Klepseals lekken olie

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
Beste lezers
Het gaat hier om een 125cc 4 takt motorblok met 2 kleppen een 26mm carburateur en gekocht bij **** motoren.
Nu na even blauwe rook uit mijn motor te krijgen heb ik beslist om het probleem te zoeken. Wanneer ik de uitlaat gedemonteerd had zag ik dit(zie foto) dus mijn klepseals lekken olie en er komt dus olie op mijn klep. Nu is mij verteld dat dit kan komen doordat de motor te warm wordt. Kan het hier door komen of is dit onzin en moet er gewoon een nieuwe klepseal in.
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20201226_145934.jpg
    20201226_145934.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als ik naar de foto kijk dan lijkt het erop dat het gewoon langs alles via de klepsteel naar beneden zeikt.
@TS,
Zit er nog een veertje bovenop het klephoedje?
Ja dit vind ik juist raar want alles ziet er nog in orde uit de klepseal zit er op. Maar ik heb dit probleem al vanaf day hij nieuw was dus niet van later maar toen had ik er niets aan gedaan omdat ik overal las dat hij kan olie verbranden wanneer hij aan het inlopen is. maar nu vond ik het wel raar dat hij nog altijd aan het inlopen zou zijn.
 
ja, en voor de prijs van zo'n blokje moet je geen japanse kwaliteit verwachten.

eerder : "zolang hij draait -> wees blij" en trek je niets aan van kleine problemen.
Heb ik ooit gezegd dat ik japanse kwaliteit verwacht ervan? En waarom volg jij deze topic eigenlijk nog het enige dat je zegt is dat het brol is. Ik heb nooit een menig gevraagd over wat jij er van vind.
 
Heb ik ooit gezegd dat ik japanse kwaliteit verwacht ervan? En waarom volg jij deze topic eigenlijk nog het enige dat je zegt is dat het brol is. Ik heb nooit een menig gevraagd over wat jij er van vind.

Jij hebt een topic aangemaakt met vragen, daarmee vraag je andere gebruikers om hun mening.

Chinese blokjes hebben niet zo heel veel fans, er is niets op tegen dat men dat meld. Dat jij dat persoonlijk vervelend vind, is jouw keuze.
Maar om dan zo te reageren op een van de meest technische mensen van dit forum is dan (alweer ? ) een minder handige keuze.

Je stelt vragen maar bent best lomp tegenover mensen die je willen helpen.


Beste Bedankt voor uw antwoord
Mijn blok is nog maar 6 maanden out dus ik denk niet dat mijn geleiders al versleten zijn. Ik had maar 1 maand garantie. Ik heb de kop er zojuist afgehaald en bij de inlaatklep (goeie klep)zie je op de klep dat waar de seal zit dat hij de kleur van de klepsteel daar heeft weg genomen dus hij blinkt daar maar bij de uitlaatklep (slechte klep) zie je dat dit niet volledig rond is weggenomen (ongeveer 2/3)de kleur dus ik denk dat de seal het probleem zal zijn en dat het nog nooit goed is geweest. Wat denkt u hierover.

Als je een blok nieuw koopt en er maar 1 maand garantie op krijgt en na 6 maanden heb j dit soort problemen.... dan denk ik dat je bewijst dat het niet verstandig is een chinees blok te kopen, als je meer van rijden dan van sleutelen houdt.
 
Jij hebt een topic aangemaakt met vragen, daarmee vraag je andere gebruikers om hun mening.

Chinese blokjes hebben niet zo heel veel fans, er is niets op tegen dat men dat meld. Dat jij dat persoonlijk vervelend vind, is jouw keuze.
Maar om dan zo te reageren op een van de meest technische mensen van dit forum is dan (alweer ? ) een minder handige keuze.

Je stelt vragen maar bent best lomp tegenover mensen die je willen helpen.




Als je een blok nieuw koopt en er maar 1 maand garantie op krijgt en na 6 maanden heb j dit soort problemen.... dan denk ik dat je bewijst dat het niet verstandig is een chinees blok te kopen, als je meer van rijden dan van sleutelen houdt.
beste
oke is goed ik zal niet meer zo reageren op andere mensen.
 
beste lezers
ik heb nieuwe klepseals geplaatst en hij verbrand nog altijd even veel olie als vroeger. ik weet niet of dit kan maar ik denk dat ik olie van slechte kwaliteit heb gekocht toen hij inliep heb ik deze olie gebruikt en toen hij was ingelopen had ik het vervangen door nieuwe olie maar van hetzelfde merk ik ben het niet zeker maar ik vind het raar dat hij met nieuwe klepseals zoveel olie lekt. als ik het blok laat draaien en zo test of ze lekken(gas geven tot ongeveer 5000toeren en dan los laten en wanneer hij terug stationair loopt vol gas geven) komt er een dikke blauwe/witte rookwolk uit de uitlaad en als ik dan de uitlaad en carburateur er dan afdraai zie ik zoals op de foto dat in het begin van het forum staat zo dat er olie aan de klepsteel hangt van de uitlaad en op de inlaat klep zie ik een klein laagje olie staan. zou dit kunnen door slechte olie of is dit ook onmogelijk?
alvast bedankt
 
sorry. ik ging dat later doen omdat ik pas de dag erna ging gaan kijken maar ben het vergeten. mijn excuses
Is geen probleem man, maar als een motor olie zuipt gaat dat naar de verbrandingsruimte via de klepstelen of via gleuven in de cilinderwand, of te grote slotspeling in de zuigerveren. In al die gevallen rookt hij blauw uit de uitlaat. Rookt hij niet, dan zou het onder het rijden kunnen lekken, bijvoorbeeld vai de carterontluchting.
 
hoe hard blaast deze als de motor loopt.
Waar gaat die slang naar toe en zie je olie bij de einde van de slang
beste
deze komt bovenaan vanachter aan het blok in bijlage een foto van het blok rechts zie je een zwart buisje. over dat buisje gaat het deze is aan de ene kant verbonden aan het blok en aan de andere kant is hij nergens aan gesloten. als hij draait komt er maar een klein beetje lucht uit hetzelfde als ik bij andere 125cc blokken heb gevoeld. ik zie niet meteen olie aan het buisje hangen.
 

Bijlagen

  • moteur.png
    moteur.png
    12,8 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Is geen probleem man, maar als een motor olie zuipt gaat dat naar de verbrandingsruimte via de klepstelen of via gleuven in de cilinderwand, of te grote slotspeling in de zuigerveren. In al die gevallen rookt hij blauw uit de uitlaat. Rookt hij niet, dan zou het onder het rijden kunnen lekken, bijvoorbeeld vai de carterontluchting.
beste
dit klopt ja maar onder het rijden komt het er niet uit door lekken denk ik want ik laat mijn blokjes altijd als ze koud zij ongeveer 10minutten warm draaien en ik denk dat ik het dan wel zou opgevallen zijn als er olie zou onder liggen. van de slotspeling kan het ook zijn ja maar ik zie olie staan op de inlaadklep dus ik zou het meer steken daarop maar weet niet echt wat het probleem zou kunnen zijn misschien slechte kwaliteit olie. ik heb 10W50 motorolie gebruikt voor brommers gekocht in een tankstation in frankrijk. ik weet ook niet zeker of dit kan een probleem zijn. of dat de olie te veel vocht heeft opgenomen en te dun is geworden(motorblok staat altijd buiten). zou ik de olie eens vervangen door andere of denkt u dat het niet met de olie kan te maken hebben?
 
Ik denk niet dat de olie op zich veel te maken zal hebben met het verbruik daarvan. Maar bijvoorbeeld: de nu 64 jaar oude Norton die je in mijn avatar ziet hiernaast heeft helemaal geen klepseals en gebruikt geen olie, althans niet meer dan wat normaal is voor zo'n motor en hij rookt ook niet uit de uitlaten.

Daarnaast heb ik nog twee Honda's van 33 jaar oud en die gebruiken geen olie.

Het probleem van het oliegebruik van jouw motor moet op zich toch makkelijk te vinden zijn. Die nieuwe klepseals, sluiten die goed om de klepsteel? En heb je de speling van de zuiger ten opzichte van de cilinder gecontroleerd toen de kop er af was?
 
Terug
Bovenaan Onderaan