kleppen stellen

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
wie kan mij info geven over het stellen van de kleppen indien nodig van een zx9r uit 97,
waar ik vooral op moet letten.
heb het stuk wel gelezen op het forum in how to do maar dat gaat over een zx750 weet niet of dat vergelijkbaar is met een zx9r, en heb ook wel een wph maar dat is online geplaatst op deze site, heb wel een wph besteld misschien dat het daar duidelijker in staat, heb ook wel gegoogled maar bij de ene lees ik weer dat je nokkenas eruit moet halen en bij de ander niet, zal misschien allemaal wel weer een domme vraag zijn, dus de niet aardige reacties zijn ook welkom hoor :] :] :] :]
 
Okay in constructiebankwerker taal
Een stuk pijp zit strak tussen twee andere pijpen en je wil aan beide kanten een vooropening van 5 mm hebben
Moet dan de pijp langer of korter worden en hoeveel moet dan de pijp korter of langer worden
 
Velletje papier, je kleppen erop tekenen, je huidige speling meten en per klep op schrijven.
Per klep de shim opmeten, verschil tussen jouw gemeten speling en wat het zou moeten zijn uitrekeken.
Trek daar de shim-dikte vanaf, en je weet je wat je nieuwe waarde moet moet zijn.
 
Is goed te doen hoor kleppen stellen van je ZX. De slepers schuif je zo,op zij en kun je de shims wisselen ( volgens schema werken). De reden van de slepers zijn niet zoals hier iemand schrijft om het compact te houden, nee in tegendeel heeft het meer ruimte nodig. De slepers werken als hefboom zodat er lichtere klepveren gebruikt kunnen worden, en dit geeft minder weerstand is meer vermogen...

Dat is natuurijk bullshit!!!

De klepveren hebben een bepaalde sterkte om zwevende kleppen te voorkomen...
 
e moet helemaal niets uitrekenen. gewoon het tabel erbij. Meten wat je speling nu is, plaatje er uit halen daar staat de dikte van het plaatje op en anders nameten met je schuifmaat ,en in de tabel staat dan welke maat je moet gebruiken om de juiste klepspeling te krijgen. plaatjes kun je tegen betaling ruilen bij de motorzaak. J moet ze alle 16 meten in de volgorde van je werkboek. Vaak hoe je er maar een paar te wijzigen. En het is makkelijker om het te doen dan je denkt.
 
Slepers worden toegepast omdat dan de kracht recht op de klepsteel komt en de sleper beter tegen de schuivende beweging van de nok kan. Als de nok gelijk de klephoed met shim zou bedienen wordt dat een schuivende beweging op de shim en die is daar niet erg blij van.

Over het uitrekenen van de nieuwe shims. het is een optel en aftrekberekening.

Stel de klepspeling is nu 0,10 terwijl die tussen 0,15-0,25 moet zijn. We nemen dan 0,20 als in te stellen klepspeling.

Je licht de shim uit de klephoed en leest of meet de dikte op, bijv. 2,35 mm. De nieuwe shim wordt dan 2,35 - (0,20-0,10) = 2,35 - 0,10 = 2,25 mm. De speling is dus groter geworden door de dunnere shim.

Bij een te ruime speling van bijv. 0,30 nemen we ook weer 0,20 als in te stellen klepspeling en weer de shim van 2,35 mm. De nieuwe shim wordt dan 2,35 - (0,20-0,30) = 2,35 + 0,10 = 2,45 mm en is dus dikker waardoor de speling kleiner wordt.

Binnen de haken dus eerst de in te stellen speling - de gemeten speling.
 
Slepers worden toegepast omdat dan de kracht recht op de klepsteel komt en de sleper beter tegen de schuivende beweging van de nok kan. Als de nok gelijk de klephoed met shim zou bedienen wordt dat een schuivende beweging op de shim en die is daar niet erg blij van.

Over het uitrekenen van de nieuwe shims. het is een optel en aftrekberekening.

Stel de klepspeling is nu 0,10 terwijl die tussen 0,15-0,25 moet zijn. We nemen dan 0,20 als in te stellen klepspeling.

Je licht de shim uit de klephoed en leest of meet de dikte op, bijv. 2,35 mm. De nieuwe shim wordt dan 2,35 - (0,20-0,10) = 2,35 - 0,10 = 2,25 mm. De speling is dus groter geworden door de dunnere shim.

Bij een te ruime speling van bijv. 0,30 nemen we ook weer 0,20 als in te stellen klepspeling en weer de shim van 2,35 mm. De nieuwe shim wordt dan 2,35 - (0,20-0,30) = 2,35 + 0,10 = 2,45 mm en is dus dikker waardoor de speling kleiner wordt.

Binnen de haken dus eerst de in te stellen speling - de gemeten speling.

Daar had de kawa z1300 ook weleens last van, de shims werden zo door de kop heen naar buiten gelepeld.
 
ja inderdaad, als je het zo leest is het best wel logisch, en als ik het nog een paar keer lees wat jullie hebben geschreven word het steeds duidelijker, bedankt, ik zag in een filmpje op youtube dat ze op bepaalde plekken een soort kit opdeden na het terugplaatsen van de kleppendekselpakking, wat is dat voor spul, een soort vloeibare pakking ofzo
 
en nu misschien wel een hele domme vraag, maar in het wph staat inlaat speling 0.18 to 0.23 en uitlaat 0.21 to 0.26. maar staat de dikte van elke klep alleen maar vermeld op de shims zelf, er moet dan toch ook ergens een vaste dikte maat staan voor elke shim, waar kan ik die dan vinden.
 
Op de shim staat de diktemaat van de shim. Als je speling nie t goed is kun je via het tabel en de shim die er nu in zit met welke maat je hem moet wisselen. Even bestuderen is geen hoge wiskunde.
 
Gebruikte shims altijd nameten, op de juiste manier.

Nooit blindelings uitgaan van de waarde die er op staat. Die kun je wel als indicatie gebruiken.
 
en word er nou ook nog vloeibare pakking gebruikt bij het terug plaatsen van het kleppendeksel pakking

In het werkplaatshandboek staat dat goed aangegeven. Bij mijn Honda moet bijvoorbeeld een heeeeeel klein beetje geplaatst worden op het rubber dat de gaten opvult voor de bouten van de nokkenassen, verder nergens. Dus ik zou het alleen doen als het in het wphb staat :)
 
Als je pakking scheurtjes heeft moet je hem vervangen. Is hij nog mooi strak. Dan kan je hem gewoon hergebruiken. Wel de klepdeksel schroeven op de juiste nm vast zetten dan is het voldoende kwa pakking afsluiting.
 
en word er nou ook nog vloeibare pakking gebruikt bij het terug plaatsen van het kleppendeksel pakking


voor mijn honda wordt aangegeven de (siliconen)pakking alleen te gebruiken in de hoekjes van de halve maantjes ( van de klepdekselpakking) deze zijn nogal rottig dicht te krijgen waarschijnlijk.

en het is een hele rekenarij maar je kan de shims soms onderling wisselen om op de juiste waarden te komen.
dan hoef je als je mazzel hebt er maar een paar bij te kopen.
 
ohhhhhhhhhhhh ok zo, ja ik snap hem, bedankt voor jullie reacties
Probeer deze anders.
Ik zou hem in Excel maken, maar deze kon ik even snel vinden. Plaatjes worden wel eens geslepen, de motorboer blijft namelijk altijd met de dikke zitten. Nooit op de lettertjes vertrouwen dus. En meten met een schroefmaat, de tolerantie van een schuifmaat is te groot voor dit werk.
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet je eigenlijk wat cilinder 1 is en 2,3,4, ik kan dat niet vinden in het wph.


maakt dat wat uit dan?
je kan toch zelf zien welke nokken op tuimelen staan en welke niet?

maar als ik even teruglees met mijn beperkte internetverbinding raad ik je aan om het bij een motorzaak te laten doen.
[en dat is niet lullig bedoelt]

beter wat centjes investeren en daarna lekker zorgeloos rijden dan de hele zomer bollenrapen om de [nog hogere] rekening van de reparateur te betalen.
 
hoe moet ik nou weten of dat wat uit maakt of niet, anders vraag ik het toch niet, in het how to do staat een filmpje over kleppen stellen daar zeg hij de bougie kabels te nummeren dus ik vroeg me af hoe weet je dat dan welke cilinder 1 is en welke 2 en 3 en 4, ik ga zeker de kleppen niet zelf stellen, het lijkt makkelijker als je denkt. denk ik dan maar
 
Terug
Bovenaan Onderaan