Kleppen / synchronisatie Carbs

Martijn25

Die hard MF'er
6 jul 2004
424
0
Groningen
Hallo MF'ers,

Ik ben sinds een tijdje de bezitter van een Suzuki VX 800.

Ik wilde graag wat meer info over de kleppen en de synchronisatie Carbs....
De fiets heeft nu +/- 40.000km gefietst....

Ook zijn beurten gehad, als ik de vorige eigenaar mag geloven...

Hoe kan ik "snel" kijken of de kleppen goed staan en de sync ook goed is???????

Ik heb wel ff snel in de workshop manual gekeken, daar staat idd zoiets van om de zoveel duidend km's controlen en daarna stellen....

WIe helpt mij...
 
Ja kijk mij vraag is een beetje of ik het "snel" kan zien of merken dat het niet goed is....

Volgens de vorige eigenaar heeft hij een beurt gehad waarbij ook de kleppen en de sycn is nagekeken/gesteld.....
Kijk ik moet het nu maar voor goed aannemen....

Ik weet dat het veel werk is en dat er voor het sycn ook speciaal gereedschap nodig is....
 
De enige methode om erachter te komen of de klepspeling in orde is, is meten. Voor de carburateurs idem.

Niet dat ik het ooit gedaan heb ofzo, maar volgens mij is de klepspeling meten niet zo moeilijk als je kleppen door een tuimelaar aangestuurd worden. Lijkt me dat het een kwestie is van de krukas op het goede punt zetten en met een voelermaatje meten.

Maar daar moet iemand die er *wel* verstand van heeft maar meer over zeggen :)
 
Hoeveel km geleden zijn die kleppen gesteld?
Anders gewoon ff je kop eraf en meten... Zoiets heb je als het goed zit in een uurtje gedaan (mits je de juiste boutjes kunt vinden enzo)
Soms kun je het ook horen, lopende motor en dan een schroevendraaier op de plek van je kleppen op je kop zetten en met je oor tegen het handvat van je schroevendraaier... Maar dit is erg lastig als je geen vergelijkingsmateriaal hebt.


Carburateurs synchroniseren heb je een aantal metertjes voor nodig, kosten iets van 55 euro oid en sluit je aan op je spruitstuk. Maar hier zou ik me niet al te druk over maken, behalve als hij vervelend loopt. (ook kun je het door te voelen aan je cilinders wel merken of de ene cilinder anders afgesteld is dan de andere)
 
Hoi

Persoonlijk zou ik iets meer vertrouwen in de
verkoper hebben (anders had je de motor niet gekocht)
En als je het echt zeker wilt weten moet je je motor
wegbrengen om de kleppem te laten stellen en de
carbs te sychroniseren.

groet Zeldzame
 
Ik verbaas me steeds weer over sommige adviezen.........Even de kop er af halen om kleppen te stellen?............luisteren of ze goed staan?........en voelen of je carburateurs goed synchroon staan afgesteld?
Doe ik het al die jaren al verkeerd? :)
 
Nee, maar iedereen heeft zo zijn eigen methoden. Sommige zijn weliswaar wat onconventioneel, maar kunnen idd besdt effectief zijn. Als je motor netjes loopt, niet buitensporig trilt, geen bijgeluiden maakt (bijv. tikken of rammelen uit het blok) zou ik de boel lekker zo laten, onthoud het volgende, is mijn sleutel-lijfspreuk:

DON'T FIX WHAT ISN'T BROKEN!!!!!

Laat datgene wat goed is, als je eraan gaat rommelen wordt het vaak enkel slechter. Dus als ie goed rijdt en vorige eigenaar vertelt je dit, gooi er dan voor de zekerheid verse olie en -filter in, nieuwe remvloeistof en check alles goed, ga vervolgens gewoon lekker genieten en zorg voor regelmatig 9jaarlijks of elke 10.000 km voor regulier onderhoud, zelf of bij de dealer. Veel succes en plezier ermee!!!

Groet Matthijs
 
Ja ik wil gewoon dat alles in orde is, ik heb de rest ook allemaal gecontroleerd en ziet er allemaal heel netjes uit!!
Zeker niks mis mee!

Kleppen en sync-en is toch weer een stapje hoger!

Kijk banden oppompen, vloeistoffen bijvullen/vervangen, remmen ontluchten, kuip eraf, tank eraf, luchtfilters...

Das niet zo moeilijk vind ik....

Iedereen heeft zo zijn zwakke plek, daarom ook de vraag op het forum, die vraag is voor iedereen anders denk ik.
 
Kleppen werken gewoon met stelboutjes bij jouw motor, en je klepdeksels hebben losse inspektie dekseltjes om de kleppen te kunnen controleren en stellen.
Is op zich goed zelf te doen alleen een vreselijk gepriegel.
Carburateurs afstellen zou ik lekker niet zelf doen, punt 1 je moet vacuummeters of een kwikkolom hebben, en punt 2, het is erg lastig om dat goed te doen bij zo'n motor doordat de twee carburateurs met een in twee delen uitgevoerde gaskabel bediend worden.
 
Klopt idd, er zitten inspectie kapjes op, 5 bij 5 cm ongeveer!!
Ik de werkplaatsmanual staat de afstellingen ook wel en ook wanneer het gemeten moet worden (koud of warm)!!

Ja de carbs, het zijn dr idd 2, en ook nog aan elkaar met een kabel(voor idle/stationaar)...
Het viel mij gister wel op, dat de ene uitlaat bij een koude motor meer (witte)rook produceerde dan de andere?????? De pijpen zijn los van elkaar dus apart per cilinder.... misschien de ene te rijk afgesteld of????
 
Witte rook is condenswater uit je uitlaat of een lekke koppakking maar dat zal wel niet, anders had je allang meer problemen gehad.
Je uitlaten zijn trouwens wel onderling verbonden aan de onderkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan