kleppen stellen zxr 750

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
23.491
7.008
Enkhuizen
gisteravond begonnen met kleppen stellen bij de zxr 750 van een vriend van me ,
bij het loshalen van de nokken assen zaten de 4 boutje van de lagerkapjes aan de kant van de tandwielen wel 3 keer zo vast als de rest
is dit normaal ?
of gewoon toeval/fout gemonteert geweest ?

graag wil ik ook weten het aanhaalmoment van de boutjes, ik kan nl niks terug vinden op het web
het gaat volgens mij om een J model, met de tandwielen aan de rechterkant van de nokkenassen
volgende probleem :
de naks , er zit geen mogelijkheid op om die in de 0 stand te zetten,hij veert iedere keer weer terug naar max.
volgens mij moet je het boutje aan de zijkant van de naks losdraaien en de naks indrukken ,boutje weer vast, maar hij veert weer terug.
als ik aan het gaatje zuig hoor ik de lucht naar binnen komen,ik krijg hem dus niet "vacuum"

alvast bedankt
 
Voor het meten van de kleppenspeling is het niet nodig om de nokkenas los te doen
Je kan de tuimelaar opzij drukken en meten en indien nodig het stelplaatje verwijderen
Het aanhaalmoment van de nokkenaslagerkappen is 12Nm

Succes
 
Doe je maatje,de motor en jezelf een lol en lees eerst even in een werkplaatshandboek over hoe en wat
Door niet weten wat je doet kan je een hele hoop stuk maken en je vriend op een hoop kosten jagen en dat was denk ik niet de bedoeling
Dus even zoeken naar een werkplaatshandboek en dan even opzoeken hoe het kleppenstellen gedaan moet worden
Je hoeft je er niet voor te schamen dat je eerst even in de boeken kijkt voor je aan een klus begint.....sterker nog het is een hele goede manier van werken

Nu ben je wel verkeerd bezig en de kans dat je dingen kapot maakt is nu heel groot
 
Voor het meten van de kleppenspeling is het niet nodig om de nokkenas los te doen
Je kan de tuimelaar opzij drukken en meten en indien nodig het stelplaatje verwijderen
Het aanhaalmoment van de nokkenaslagerkappen is 12Nm

Succes
Is dat bij een J ook zo ?
Volgens mij moeten bij een J wel de nokkenassen uit.
 
niet dus.
opzij schuiven van de sleper is voldoende.
nokkenassen hoeven er niet uit.

is een bijzonder makkelijk systeem, als je weet hoe het werkt.


voor mijn eigen fireblad had ik een handboek van internet gehaald, van de kawa echter kon ik niks vinden,
dat met die slepes had ik hier op het forum al gelezen, ik hoopte ook dat het voldoende zou zijn om ze opzij te schuiven
het probleem is dat bij de 1e klep van de 1e cil. en de 2e klep van de 4e cil. er nagenoeg niet bij kunt
eruit zal geen brobleem zijn, maar shim erin zag ik niet zttien met me worstevingers

is er nog een oplossing voor die naks of is die gewoon niet lekker meer ?
hij heeft nog ongeveer 5/6 mm te gaan voordat ie "op "is
 
Bij de eerste en vierde cilinder is de ruimte beperkt maar meten kan nog perfekt
De shims eruit halen en terug plaatsen deed ik met een magneetje want mijn vingers waren ook te dik. Ik heb dit toch meerdere malen gedaan met 100000 km op de teller
voor mijn eigen fireblad had ik een handboek van internet gehaald, van de kawa echter kon ik niks vinden,
dat met die slepes had ik hier op het forum al gelezen, ik hoopte ook dat het voldoende zou zijn om ze opzij te schuiven
het probleem is dat bij de 1e klep van de 1e cil. en de 2e klep van de 4e cil. er nagenoeg niet bij kunt
eruit zal geen brobleem zijn, maar shim erin zag ik niet zttien met me worstevingers

is er nog een oplossing voor die naks of is die gewoon niet lekker meer ?
hij heeft nog ongeveer 5/6 mm te gaan voordat ie "op "is
 
Bij de eerste en vierde cilinder is de ruimte beperkt maar meten kan nog perfekt
De shims eruit halen en terug plaatsen deed ik met een magneetje want mijn vingers waren ook te dik. Ik heb dit toch meerdere malen gedaan met 100000 km op de teller

als ik die had , had ik het kunnen proberen, gemeten is trouwens goed gelukt hoor
alle kleppen stonden veelste strak ver onder minimaal,is een oud beessie met schade gekocht vorig jaar en er zal wel niet veel meer aan gedaan zijn
na wat speurwerk ben ik erachter dat er een oud type naks in zit, niet zoals mijn blade , maar eentje die je niet terug kunt stellen/vastzetten ???

deze dus:


Offline

Geplaatst op zondag 30 mei 2004 23:25
Citeer bericht
Bekijk bericht
Voeg toe als favoriet



Bekijk Mijn Motor-Forum
Bekijk onderwerpen
Verstuur privébericht


Jij hebt nog een oud type spanner zoals er origineel op zat.(zie attachment plaatje).

http://www.motor-forum.nl/forum/download_document/95039/d833ef792755253bdd94baf6d9f60f60
 
Laatst bewerkt:
volgens de monteur waar mijn vriend vandaag shims is wezen halen moest je de naks er gewoon inzetten en dat met een dunne schroevedraaien o.i.d. tussen de ketting door het palletje van de naks indrukken zodat ie ruimte kreeg om hem helemaal "aan" te krijgen
in de manual die ik via Mascotte gevonden heb is dit niet geheel de juiste manier

ik bedoel alleen maar dat er dus genoeg beëdigd monteurs zijn die er nog minder kaas van hebben gegeten, maar daar moet je dan wel dik voor betalen
 
De Naks is wel te stellen hoor!!! He t oude type kun je stellen door het boutje op de zijkant te verwijderen, steller indrukken, en er dan een heel klein inbussleuteltje indrukken. Dan de spanner met inbus en al monteren, en de inbus eruit trekken als de spanner gemonteerd is. Vervolgens het boutje weer terug plaatsen.
Oh ja, vergeet dan niet het blok een aantal slagen rond te draaien met een sleutel op de timingdisk, anders kan het vervelende gevolgen hebben!!!

Grtz Eagle.

Oh ja, heb je vragen over de ZXR doe maar ff een PB-tje.
 
Laatst bewerkt:
dank je Eagle,
hij zit er al in, ik had het in dat handboek ook zien staan
het blok eerst rond draaien wist ik, maar beter een keer te veel gezegd als achteraf een paar kromme kleppen

bij mijn fireblade vind ik het allemaal iets simpeler/logischer en
mischien heb ik wel wat te veel gedemonteerd maar dat zal wel vaker voorkomen, zal grotere gevolgen hebben gehad als ik hartchirurg was geweest

gr. Aris
 
dank je Eagle,
hij zit er al in, ik had het in dat handboek ook zien staan
het blok eerst rond draaien wist ik, maar beter een keer te veel gezegd als achteraf een paar kromme kleppen

bij mijn fireblade vind ik het allemaal iets simpeler/logischer en
mischien heb ik wel wat te veel gedemonteerd maar dat zal wel vaker voorkomen, zal grotere gevolgen hebben gehad als ik hartchirurg was geweest

gr. Aris
O.k. Toppie!! ZXR is opzich wel een eenvoudige motor, maar zoals met alle motoren moet je ff feeling ermee krijgen. Ik heb het dus precies andersom, doe hier veel aan kawa's , maar moet vaak bij honda's en yammie's ff kijk en wat ik doe!! *D *D *D

Grtz Eagle.
 
volgens de monteur waar mijn vriend vandaag shims is wezen halen moest je de naks er gewoon inzetten en dat met een dunne schroevedraaien o.i.d. tussen de ketting door het palletje van de naks indrukken zodat ie ruimte kreeg om hem helemaal "aan" te krijgen
in de manual die ik via Mascotte gevonden heb is dit niet geheel de juiste manier

ik bedoel alleen maar dat er dus genoeg beëdigd monteurs zijn die er nog minder kaas van hebben gegeten, maar daar moet je dan wel dik voor betalen


Probleem is dat jij die monteur niet snapt :( .
Omdat jij het verstand er niet van hebt om aan motorfietsen te sleutelen kan jij ook niet oordelen of de monteur het wel of niet snapt |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan