Klepseals lekken olie

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
Beste lezers
Het gaat hier om een 125cc 4 takt motorblok met 2 kleppen een 26mm carburateur en gekocht bij **** motoren.
Nu na even blauwe rook uit mijn motor te krijgen heb ik beslist om het probleem te zoeken. Wanneer ik de uitlaat gedemonteerd had zag ik dit(zie foto) dus mijn klepseals lekken olie en er komt dus olie op mijn klep. Nu is mij verteld dat dit kan komen doordat de motor te warm wordt. Kan het hier door komen of is dit onzin en moet er gewoon een nieuwe klepseal in.
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20201226_145934.jpg
    20201226_145934.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niet dat de olie op zich veel te maken zal hebben met het verbruik daarvan. Maar bijvoorbeeld: de nu 64 jaar oude Norton die je in mijn avatar ziet hiernaast heeft helemaal geen klepseals en gebruikt geen olie, althans niet meer dan wat normaal is voor zo'n motor en hij rookt ook niet uit de uitlaten.

Daarnaast heb ik nog twee Honda's van 33 jaar oud en die gebruiken geen olie.

Het probleem van het oliegebruik van jouw motor moet op zich toch makkelijk te vinden zijn. Die nieuwe klepseals, sluiten die goed om de klepsteel? En heb je de speling van de zuiger ten opzichte van de cilinder gecontroleerd toen de kop er af was?
beste
de speling tussen de zuiger en de cilinder heb ik niet bewogen maar als ik aan de zuiger beweeg in de cilinder dan beweegt hij niet. hoe kan ik zeker zijn dat ze goed aansluiten. als ik ze er op steek op de klepsteel dan gaat hij een beetje stroef maar niet overdreven veel.
 
Ik vraag het omdat er net zoveel olie langsloopt als mijn 40 jaar oude japanner voordat ik de versteende klepseals had gewisseld.
Ho-ho.......................😦
Mijn Yammie (Japans!!!) is 40jr. Nou ja, bijna dan: De FZ is 36jr.

Afgelopen zomer iets meer dan 10k gereden.
Ook mee in de bergen geweest. Dan wil er nog wel eens een drupje olie gebruikt worden.
Maar pas in laatste week 2020 ging mijn olie-nivo-lampje soms knipperen. Verschil vol tot rode knipper is ca 1 liter.
In 10k geen druppel olie toegevoegd. Bij het olie verversen natuurlijk weer op nivo gebracht.
Kan ie er weer 10k tegen...................!!:t

Ergo: Het olieverbruik is 1 op 10.000
(maar eigenlijk nix, want na 10k moet je toch olie-verversen)
 
Laatst bewerkt:
Ho-ho.......................😦
Mijn Yammie (Japans!!!) is 40jr. Nou ja, bijna dan: De FZ is 36jr.

Afgelopen zomer iets meer dan 10k gereden.
Ook mee in de bergen geweest. Dan wil er nog wel eens een drupje olie gebruikt worden.
Maar pas in laatste week 2020 ging mijn olie-nivo-lampje soms knipperen. Verschil vol tot rode knipper is ca 1 liter.
In 10k geen druppel olie toegevoegd. Bij het olie verversen natuurlijk weer op nivo gebracht.
Kan ie er weer 10k tegen...................!!:t

Ergo: Het olieverbruik is 1 op 10.000
(maar eigenlijk nix, want na 10k moet je toch olie-verversen)
Dan kan hij dus beter jouw blok onder z'n project bouwen. _O-
 
Helemaal nix!!!
Laat ie maar lekker zelf verder stoeien met die Chinese loempia! Advies: gooi dat ding in de kliko.
Hij wil voor een paar centen op de voorste rij zitten. Helaas, de werkelijkheid heeft 'm nu ingehaald.
Daarom ZELF op de blaren zitten!

Ikzelf ga en wil nog vele jaren plezier hebben van mijn Japannertje!
 
beste lezers
ik heb nieuwe klepseals geplaatst en hij verbrand nog altijd even veel olie als vroeger. ik weet niet of dit kan maar ik denk dat ik olie van slechte kwaliteit heb gekocht toen hij inliep heb ik deze olie gebruikt en toen hij was ingelopen had ik het vervangen door nieuwe olie maar van hetzelfde merk ik ben het niet zeker maar ik vind het raar dat hij met nieuwe klepseals zoveel olie lekt. als ik het blok laat draaien en zo test of ze lekken(gas geven tot ongeveer 5000toeren en dan los laten en wanneer hij terug stationair loopt vol gas geven) komt er een dikke blauwe/witte rookwolk uit de uitlaad en als ik dan de uitlaad en carburateur er dan afdraai zie ik zoals op de foto dat in het begin van het forum staat zo dat er olie aan de klepsteel hangt van de uitlaad en op de inlaat klep zie ik een klein laagje olie staan. zou dit kunnen door slechte olie of is dit ook onmogelijk?
alvast bedankt
Het kan je schraapveer zijn, het kan ook zijn dat de maat schraapveer en maat cilinder niet bij elkaar horen.. Dan ziet alles er goed uit, maar verbruikt olie als een grote.
Veren van de zuiger en in de cilinder, en slotspeling meten
 
beste
deze komt bovenaan vanachter aan het blok in bijlage een foto van het blok rechts zie je een zwart buisje. over dat buisje gaat het deze is aan de ene kant verbonden aan het blok en aan de andere kant is hij nergens aan gesloten. als hij draait komt er maar een klein beetje lucht uit hetzelfde als ik bij andere 125cc blokken heb gevoeld. ik zie niet meteen olie aan het buisje hangen.
Dus als ik je goed begrepen heb zit er een slang op je carterventilatie gat en is deze nergens op aan gesloten en is de slang open en kan je aan de uiteinde voelen dat deze lucht blaast.
Als de motor loopt zonder dat jij ziet dat er olie aan de uiteinde komt
 
Ik denk niet dat de olie op zich veel te maken zal hebben met het verbruik daarvan. Maar bijvoorbeeld: de nu 64 jaar oude Norton die je in mijn avatar ziet hiernaast heeft helemaal geen klepseals en gebruikt geen olie, althans niet meer dan wat normaal is voor zo'n motor en hij rookt ook niet uit de uitlaten.

Daarnaast heb ik nog twee Honda's van 33 jaar oud en die gebruiken geen olie.

Het probleem van het oliegebruik van jouw motor moet op zich toch makkelijk te vinden zijn. Die nieuwe klepseals, sluiten die goed om de klepsteel? En heb je de speling van de zuiger ten opzichte van de cilinder gecontroleerd toen de kop er af was?
wonderen zijn de wereld nog niet uit, hoe wil je de zuigerspeling controleren terwijl de zuiger nog in de cilinder zit
 
wonderen zijn de wereld nog niet uit, hoe wil je de zuigerspeling controleren terwijl de zuiger nog in de cilinder zit
Als je met je vingers de zuigerbodem heen en weer beweegt en hij kan flink bewegen, dan weet je dat hij te ruim is.
Ik kocht een keer een Saab 99 en die zoop olie. Haalde de boel uit elkaar en er zaten overmaat zuigers in, op een na en die zat zeer ruim in zijn cilindertje.

Je hebt nog altijd van die supermonteurs. Moet ik nog ff doorgaan? Jaguar 4.2 liter motor. De oliedruk komt als eerste aan bij het centrale krukashoofdlager en die lagerschalen hadden geen babbits meer, was geen slijtage, gewoon een of andere beunhaas. De distributieketting heeft een hydraulische spanner en het plunjertje mag er een mm of 2 uitkomen, maar die flikkerde er bijna helemaal uit. Aan de andere kant zit een geleiderblok welke je gewoon kunt afstellen zodat het plunjertje er netjes 2 mm uit komt. Superbeunhaas dus met een motor van 245 pk en 384 Nm waarmee vijf keer Le Mans is gewonnen, maar daar hadden andere monteurs aan gesleuteld.
 
Als je met je vingers de zuigerbodem heen en weer beweegt en hij kan flink bewegen, dan weet je dat hij te ruim is.
Ik kocht een keer een Saab 99 en die zoop olie. Haalde de boel uit elkaar en er zaten overmaat zuigers in, op een na en die zat zeer ruim in zijn cilindertje.

Je hebt nog altijd van die supermonteurs. Moet ik nog ff doorgaan? Jaguar 4.2 liter motor. De oliedruk komt als eerste aan bij het centrale krukashoofdlager en die lagerschalen hadden geen babbits meer, was geen slijtage, gewoon een of andere beunhaas. De distributieketting heeft een hydraulische spanner en het plunjertje mag er een mm of 2 uitkomen, maar die flikkerde er bijna helemaal uit. Aan de andere kant zit een geleiderblok welke je gewoon kunt afstellen zodat het plunjertje er netjes 2 mm uit komt. Superbeunhaas dus met een motor van 245 pk en 384 Nm waarmee vijf keer Le Mans is gewonnen, maar daar hadden andere monteurs aan gesleuteld.
lulkoek, je kunt maar op twee manieren de zuigerspeling meten, zuigermaat van de cilindermaat aftrekken, of een voelermaat met een bepaalde kracht tussen de zuiger en cilinder doortrekken( en zelfs de laatste is niet zuiver) ,een andere manier is er niet.
rest van je verhaal hierboven slaat nergens op.
 
Laatst bewerkt:
lulkoek, je kunt maar op twee manieren de zuigerspeling meten, zuigermaat van de cilindermaat aftrekken, of een voelermaat met een bepaalde kracht tussen de zuiger en cilinder doortrekken ,een andere manier is er niet.
rest van je verhaal hierboven slaat nergens op.
Joh, lulkoek dus. Ik sleutelde aan racemotoren toen jij nog vloeibaar was en ja, ik heb micrometers en kan de zuiger en cilinder tot op de honderste milimeter nauwkeurig opmeten. Maar als je de zuiger in de cilinder al heen en weer kan bewegen weet je genoeg en kan je nieuw spul gaan bestellen.
 
lulkoek, je kunt maar op twee manieren de zuigerspeling meten, zuigermaat van de cilindermaat aftrekken, of een voelermaat met een bepaalde kracht tussen de zuiger en cilinder doortrekken( en zelfs de laatste is niet zuiver) ,een andere manier is er niet.
rest van je verhaal hierboven slaat nergens op.

Het verhaal slaat in zoverre ergens op dat deze opmerking
Als je met je vingers de zuigerbodem heen en weer beweegt en hij kan flink bewegen, dan weet je dat hij te ruim is.

natuurlijk klopt.

Je hebt dan niets gemeten, maar weet dan wel dat er teveel speling op zit en dus zult moeten gaan sleutelen.
Het is gewoon een snelle makkelijke indicatie.
 
Dat is allemaal wel waar maar er MOET ruimte zijn. Hoe bepaal je dan of het een klepel in een kerkklok is of een hoer in een latexpak
 
Joh, lulkoek dus. Ik sleutelde aan racemotoren toen jij nog vloeibaar was en ja, ik heb micrometers en kan de zuiger en cilinder tot op de honderste milimeter nauwkeurig opmeten. Maar als je de zuiger in de cilinder al heen en weer kan bewegen weet je genoeg en kan je nieuw spul gaan bestellen.
neem aan dat je bedoelt dat je eerst met een binnenmicrometer de (on)rondheid van een cilinder op meet.
 
Als je de kop er af hebt kijk je of er een stootrand is en voel je of de zuiger ruim in de cilinder zit. Als die een (halve) milimeter heen en weer kan hoef je verder niet meer te meten.

En Rob, aluminium zet meer uit dan staal, daarom is het ook niet slim om met een koude motor volgas te gaan wegscheuren. De zuiger zet met een rotgang uit en kan gaan klemmen, waardoor je glasharde sporen op de zuiger krijgt, wat weer tot tikken gaat leiden. Soort van vastloper zonder dat je het merkt.

Heel veel mensen hebben geen idee van wat er allemaal gebeurt daar binnen in die motor.

En als ik een motor uit elkaar heb meet ik alles, ook op onrondheid, ook de krukas want die journals slijten niet gelijkmatig.
 
Chinese rommel,kost niks maar is ook niks,zou er nog eerder een Honda blok uit de jaren 70 in hangen
waar deze Chinese rommel van is afgeleid dan een nieuw Chinees blok,Honda blokjes zijn onverwoestbaar,
Chinese zijn al verwoest af fabriek :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan