Kleppen stellen ZXR 750 (93) tijdsduur?

Duckman

MF veteraan
29 mrt 2004
6.480
192
Offroad!
Ik moet de klepen van mijn ZXR 750 uit 1993 laten stellen en tevens de carburateurs laten synchroniseren. Dit wil ik laten doen, makkelijkere zaken doe ik zelf :9 .
Nu was ik bij een motorzaak in Amsterdam en ze vertelden me dat dit drie uur werk zou zijn..... Dit lijkt mij erg veel. Iemand enig idee of dit klopt of wat evt wel een realistische tijd zou zijn
 
Dat klopt zeker.
Tank er af Kleppen stellen zeker drie uur als je het zelf doet.
Doe het zeker naukeurig anders hoor je de kleppen trein ratelen.
inlaat 20/100 uitlaat 25/100 Vergeet niet dat je klep plaatjes nodig hebt.

Synchroniseren doe je zeker gelijk met kleppen stellen in een half uur.
Daarna co afstellen. ( Half uur.)

En je bent weer klaar.

Nb. Maak dan gelijk het luchtfilter even schoon, en vernieuw dan gelijk de bougietjes. Voor synch. en filter.

Mt. vr. Grt. Groen.
 
vind 3 uur inderdaad ook een heel redelijke tijd, met montage en demontage tijd inbegrepen dan he.
Maar om de 10.000 km bij een zxr??? Ik dacht zelf dat dat pas bij 40.000 een keer nodig was. Ik hoop toch niet om de 10.000, heb er zelf ook een namelijk :X
 
gezien het sloopwerk is de tijd wel ok.
de interval van 10.000 klopt ook wel, ik heb bij onze motorboer wel eens staan kijken terwijl hij vloekte dat kawa waardeloze zittingen gebruikt en dat ze veel gesteld moeten worden.
de prijs van de onderhoudsbeurten zal wel verband houden met de redelijke 2e hands prijs ;)
 
Dat klopt zeker.
Tank er af Kleppen stellen zeker drie uur als je het zelf doet.
Doe het zeker naukeurig anders hoor je de kleppen trein ratelen.
inlaat 20/100 uitlaat 25/100 Vergeet niet dat je klep plaatjes nodig hebt.

Synchroniseren doe je zeker gelijk met kleppen stellen in een half uur.
Daarna co afstellen. ( Half uur.)

En je bent weer klaar.

Nb. Maak dan gelijk het luchtfilter even schoon, en vernieuw dan gelijk de bougietjes. Voor synch. en filter.

Mt. vr. Grt. Groen.

Co doe je voor het synchroon zetten. Anders ontregel je het zooitje weer.
Co + synch = max 30 minuten als alles gangbaar is en je het spul al gedemonteerd hebt.
 
Ik breng 'm hiervoor wel ff weg, dit durf ik zelf niet aan :9 Luchtfilter heb ik al nagekeken, die is schoon, bougies heb ik liggen. Heb alleen niet de goede maat dopsleutel, althans niet in de verlengde uitvoering l(
 
Co doe je voor het synchroon zetten. Anders ontregel je het zooitje weer.
Co + synch = max 30 minuten als alles gangbaar is en je het spul al gedemonteerd hebt.


Ehhh, vergeet je niet ff dat je de carbs moet demonteren om de vacuumpijpjes te installeren, en dat je na het afstellen alles weer met hete motor in elkaar moet zetten :?
Mij lukt het iig niet in een 1/2 uur.
En het Co doe je niet voor het synchroon stellen, eerst synchroon, dan het Co, dan weer synchroon, dan weer Co, en dat net zo lang herhalen tot er geen verbetering meer haalbaar is.
 
Ehhh, vergeet je niet ff dat je de carbs moet demonteren om de vacuumpijpjes te installeren, en dat je na het afstellen alles weer met hete motor in elkaar moet zetten :?
Mij lukt het iig niet in een 1/2 uur.
En het Co doe je niet voor het synchroon stellen, eerst synchroon, dan het Co, dan weer synchroon, dan weer Co, en dat net zo lang herhalen tot er geen verbetering meer haalbaar is.

Effe een stomme vraag, maar wat bedoelen jullie met Co
 
Gewoon lekker zelf doen, zo moeilijk is het niet. Je kan er alleen wat lastig bij, heb er zelf een tooltje voor gemaakt van een magneetje wat ik op een wat verbogen ijslollie stokje geplakt heb. Je kan dan eerst even de speling meten door af en toe de krukas te draaien zodat de nokken ombeurten omhoog komen te staan. Dit kun je ook doen zonder het zijcarter er vanaf te halen door af en toe met de startmotor te laten werken. Dan per klep die te weinig of teveel speling heeft een tuimelaar aan de kant schuiven en met een magneetje (of zo'n zelf gemaakt tooltje) de shim er uit halen. Je kan aan de code die er op staat bepalen hoe dik ze zijn en bepalen welke maat er dan in moet. Shim kost iets van 8 euro per stuk! :(

Wat de minimale en maximale klepspeling mag zijn kan iemand je vast wel even vertellen en als ik thuis ben, ik ook ;)
 
Mja, ik snap eigenlijk niet echt waarom er 5 sterren voor staan...

Maar zoals de rest al zei is 3 uur niet echt veel, zit nou eenmaal ook veel tijd in het meten en het gepruts om die shims eruit te krijgen (bij mij wel ;) )
 
Effe een stomme vraag, maar wat bedoelen jullie met Co

Shame on you!!!

CO= kool-monoxide, bestande uit het element Koolstof en Oxide. Restproduct (net zoals water (H2O))na verbranding van peut ;)

Die CO mag niet te hoog staan ivm milieu etc.. :X (Maar wil je 1000km op een dag rijden ipv 100 dan kan dat, zolang je CO maar goed staat :+ :z :Z :z O-) )

Enne guys, met mijn NOKKENASSEN was niets aan de hand hoor :z :Z
Koppelingsmoer was gewoon losgekomen door te slappe borgveer :+

dus eh :j :j voor jullie, en dat voor heel de week :P
 
Ehhh, vergeet je niet ff dat je de carbs moet demonteren om de vacuumpijpjes te installeren, en dat je na het afstellen alles weer met hete motor in elkaar moet zetten :?
Heb ik een andere motor in mijn hoofd of hoef ik de carbs niet te demonteren?
Mij lukt het iig niet in een 1/2 uur.
En het Co doe je niet voor het synchroon stellen, eerst synchroon, dan het Co, dan weer synchroon, dan weer Co, en dat net zo lang herhalen tot er geen verbetering meer haalbaar is.
Misschien is mijn manier van co stellen niet gebruikelijk omdat ik nog steeds de 2 takt manier gebruik. Ook bij 4 takten. Daarvoor hoef je niet eerst perfect sychroon te zetten.
 
Tell me more....! Waar laat je dat doen voor dat geld? Dat klinkt interessant.... 75 euro :}

Zolas ik al zei: welkom in Zoetermeer (bij mij dus) je zegt dat er 3 uur over gedaan wordt (dit klopt wel ong.reken dus uit wat ik p.u. reken....) ik sleutel in Zoetermeer, repareer/reviseer diverse motoren. Dus als je interresse hebt, ook de jouwe.

Voor meer info, mail ff. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan