het beste opnieuw gaan meten met de 20 delige voelermaat?
 
Goed op weg, zoals al eerder geopperd zou ik als even metrisch nameten. Ik zou in jou geval alleen 3 de intake aanpakken en 4 de exhaust. De rest heeft zeer kleine afwijkingen die geen noemenswaardige verbetering nodig hebben. Kan uiteraard wel maar waarom zou je?
 
Ik zou in jou geval alleen 3 de intake aanpakken en 4 de exhaust. De rest heeft zeer kleine afwijkingen die geen noemenswaardige verbetering nodig hebben. Kan uiteraard wel maar waarom zou je?
Ik kan daar alleen op antwoorden:

"Omdat dat in het boekje staat."

"Omdat ik gelezen heb dat de toleranties krapper worden en dat slecht zou zijn."

"Omdat de boel nu los ligt (klote karwei)."

Verder reikt mijn kennis niet. Je kunt me alles wijsmaken of leren. :$
 
Krapper is inderdaad slechter dan ruimer. Maar zoals je bij jou ziet is dit krapper alleen echt bij 3 en 4 het geval. De andere waarden gaan geen problemen opleveren. Maar als je het toch open hebt liggen en je vind het leuk zet ze dan allemaal goed.
 
Veel informatie. Weer wat geleerd.

Die 20 delige voelermaat heb ik ook. Ik dacht alleen dat die niet goed zou zijn, omdat de specs beginnen bij 0.11 en 0.26. Als 0.10 dan past, past 0.11 misschien wel niet. En staat hij dus te krap. Dat was mijn gedachte.

Maar goed, als de shims per 0.05 gaan, maakt het dus niet uit.

Als ik het goed begrijp, kan ik degene die "out of spec" zijn het beste opnieuw gaan meten met de 20 delige voelermaat?
Nee, om het perfect te doen investeer je in een nieuwe voelermaat en meet je alles opnieuw.
 
Duidelijk.

Ik heb in het weekend in alle haast (zie mijn nickname) al een nieuwe voelermaat besteld. Deze is echter ook in inch. Kon zo snel niet de juiste vinden in mm. Ik was me er ook (nog) niet van bewust dat de shims een mm maat hadden.

Screenshot_20190114-204049.png


Op de bladen staat wel de omrekening naar mm.
 
Ja, dat had ik ook op de "to do list" staan. Heb me een paar maanden geleden een beetje ingelezen over het kleppen stellen en de daaropvolgende noodzakelijke carb sync. Ook dat wordt voor mij de eerste keer. :+
 
Ik heb het hele handeltje opnieuw gemeten met de nieuwe voelermaat. Krukas eerst een paar keer rond laten gaan en dit keer zo exact mogelijk uitgelijnd. Ik bedacht me namelijk dat ik er best scheef op keek, dus heb er maar even een plaatje tegenaan gezet als referentie punt.

IMG_20190115_172246.jpg


En dan zijn de maten ineens heel wat schappelijker. *O*

IMG_20190115_175141.jpg


(Inch maten)
 
Voor de yamaha tdm850 3vd in mm en inches. Van alle markten thuis
Kijk eens aan, die komen toevallig ook wel heel dicht overeen, scheelt hem 0,0025mm tussen de inch en metrische maat. Dat is iets anders dan 0,01mm verschil (of voor de inlaat ongeveer 10%) voor de Vmax, maar goed, in sommige WPHB dus blijkbaar ook een inch maat :t

(Is dat trouwens een officieel Yamaha handboek, of een Haynes of dergelijke?)

Toch eigenwijs blijven hé ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan