Kleppen Stellen

Sleor

Die hard MF'er
16 feb 2004
421
0
Oostende-België
Wie kan er eens goed uitleggen hoe ik zelf men kleppen kan stellen van men XR200R?

Kweet wel dat je je zuiger in bdp ( of was het odp) moet zetten en dan de borgmoer los, en de stelschroef verdraaien tot je voelermaatke tss je klep kan ofzo.

Ook weet ik niet hoeveel die tolerantie moet zijn, uitlaatklep iets meer dan inlaat ook dacht ik?

Kheb nog chance dat ik maar 1 inlaatklep heb en 1 uitlaatklep.
Nu hoor ik een relatief luid tikkend geluid in dekop, mss ook distributie ketting opspannen?( als ik te weten kom hoe ).

( weet er iemand bovendien hoe ik best een lichtjes lekkende pakking bij warm staan oplos zonder een nieuwe pakking te hoeven steken? Want het lekt iets pietse tss de 2 carterhelften en blok open zie ik niet zitten ).

MVG Sleor
 
( weet er iemand bovendien hoe ik best een lichtjes lekkende pakking bij warm staan oplos zonder een nieuwe pakking te hoeven steken? Want het lekt iets pietse tss de 2 carterhelften en blok open zie ik niet zitten ).

MVG Sleor

Een huis tuin en keuken oplossing voor geblazen koppakkingen schijnt paprikapoeder te zijn, moet je dan schijnbaar in je tank gooien. Kom niet bij mij aan als het niet werkt :+ Als je nou een oud koekblik hebt schijnt dat weleens de laatste wanhoopsactie te zijn voor de sloop.
 
Het is de carterpakking en niet de koppaling, en de eerste die voor een geblazen koppaking paprikapoeder in zent ank gooit en het daarmee daadwerkelijk ook oplost heeft een biertje tegoed van me :X
 
Het is de carterpakking en niet de koppaling, en de eerste die voor een geblazen koppaking paprikapoeder in zent ank gooit en het daarmee daadwerkelijk ook oplost heeft een biertje tegoed van me :X
het vervangen van een carterpakking kost je een paar tientjes en een half uurtje werk max.
en het is simpel genoeg om het zelf te doen:
1) olie eruit
2) carterdeksel-boutjes lossen en carterdeksel eraf halen
3) oude pakking verwijderen en pasvlakken schoonmaken
4) nieuwe pakking monteren en alles weer vastschroeven
5) nieuwe olie erin en klaar
6) ja het was echt zo simpel en snel
8-)

ps: ook een biertje van mij voor de paprikapoeder-monteur :}
 
Ik denk dat hij de pakking bedoelt tussen de twee carterhelften. En niet de pakking tussen een carterhelft en een carterdeksel. Ik ben bang dat toch je blokje gespleten moet worden.....
 
er zit geen pakking tussen beide carterhelften

Van mij zit er dus wel een pakking tss, want er steekt een randje van uit.
Hoe zou je anders je carter dicht krijgen?( idd paking van de 2 carterhelften).

En het tikken in de kop zal wel van de ontregelde kleppen komen zeker?( klep die hard toeslaat ipv tolerantie ertussen?)
 
Wie kan er eens goed uitleggen hoe ik zelf men kleppen kan stellen van men XR200R?

Hoe je het specifiek voor jouw motor kunt doen weet ik niet, maar als jouw distributie ook werkt met tuimelaars met stelschroeven voor de kleppen te bedienen zoals bij mijn ktm dan kan ik je wel raad geven.

1.      Zie er achter te komen (handleiding) hoeveel klepspeling jouw motor moet hebben.
2.      Zorg dat de motor helemaal koud is.
3.      Demonteer alles wat in de weg zit om je kleppen te stellen (waarschijnlijk zitten er een paar dekseltjes boven op je cilinderkop die je eraf kunt halen om bij de tuimelaars en de stelschroeven te kunnen)
4.      Zet je motor in het bdp (einde compressie / begin arbeidsslag), het is dus wel belangrijk dat je het juiste bdp hebt want als je het verkeerde bdp hebt (einde uitlaat / begin inlaatslag) dan staan de tuimelaars nog gedeeltelijk op de nokken en dan maak je een verkeerde afstelling. Je kunt vrij gemakkelijk controleren of je op het juiste bdp staat door de krukas een stuk voor en achteruit te draaien ten opzichte van het bdp en dan mogen de kleppen niet bewegen.
5.      Normaal gezien (als er nog klepspeling is) kun je nu ook een beetje speling voelen als je de tuimelaars probeert te tuimelen.
6.      Nu kun je met behulp van voelermaten met de dikte’s van de voorgeschreven klepspelingen de spelingen afstellen met de stelschroeven. De speling kun je meten met de voelermaten tussen de stelschroef en de klepsteel. Dit hoort met zorg en nauwkeurig te gebeuren. De voelermaat mag niet vast zitten maar mag ook geen speling hebben. Zorg dat de borgmoeren van de stelschroeven ook weer goed vast komen te zitten.

Klaar

Veel succes….maar als je het niet ziet zitten kun te het natuurlijk ook laten doen of eerst eens samen met iemand die dat al vaker gedaan heeft.
 
Ja het is gelukt :9
Was dit topic even uit het oog verloren, maar jonge jonge wat een friemelwerkje!
Ongeloofelijk hoe ze denken erbij te kunnen met je voelermaatjes.

Was allesinds een goeie leerschool .

Nu juist nog de distributie ketting nakijken/ spannen, iemand hoe dat te doen?
 
Ja het is gelukt :9
Was dit topic even uit het oog verloren, maar jonge jonge wat een friemelwerkje!
Ongeloofelijk hoe ze denken erbij te kunnen met je voelermaatjes.

Was allesinds een goeie leerschool .

Nu juist nog de distributie ketting nakijken/ spannen, iemand hoe dat te doen?

dat suckt idd...ik heb mn voelermaatjes ook moeten verbuigen :(
 
Inderdaad, het eind van het voelermaatje (ca. 10-15mm) haaks ombuigen werkt perfect. Het B.D.P. kun je gemakkelijk vinden door een schoevedraaier door je bougie gat op de zuiger te zetten.

Ben het niet eens met "flink smeren met vloeibare pakking". Als je teveel van die meuk naar binnen perst bestaat de kans dat het overschot aan pakking in het blok een eigen leven gaat leiden en in een oliekanaaltje gaat zitten, met alle gevolgen van dien.

Mijn devies, zolang je nog niet met een emmmer achter je motor aan hoeft te rennen; lekker laten lekken.
 
ehm...bdp staat bij mij gewoon op mn vliegwiel aangegeven...lijkt me dat het bij de meeste motoren zo is
 
ehm...bdp staat bij mij gewoon op mn vliegwiel aangegeven...lijkt me dat het bij de meeste motoren zo is

:0 je hebt 2 bdp(bij 4 takt) diegene waarbij hij gaat beginnen aan de arbeid(ontsteking) en diegene waarbij die begint aan de inlaatslag...

dusuuh martijntje nie zomaar wa aan gaan kloten nu he dmv je vliegwiel
 
:0 je hebt 2 bdp(bij 4 takt) diegene waarbij hij gaat beginnen aan de arbeid(ontsteking) en diegene waarbij die begint aan de inlaatslag...

dusuuh martijntje nie zomaar wa aan gaan kloten nu he dmv je vliegwiel

Martijn bedoelt dat er op het vliegwiel staat aangegeven in welk dode punt hij staat. Dus dan kun je zien of je het juiste dode punt hebt.
 
:0 je hebt 2 bdp(bij 4 takt) diegene waarbij hij gaat beginnen aan de arbeid(ontsteking) en diegene waarbij die begint aan de inlaatslag...

dusuuh martijntje nie zomaar wa aan gaan kloten nu he dmv je vliegwiel

huh :?


nee man ben niet gek :) ...weet ook dat je 2 bdp's hebt...maar das iig al makkelijker dan helemaal geen bdp kunne zien op je vliegwiel.
Nu heb ik 50 procent kans dat ik het goede bdp heb...en dat controleer je gewoon door op dat punt te voelen of je speling op je tuimelaars hebt. Geen speling is uitlaatslag, wel speling is goede dode punt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan