kleppendekselontluchting

Cornholio

MF'er
31 aug 2005
239
0
Leuven (BE)
Hey,

op de kleppendekselontluchting van mijn CB250N is geen darm aangesloten,
wat me nogal verdacht leek.

Nu heb ik net ontdekt dat aan de luchtfilter een ingang voorzien is,
maar die is zorgvuldig afgesloten, net alsof het zo uit de fabriek gekomen is.

Is het de bedoeling dat deze 2 met elkaar in verbinding staan??

cbo1.JPG


cbo2.JPG
 
Yep :Y In pricipe wel, maar er zal ongetwijfeld een reden zijn dat ze de boel ontkoppeld hebben.
Misschien veel te veel overdruk zodat hij het luchtfilterhuis vol jaagd.
Maar dan is er meer aan de hand.
Gewoon proberen origineel te maken en kijken wat er gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon proberen origineel te maken en kijken wat er gebeurt.
Of gewoon zo laten zitten... :+

Waarschijnlijk zijn het de overblijfselen van het luchtinjectiesysteem. Daarmee wordt er extra verse lucht in je uitlaatkanaal gezogen. Daardoor kunnen de uitlaatgassen in de uitlaat nog een beetje doorbranden, en daardoor zal de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen.
Dit systeem werd vroeger vooral op USA-modellen toegepast, maar tegenwoordig heeft bijna elk type motor wel een soortgelijk systeem. Bij Kawasaki heet het KCAS (Kawasaki Clean Air Systeem)

Het is in ieder geval wel nodig om dat tuutje op je kleppendeksel dicht te maken. Zit er aan de andere kant van het deksel nog zo'n tuutje? Dan kan je gewoon 1 slang over beide tuutjes heen doen. Klik voor een uitleg hoe ze het bij een Kawasaki ZR_7 doen.

Zou je het systeem terug willen bouwen, dan moet je waarschijnlijk op zoek naar de vacuumbediende klep die er nog op hoort te zitten. Die klep zit met een dun slangetje op de vacuumaansluiting van de carbs... Op diezelfde klep komen dan dus nog een paar slangen voor naar het kleppendeksel en de luchtfilterkast.

De redenen om het te verwijderen zijn o.a. meer vermogen bij hoge toeren (zeggen ze }) ) en dat vooral bij oude brikkies de vacuumklep niet meer zo goed zal werken, waardoor de afstelling van de carbs misschien niet meer geweldig is.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het niet goed...
Wat heeft de kleppenontluchting met verse lucht voor de uitlaat te maken?
Komt de lucht in het kleppendeksel binnen en gaat het via daar de uitlaat in ofzo?

Het lijkt wel sterk dat zoiets zou voorzien zijn op een model van '80.
Er komt ook oliedamp uit de ontluchting, die condenseert op mijn frame enzo,
dus het lijkt me toch meer dan gewoon een luchtinlaat??
 
Of gewoon zo laten zitten... :+

Waarschijnlijk zijn het de overblijfselen van het luchtinjectiesysteem. Daarmee wordt er extra verse lucht in je uitlaatkanaal gezogen. Daardoor kunnen de uitlaatgassen in de uitlaat nog een beetje doorbranden, en daardoor zal de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen.
Dit systeem werd vroeger vooral op USA-modellen toegepast, maar tegenwoordig heeft bijna elk type motor wel een soortgelijk systeem. Bij Kawasaki heet het KCAS (Kawasaki Clean Air Systeem)

Het is in ieder geval wel nodig om dat tuutje op je kleppendeksel dicht te maken. Zit er aan de andere kant van het deksel nog zo'n tuutje? Dan kan je gewoon 1 slang over beide tuutjes heen doen. Klik voor een uitleg hoe ze het bij een Kawasaki ZR_7 doen.

Zou je het systeem terug willen bouwen, dan moet je waarschijnlijk op zoek naar de vacuumbediende klep die er nog op hoort te zitten. Die klep zit met een dun slangetje op de vacuumaansluiting van de carbs... Op diezelfde klep komen dan dus nog een paar slangen voor naar het kleppendeksel en de luchtfilterkast.

De redenen om het te verwijderen zijn o.a. meer vermogen bij hoge toeren (zeggen ze }) ) en dat vooral bij oude brikkies de vacuumklep niet meer zo goed zal werken, waardoor de afstelling van de carbs misschien niet meer geweldig is.

Waar heb je het over man :? Dit is gewoon de carterontluchting...

In geen geval dat pijpje aan het kleppendeksel dichtmaken of keerringen vervangen moet je hobby zijn! Hij hoort inderdaad gewoon met een slangetje aan de aansluiting op het luchtfilter.
 
ik heb er een slang aangedaan, en die slang net boven mijn ketting gehangen.
het kleine beetje olie(damp) wat er uitkomt is precies genoeg om de ketting te smeren.
en het blok blijft schoon.
gewoon een goeie kwaliteit tuinslang genomen werkt perfect.
 
Of gewoon zo laten zitten... :+

Waarschijnlijk zijn het de overblijfselen van het luchtinjectiesysteem. Daarmee wordt er extra verse lucht in je uitlaatkanaal gezogen. Daardoor kunnen de uitlaatgassen in de uitlaat nog een beetje doorbranden, en daardoor zal de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen.
Dit systeem werd vroeger vooral op USA-modellen toegepast, maar tegenwoordig heeft bijna elk type motor wel een soortgelijk systeem. Bij Kawasaki heet het KCAS (Kawasaki Clean Air Systeem)

Het is in ieder geval wel nodig om dat tuutje op je kleppendeksel dicht te maken. Zit er aan de andere kant van het deksel nog zo'n tuutje? Dan kan je gewoon 1 slang over beide tuutjes heen doen. Klik voor een uitleg hoe ze het bij een Kawasaki ZR_7 doen.

Zou je het systeem terug willen bouwen, dan moet je waarschijnlijk op zoek naar de vacuumbediende klep die er nog op hoort te zitten. Die klep zit met een dun slangetje op de vacuumaansluiting van de carbs... Op diezelfde klep komen dan dus nog een paar slangen voor naar het kleppendeksel en de luchtfilterkast.

De redenen om het te verwijderen zijn o.a. meer vermogen bij hoge toeren (zeggen ze }) ) en dat vooral bij oude brikkies de vacuumklep niet meer zo goed zal werken, waardoor de afstelling van de carbs misschien niet meer geweldig is.
Geen slecht verhaal hoor, klopt allemaal wel... Alleen denk ik niet dat besodemieteren van emissie waardens op een CB250 (20 jaar oud :? ) nog niet van toepassing waren...

In dit geval ga ik dus ook voor carterontluchting :) .
En misschien kun je er een aftermarked filtertje opzetten, want open laten is geen optie :N
 
ik heb er een slang aangedaan, en die slang net boven mijn ketting gehangen.
het kleine beetje olie(damp) wat er uitkomt is precies genoeg om de ketting te smeren.
en het blok blijft schoon.
gewoon een goeie kwaliteit tuinslang genomen werkt perfect.


haha prachtig :)

Dan ga ik straks maar een slang halen om het op mijn luchtfilter te hangen.

Heeft iemand een idee waarom het uberhaupt ooit afgesloten geweest is (aan de luchtfilter dan)?
 
haha prachtig :)

Dan ga ik straks maar een slang halen om het op mijn luchtfilter te hangen.

Heeft iemand een idee waarom het uberhaupt ooit afgesloten geweest is (aan de luchtfilter dan)?

Die slang moet dus niet op je luchtfilter maar aan het tuitje op je kleppendeksel als je er een kettingsmeersysteem van wil maken. 8-) Anders help het niet.

Het is ooit niet afgesloten geweest, er zat ooit een slang tussen die twee tuitjes. Thats all.
 
Geen slecht verhaal hoor, klopt allemaal wel... Alleen denk ik niet dat besodemieteren van emissie waardens op een CB250 (20 jaar oud :? ) nog niet van toepassing waren...

In dit geval ga ik dus ook voor carterontluchting :) .
En misschien kun je er een aftermarked filtertje opzetten, want open laten is geen optie :N
Mooi dat mijn verhaal nog door iemand gewaardeerd wordt... *O*

Mijn Kawasaki KZ700 uit 1984 heeft/had het in ieder geval wel... En ik geloof dat het systeem zelfs nog wat eerder al toegepast werd...
Systeem werkt met een Reed-valve (terugslagklep) in het kleppendeksel en een kanaaltje naar de uitlaatklep. Ik heb eens ergens een tekeningetje ervan gezien, maar die kan ik nu nergens meer vinden...

Als er verder nix achter dat tuutje op je kleppendeksel zit, dan zal het wel een carterontluchting zijn. Dan heeft er een slangetje naar je airbox gelopen. Dat slangetje wordt meestal weggelaten als er losse filters op de carbs gezet worden en de airbox dus verder overbodig wordt... K&N heeft er (stervensdure) losse filtertjes voor.
 
Sorry bij Kawasaki heet het "Kleen".

Afkorting ??????
Kawasaki Low Exhaust Emission ;)
Maar volgens mij staat dit alleen op Kawasaki's met katalysator in de uitlaat...

Mooi dat mijn verhaal nog door iemand gewaardeerd wordt... *O*

Mijn Kawasaki KZ700 uit 1984 heeft/had het in ieder geval wel... En ik geloof dat het systeem zelfs nog wat eerder al toegepast werd...
Systeem werkt met een Reed-valve (terugslagklep) in het kleppendeksel en een kanaaltje naar de uitlaatklep. Ik heb eens ergens een tekeningetje ervan gezien, maar die kan ik nu nergens meer vinden...

Als er verder nix achter dat tuutje op je kleppendeksel zit, dan zal het wel een carterontluchting zijn. Dan heeft er een slangetje naar je airbox gelopen. Dat slangetje wordt meestal weggelaten als er losse filters op de carbs gezet worden en de airbox dus verder overbodig wordt... K&N heeft er (stervensdure) losse filtertjes voor.
GPZ'tjes vanaf eind jaren 80 hebben het ook. Voornamelijk de amerikaanse modellen. Een KZ is toch ook erg USA ingesteld? ofniet? :?

Het systeem zorgt er simpelweg voor dat er extra 'valse' lucht bij de uitlaatgassen komen. Daardoor vermeerderd de volume aan totale uitlaatgassen aan het eind van de uitlaat met dezelfde hoeveelheid verontreinigde gassen. Het percentage schadelijke stoffen komt hierdoor dus lager uit zonder dat het beter is voor het milieu ;) .
 
Laatst bewerkt:
GPZ'tjes vanaf eind jaren 80 hebben het ook. Voornamelijk de amerikaanse modellen. Een KZ is toch ook erg USA ingesteld? ofniet? :?

Het systeem zorgt er simpelweg voor dat er extra 'valse' lucht bij de uitlaatgassen komen. Daardoor vermeerderd de volume aan totale uitlaatgassen aan het eind van de uitlaat met dezelfde hoeveelheid verontreinigde gassen. Het percentage schadelijke stoffen komt hierdoor dus lager uit zonder dat het beter is voor het milieu ;) .
De mijne is inderdaad een USA-import fietsie...

Ik had trouwens begrepen dat het niet zozeer het toegenomen volume uitlaatgas is, maar dat er, door de extra lucht(=zuurstof), in de uitlaat nog wat chemische reacties plaatsvinden zodat er minder CO en meer CO2 uitgestoten wordt...

Maar dat heeft een CB250N uit 1980 allemaal niet blijkbaar.... :P :z
 
De mijne is inderdaad een USA-import fietsie...

Ik had trouwens begrepen dat het niet zozeer het toegenomen volume uitlaatgas is, maar dat er, door de extra lucht(=zuurstof), in de uitlaat nog wat chemische reacties plaatsvinden zodat er minder CO en meer CO2 uitgestoten wordt...

Maar dat heeft een CB250N uit 1980 allemaal niet blijkbaar.... :P :z


heb ik ook geleerd op de MTS :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan