Kleppendeksel bout afgebroken

denvansanten

MF'er
9 apr 2009
39
0
Honselersdijk
Hallo,

Ik zit met een probleempje met mijn bandit 650S uit 2005
Laatste tijd hoorde ik mijn kleppen wat als de motor warm was.

Vandaag alles uit elkaar gesloopt om de klepspeling te controleren.
Nu had ik alle bouten v/d kleppendeksel op 1 na, zonder problemen makkelijk los kunnen maken. De laatste kon ik het lastigst bij, maar het ging in principe prima. Met kleine tikjes kwam hij langzaam los, totdat hij ineens brak :N

Op de foto is te zien welke bout het precies is.

Ik heb hem nu gemonteerd zonder die bout en hij lijkt geen olie te lekken na een tijdje draaien en stukje rijden. Ik wil nog een langere testrit doen om te kijken of het zo goed gaat maar mijn vraag is wat jullie hiervan denken?

Als hij niet lekt, zo laten? of blok eronder vandaan (evt. laten) halen en uitboren oid.

Alvast bedankt

Dennis
full
 
Ikzelf zou het vooralsnog laten zitten. Als je je hele blok eronder uit haalt kan je meer kwaad dan goed doen. Je bochtenset zou er ook af moeten en als je kleppendeksel bout al zo makkelijk breekt....Ik weet niet of je een garage oid heb maar wel een leuke klus om in de winter te doen onder het mom van groot onderhoud/schoonmaken. Kans is namelijk wel groot dat hij gaat zweten op dat punt bij langere ritten. Durf het niet met zekerheid te zeggen omdat ik mijn motor hier niet heb staan, maar is deze bout niet "door" maw is hij ook van de onderkant te benaderen?
 
Kan je iig van boven kruipolie in doen als voorbereiding op het verwijderen van de bout. Misschien dat iemand een flexibele boor heeft en van onderaf kan doorboren of je komt er zo bij. Gewoon een oproep doen hier op het forum, misschien heeft die persoon ook een schroefuitdraaier. En je kan gewoon rijden, is ook makkelijker om een schroef te verwijderen met een heet blok. Bij Motoport een nieuwe schoef bestellen. Rijd toch lekkerder als alles zit zoals het hoort.
 
Kan je er geen kwalitatief goede griptang op kwijt ? Zijn meestal m6 boutjes. Staat normaliter niet veel kracht op en zit meestal niet extreem vast. En uiteraard een goede kruipolie van te voren gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Zal op den duur wel iets gaan zweten bij de uitstekende delen die de nokkenas ketting bedekken (zie ik niet op de tekening). Die bout dicht specifiek dit deel af. Draad is trouwens M7x1.

Succes,
Remco
 
Is dat zo'n bout met rubber eronder? Die zitten niet erg vast nee, ik heb ook eens een gebroken gehad. Die kon ik er uitdraaien met behulp van een spijker. De oorzaak was dat de bout op een eerder moment te strak was aangedraaid. Als dat bij jou ook het geval is kan je misschien nog proberen te peuteren (of laten doen door iemand met kleine handjes).
 
Is dat zo'n bout met rubber eronder? Die zitten niet erg vast nee, ik heb ook eens een gebroken gehad. Die kon ik er uitdraaien met behulp van een SPIJKER ;) De oorzaak was dat de bout op een eerder moment te strak was aangedraaid. Als dat bij jou ook het geval is kan je misschien nog proberen te peuteren (of laten doen door iemand met kleine handjes).
;; ;) show hier uw nieuwe gereedschap;;
 
Hallo,

Nu had ik alle bouten v/d kleppendeksel op 1 na, zonder problemen makkelijk los kunnen maken. De laatste kon ik het lastigst bij, maar het ging in principe prima. Met kleine tikjes kwam hij langzaam los, totdat hij ineens brak :N


Alvast bedankt

Dennis[afbeelding]

Das kl. maar volgende keer als iets bijna loskomt, moet hem niet in één keer proberen uit te draaie, maar errst heen en weer draaien eventueel met kruipende olie. :Y
 
met een beetje mazzel kan je de restanten er met een grip tang uit krijgen. met wat werkzame stof = WD40. en als dat nog niet wil helpen dan de verffohn erbij pakken.
anders uitboren en restanten met linkse schroefdraad boutverwijderaar, linkseboor
al die M7x1 bouten moet je niet muurvast zetten en met een beetje koppervet vast zetten.
VAST = VAST !! 10NM volgens het boek.
bouten alleen eerst met de vingers erin draaien.
het materiaal waar de bouten in komen is HEEL zacht. voor je het weet is het schroefdraad rot!! en dan mag je een schroefdraad reparatie set M7x1 kopen.
 
Laatst bewerkt:
als ik het goed begrijp zit er nog een stuk afgebroken boud in je blok?
en ik ga er van uit dat dat van alu is, let er dan op dat je boor niet verloopt!
even een centerpuntje er in slaan voor je begint.

uitboren is vaak je laatse optie, kan je hem er niet met een tang uithalen?


GR NEMO
 
Mijn idee is de ontwerper heeft niet voor niets bedacht dat daar een bout moet. Het kan lang goed gaan.

Hier wat ideeen.
- gebruik echter kruip olie
- Als het zaakje warmer is gaat het meestal makkelijker.
- Gleufje maken met een ijzerzaag of vijl dan kan je er een schroeven draaier in zetten.
- Klein gaatje in boren in het midden van de afgebroken bout en een linkse/uitdraai tap er in.
- Helemaal uitboren en een helicoil er in.

Voor de uitdraaitap optie.
risco je tap breekt ook af is van gehard staal dus je hebt er een probleem bij. Dus in combi met olie en warm blok.

Als je er niet bij kan met de boormachine kan je een flexas gebuiken van bijvoorbeeld een (imitatie) dremel. Maak alleen niet dezelfde zou als ik door de dremel zelf te gebruiken. Die draait namelijk veel te snel waardoor je boortje binnen 1 sec bot is.

Je kan wel die flexas gebruiken op bijvoorbeeld een accu schroef/ boor machine op de laagste snelheid. Dat je die buitenmantel niet vast kan zetten is geen issue.
Hou tijdens de boor actie een sterk magneet in de buurt om het slijpsel op te vangen.
 
ja zover ik kon zien is hij ipen aan de onderkant

Dit is wel belangrijk voor het verhaal.

Met klepdeksel bouten is het vaak zo: Of de bout is te vast aangedraaid, en zit door spanning op de bout zelf muurvast. Of hij gaat met een klik los, of hij breekt. Als hij breekt is de spanning er ook af, en kun je het restjes er vaak "zo" uitdraaien. De boel is namelijk niet verroest, omdat alles mooi in de olie staat. Grootste probleem is dan om grip op het restje te krijgen. Maar het punt is dat het restje opzich niet meer vast zit.

Wat jij beschrijft is typisch een corrosie verhaal, en dat kan omdat ie aan de onderkant open is. Dus geen olie maar troep en vocht. Hij draait wel iets, maar gaat loeizwaar. Je probeert nu de roest door het schroefdraad te draaien.
Waarschijnlijk zit de roest alleen op het laatste eindje van de bout, dit stukje is dus dikker geworden. Deze helemaal door de draad te draaien gaat je niet lukken.
Beste is dus om het restje naar beneden te draaien, mits er aan de onderkant genoeg ruimte is.

Kun je foto's van boven en onderkant maken? Close up en hele kop / cilinder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan