Kleppen stellen Yamaha Vmax Gen 1

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
De Vmax staat alweer een tijdje binnen en in het kader van nieuwe dingen leren, probeer ik zo nu en dan eens wat te sleutelen. Twee jaar geleden vond ik dat nog "eng", maar inmiddels krijg ik steeds meer vertrouwen. Zo veel vertrouwen, dat ik het aangedurfd heb om de klepspeling van mijn motor te meten en eventueel te stellen.

Degenen die de Vmax kennen, weten dat je de kleppendeksels er niet zomaar af krijgt als het blok nog in het frame zit. Moest dus eerst de halve fiets slopen om ergens bij te kunnen. In mijn geval was ik er nog wat drukker mee vanwege de aftermarket dingen die ik moest verwijderen. Maar goed, het is gelukt:

IMG_20190111_190732.jpg


Vervolgens de klepspeling opgemeten en er een schemaatje van gemaakt:
Kleppen stellen Vmax..jpg

Sommige toleranties zijn te krap, andere te los. Voordat ik rigoreus aan de slag ga met het verwijderen van de shims, ga ik eerst even rustig ademhalen. Ik heb een plan van aanpak nodig.

Wat denk ik zelf?

1: Beslissen welke shims er uit moeten. Dit vind ik lastig bij degenen waarbij de tolerantie te hoog is. Is dit een gevalletje "out of spec = out of spec", of kan ik een marge aanhouden vanwege het feit dat de klepspeling toch nog krapper wordt?

2: De shims die er uit gaan noteren in het schema, zodat ik weet waar ze vandaan komen en er mee kan rekenen.
 
De tdm gegevens komen uit haynes.
Ik had al zo'n vermoeden, Amerikanen die een boek schrijven voor een Japanner, dan is het logisch dat ze met imperische maten beginnen gooien ;)

Nee, die had ik al besteld. Ik heb inmiddels 3 setjes voelermaten. De 4e moet maar even wachten. |(
Heb je al een setje JIS schroevendraaiers? Dat "móet" ook bij een Japanner :P
 
Nee. Die moet er ook nog komen. De vorige eigenaar heeft ze blijkbaar ook niet gehad, dat kon ik zien aan de 2 schroefkoppen waar de v-boost servo mee vast zat. Die moet aan de kant anders krijg je het voorste kleppendeksel er niet af.
 
Je zult toch maar 1,5 uur bezig zijn om het valve shim tooltje goed uitgelijnd te krijgen om de shim bucket omlaag te drukken.

Wat ik ook deed, geen resultaat. Uiteraard uitgeprobeerd totdat mijn oren begonnen te suizen en er hoofdpijn op komst was. Nadenken en nadenken (hyperfocus). Wanhoop en woede uitbarsting nabij. Heb de sleutelruimte toen verlaten.

Even internetten en gedachten er van af. Vervolgens bedenk ik me opeens:

"Hey..."
"Heb ik überhaupt wel de juiste tool?"
"Is het een maandagochtend exemplaar?"

Even meten / kijken.

Ah... staat een nummer op. Opzoeken.

En ja hoor. Hebben ze gloeiende gloeiende ×!+# , hel en verdoemenis.... de verkeerde gestuurd.

IMG_20190116_170532.jpg


04106 ipv 04105.

Tja... Die is voor de Yamaha XT250, XT350, TT350. Gaat niet passen dus. Mailtje gestuurd. Even afwachten.

Note to myself:

Volgende keer dus 2 keer iets proberen. Uitgaan van mijn eigen kunnen. Kijken of het het probleem ergens anders ligt. Zo niet... Verder proberen.
 
Ik heb het foute onderdeel op 17 januari teruggestuurd en de verkoper zou op die dag alsnog het juiste onderdeel op de post doen. Helaas nog niks ontvangen. Heb er maar een mailtje achteraan gestuurd en wacht het maar weer af. Heel frustrerend dit.

Ondertussen ligt de boel los en zit er al meer dan twee weken geen koelvloeistof meer in. Kan dat kwaad voor het blok, de radiateur, of de waterpomp?
 
Ik heb het foute onderdeel op 17 januari teruggestuurd en de verkoper zou op die dag alsnog het juiste onderdeel op de post doen. Helaas nog niks ontvangen. Heb er maar een mailtje achteraan gestuurd en wacht het maar weer af. Heel frustrerend dit.

Als je niet kan wachten kan je ook iets anders gebruiken om je kleppen in te drukken, iets van rubber of plastic wat geen putten/krassen maakt.
Bijvoorbeeld de steel/handgreep van een tang, of de handgreep van een schroevendraaier
 
Als je niet kan wachten kan je ook iets anders gebruiken om je kleppen in te drukken, iets van rubber of plastic wat geen putten/krassen maakt.
Bijvoorbeeld de steel/handgreep van een tang, of de handgreep van een schroevendraaier
Thanks, dat houd ik even in gedachten. De boel moet 1 maart weer lopen. Ik verwacht dan nog geen temperaturen van 15 graden, maar je weet maar nooit. _O-
 
Het is nog vroeg, maar heb nog niets ontvangen uit de USA.

Net maar even de workaround van @B07 geprobeerd toe te passen, maar dat lukt niet helaas. De shim bucket heeft maar een heel klein randje en om die onder een hoek en met weinig ruimte in te drukken gaat gewoon niet.

Ik begin 'm overigens wel te knijpen. Dat tooltje is nergens anders te bestellen, dus als hij niet geleverd wordt, zit ik met een probleem. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is wat garages langs gaan en vragen of ze er 1 willen uitlenen.

Baal er wel van in ieder geval. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan