Kleppen stellen

Martijn_K

Rookie
17 jan 2021
3
0
Goedemiddag mensen,
Ik heb een vraag en misschien zit ik niet helemaal op de goede site maar hier zijn redelijk wat mensen actief die mij mogelijk advies kunnen geven.

Ik heb een scooter aangeschaft bij een kvk geregistreerde winkel, was 2e hands met 1300 km op de teller. Ik heb hem hier gekocht om gezeur te voorkomen ivm garantie.

Nu is het volgende probleem; de scooter kreeg vlak voor de eerste servicebeurt motorproblemen want er zou zogenaamd een update zijn geweest bij Kymco.
De monteur zei dat het ging om de gasnaald en de carburateur en nog wat andere dingen, maar het is een 4t injectie dus ik begreep niet waar hij het idee van de gasnaald vandaan haalde.
Hij vertelde ook dat het erger zou worden als ik er niks aan deed, en dat ik +/- 100 euro kwijt zou zijn aan de kosten.

Ook was het knopje van de elek. start kapot, maar volgens de monteur was dit omdat hij buiten zou hebben gestaan, en door regen. Hij staat wel is een enkele keer buiten als ik naar de supermarkt ga, of als ik door de regen naar mijn werk moet. Maar eigenlijk voor de rest nooit want ik heb een berging thuis, en mijn werk heeft een overkapping buiten.

Nog een punt: De kleppen moesten gesteld worden, maar de scooter zou voor de verkoop nog helemaal zijn nagelopen. Kan er in een periode van 3 maanden met 2600km speling komen in de kleppen bij een ingereden scooter die niet opgevoerd is helemaal niks en ook nog is nagelopen?

Kunnen jullie mij vertellen wat er binnen de garantie valt? Of wat is er onredelijk want ik heb echt het gevoel dat ik word opgelicht.

Heb het niet superbreed, woon net een half jaar op mezelf dus kan het advies goed gebruiken!

Groetjes, Martijn.
 
Kvk registratie geeft je geen "garantie" om het zo maar te zeggen...
Iedereen kan een winkel starten en (moet zich) bij de KVK registreren.

Of bedoel je BOVAG?

Als je idd injectie hebt en geen carb op je scooter, dan lijkt het mij ook een poging tot oplichting.
Wat je zou kunnen doen is bij een andere scooter/motor-dealer eens een 2nd opionion te vragen.

Wat betreft : "helemaal nagelopen" is dat gezegd of staat dat zwart op wit op papier? en wat is er gecontroleerd etc etc?
En als we dan toch nog met "oplichting" bezig zijn.... iets helemaal "nalopen" (controleren) betekend niet dat er ook andere werkzaamheden zijn gedaan behalve alleen er naar kijken....

Bovag garantie:

Nog een punt: De kleppen moesten gesteld worden, maar de scooter zou voor de verkoop nog helemaal zijn nagelopen. Kan er in een periode van 3 maanden met 2600km speling komen in de kleppen bij een ingereden scooter die niet opgevoerd is helemaal niks en ook nog is nagelopen?
In de praktijk onwaarschijnlijk... maar in theorie wel mogelijk dat er iets los is getrild... of veranderd is indien het niet goed 'vast' gezet was.
(Mijn motor moet volgens boekje bij (zo uit mijn hoofd) 12.000Km kleppen gesteld worden, deze hebben ze (Honda dealer) wel bekeken maar hoefden niet gesteld te worden, bij 48.000 wel gesteld al was het niet veel.)
 
Laatst bewerkt:
@Okami_Xci Ik heb hem aangeschaft en moest nog een dag wachten tot ik hem mee kon nemen, had ook aangegeven dat ik haast had want ik had geen ander vervoer op dat moment om mijn werk te bereiken... Maar ja om dan te gaan liegen over wanneer ie mee mag, vind ik ver gezocht dus vandaar dat ik zon beetje zit met ja wat moet ik hier in mee.

Ik was in de winkel en is mondeling besproken dat hij helemaal nagelopen zou worden, ik had mijn moeder mee als vervoer dus die is wel getuige dat hij dit heeft gezegd. Hij had het over een hele service beurt, en daar horen de kleppen volgismij ook bij. Olie is ververst, bandenspanning had hij het ook over.

Het punt is wel een beetje met oplichting; het is best een grote serieuze scooterzaak, zo'n 10 man werkt er. (vind ik groot voor een zaak in een dorpje waar ik vandaan kom) plus bijna alle recensies enzo zijn bijna allemaal goed. Maar goed zeg nooit nooit natuurlijk.

Ik ga zeker een ander scooterbedrijf bellen voor advies, dat is een goed idee. Dankjewel!
 
Laat ik nog even in "worst case" modus gaan denken:

Mondeling besproken/afgesproken, ondanks dat dat een wettelijke overeenkomst is (zo uit mijn hoofd) is jouw probleem echter dat het jouw woord tegen de zijne is... Niet vast gelegd op papier / opgenomen is moeilijk te bewijzen.
Daarnaast, jouw moeder zal (vrij zeker) niet als onpartijdige getuige gezien worden... dus het is/blijft jullie woord tegen de verkopende partij.

Dan heb je het 2e "probleem"... "een hele service beurt"... wat houd dat in? Volgens jou kleppen stellen/checken...
Volgens mij is dat afhankelijk van welke "beurt", bij motoren heb je bijvoorbeeld een "1000Km" beurt, dat is niet veel meer dan een olie wissel, bandenspanning controle en een aantal andere dingetjes op het oog/gehoor controleren..... maar kleppenstellen/controle zit daar dus niet bij.
Dan heb je een ****** Km beurt, volgens de handleiding, opgegeven door de fabrikant... die dan aangeeft wat er gedaan/gecontroleerd moet worden.... Daar ga je al met je mondelinge afspraak, het staat niet op papier en wat jij vind is/kan wat anders zijn dan de verkopende partij.

Iets controleren betekend niet dat je dat ook meteen repareert als je ontdekt dat iets stuk is.
En voor wie zijn die kosten als die reparatie plaats vind?

Een grote zaak is niet persé beter dan een kleine.... De verkoper waar je mee hebt gepraat, was dat de eigenaar of een werknemer?
Indien werknemer, heeft hij/zij toezeggingen gemaakt die die wel mocht/kon maken?
(fictief voorbeeld: verkoper zegt dat je er gratis een bijpassende helm bij mag uitzoeken.... die je vervolgens niet krijgt want de verkoper is/was alleen bevoegd scooters te verkopen en geen "kleding" )

Les die je hier uit kan trekken, leg of laat dingen vastleggen op papier... en let eventueel op verwoording....

Recenties en zo zijn bijna allemaal goed geef je aan... dus er zitten ook slechte bij?
Waar gaan die over? Hoe betrouwbaar zijn de goede/slechte recenties?
(Wist je dat je "recenties kan kopen" of... zelf faken door een tijdelijk mailadres aan te maken etc... )
Misschien heb je net pech en de slechte werknemer gesproken.... terwijl de rest wel prima zijn/haar werk doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan