Klepseals lekken olie

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
Beste lezers
Het gaat hier om een 125cc 4 takt motorblok met 2 kleppen een 26mm carburateur en gekocht bij **** motoren.
Nu na even blauwe rook uit mijn motor te krijgen heb ik beslist om het probleem te zoeken. Wanneer ik de uitlaat gedemonteerd had zag ik dit(zie foto) dus mijn klepseals lekken olie en er komt dus olie op mijn klep. Nu is mij verteld dat dit kan komen doordat de motor te warm wordt. Kan het hier door komen of is dit onzin en moet er gewoon een nieuwe klepseal in.
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20201226_145934.jpg
    20201226_145934.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:
de motor heeft na het in elkaar stoppen al ongeveer 5 uur gelopen dus het is nu 5 uur na het samen steken van het blok en hij heeft in die 5 uur al 1 liter olie opgedronken. als ik zo gas geef zodat hij zoveel rookt en dan ineens hem uit zet en ik draai het inlaadspruitstuk eraf zie ik een laagje olie staan wat volgens mij teveel is als enkel de seals zouden lekken. ik kan er geen duidelijke foto van nemen dus ik kan niet tonen hoeveel het is. het is nu ook niet een koffielepel maar het is wel iets.
5 uur 1 liter is wel heel veel voor zo,n klein blokje.
 
ja dat is waar dat ik dit zou kunnen doen. maar ik wil nu ik nog tijd heb iets leren over motors. als ik zou een honda kopen zoals iedereen zegt zou ik er bijna nooit problemen mee hebben en kan ik er ook niets van leren. als ik dit blok wegdoe en gewoon een andere koop leer ik er ook niets van het is daarom dat ik dit blok wil vermaken. het is niet dat die klepgeleiders dat er in zitten veel kosten bij brink kosten ze 5 euro voor 2. ik weet ook dat het veel en lastig werk is om ze te vervangen maar ik wil het toch eens proberen als het dak kan zijn natuurlijk. als ik hem dan helemaal kapot maak is het dan niet zo erg ik heb niet veel betaald voor dat blok. maar ik kan het toch altijd eens proberen.


ik zie bij brink alleen deze :

Dat zijn niet de goede klep geleiders , welke bedoelde jij ?




dit zijn de originele honda , maar als je die in je bami blok drukt werkt volgens mij niet
 
ik zie bij brink alleen deze :

Dat zijn niet de goede klep geleiders , welke bedoelde jij ?




dit zijn de originele honda , maar als je die in je bami blok drukt werkt volgens mij niet
Ja ik bedoel die dat je toont op brink zou dit niet passen mischien? Ik ging het zoizo nog eens vragen aan brink.
 
gewoon mee rijden tot het kapot is.
wie zegt dat nieuwe klepgeleiders wel de juiste maat gaan hebben ? evengoed hebben je klepstelen niet de juiste maat. het blijft bijeen geraapt chinees spul zonder kwaliti kontrol.
 
gewoon mee rijden tot het kapot is.
wie zegt dat nieuwe klepgeleiders wel de juiste maat gaan hebben ? evengoed hebben je klepstelen niet de juiste maat. het blijft bijeen geraapt chinees spul zonder kwaliti kontrol.
Zo ben ik niet. Als je blok een probleem heeft moet je dat oplossen. Wil jij dat niet doen dat is jou mening. Maar ik ga het oplossen. Als je een probleem hebt er mee en je blijft er mee rijden is het wel normaal dat je blok niet lang meegaat en dat jij dan denkt dat het geen goed materiaal is. Een Chinees blok kost niet veel maar je moet hem dan ook verzorgen.
 
Zo ben ik niet. Als je blok een probleem heeft moet je dat oplossen. Wil jij dat niet doen dat is jou mening. Maar ik ga het oplossen. Als je een probleem hebt er mee en je blijft er mee rijden is het wel normaal dat je blok niet lang meegaat en dat jij dan denkt dat het geen goed materiaal is. Een Chinees blok kost niet veel maar je moet hem dan ook verzorgen.
Inderdaad een mooi blokje om van te leren.:t

Ik ben er alleen nog niet uit of er een motornummer instaat of een houdbaarheidsdatum.:X
 
ik heb het blok nu terug open gedaan en wou even kijken wanneer hij open lag of de olieschraper er überhaupt nog in zat wat wel het geval was maar ik begin nu te denken dat het toch aan de schraper ligt maar dit moet ik nog even bekijken morgen. maar wanneer ik de cilinder er af haalde zag ik dat alle zuigerveren en schraper er op zaten. toen ik de cilinder er terug opzette merkte ik dat de zuigerveren er in gingen door ze in te drukken maar de olieschraper ging er zomaar in zonder er maar aan te komen ik dacht dat ik hem ook moest induwen. maar dit was niet het geval en ik wou hem testen of is dit normaal dat hij er zomaar inschuift het is een die niet in 1 geheel is. zo in 3 delen. dus teste ik het ik zetten een doosje onder de plaats waar de olie omhoog word gepompt naar de kop en zette de distrubutieketting over mijn vingers. ik droogde de cilinder uit met een droog doek en liet de motor even rond draaien en ik voelde dat er iedere keer dat ik de test deed olie aan mijn vingers ging. redelijk veel zelf. morgen zal ik dat nog eens testen en anders zou ik denken dat de schraper kapot is. waarom er olie op mijn inlaadklep staat is dan nog een ander verhaal.
 
Precies wat er staat, ik denk dat het handiger is om een handboek te vinden waar de technische data in staat. het word een beetje gokken wat wel of niet goed zou zijn.
Daar schiet je helemaal niets mee op
dat is juist het probleem denk ik volgens mij bestaat er van dit blok geen handboek maar ik zal anders wel eens zoeken.
 
ik heb het blok nu terug open gedaan en wou even kijken wanneer hij open lag of de olieschraper er überhaupt nog in zat wat wel het geval was maar ik begin nu te denken dat het toch aan de schraper ligt maar dit moet ik nog even bekijken morgen. maar wanneer ik de cilinder er af haalde zag ik dat alle zuigerveren en schraper er op zaten. toen ik de cilinder er terug opzette merkte ik dat de zuigerveren er in gingen door ze in te drukken maar de olieschraper ging er zomaar in zonder er maar aan te komen ik dacht dat ik hem ook moest induwen. maar dit was niet het geval en ik wou hem testen of is dit normaal dat hij er zomaar inschuift het is een die niet in 1 geheel is. zo in 3 delen. dus teste ik het ik zetten een doosje onder de plaats waar de olie omhoog word gepompt naar de kop en zette de distrubutieketting over mijn vingers. ik droogde de cilinder uit met een droog doek en liet de motor even rond draaien en ik voelde dat er iedere keer dat ik de test deed olie aan mijn vingers ging. redelijk veel zelf. morgen zal ik dat nog eens testen en anders zou ik denken dat de schraper kapot is. waarom er olie op mijn inlaadklep staat is dan nog een ander verhaal.

Als je de limiet maten heb kan je het ook beoordelen of het in orde is zo op het oog kan je ook net zo goed in het donker gaan kijken
met voelermaten kan je en elk geval de slotspeling meten als je meer dan 1 mm hebt dan is het wel oudijzer.

Het is toch een look a like honda blokje
 
dus ik heb het blok terug open gedaan omdat hij nog altijd zoveel rookt. ik heb terwijl gekeken of de olieschraper er überhaupt nog op zat. ik haalde de cilinder er af en zag dat alles nog in orde was. toen ik de zuiger terug in de cilinder zat merkte ik dat ik de olieschraper niet moest induwen om hem te monteren. of dit normaal is weet ik niet het is een olieschraper die bestaat uit 3 delen. toen alles terug samen zat wou ik testen of de schraper zijn werk nog deed. de cilinderkop was er af. ik droogde de cilinder en liet de motor even rond draaien. toen voelde ik dat er op de cilinder olie achter bleef zelf redelijk veel. ik heb dit zo meerdere keeren opnieuw gedaan en iedere keer was het hetzelfde. morgen zal ik het nog een paar keer doen en anders denk ik dat mijn schraper niet meer goed is. wat denken jullie?
 
dus ik heb het blok terug open gedaan omdat hij nog altijd zoveel rookt. ik heb terwijl gekeken of de olieschraper er überhaupt nog op zat. ik haalde de cilinder er af en zag dat alles nog in orde was. toen ik de zuiger terug in de cilinder zat merkte ik dat ik de olieschraper niet moest induwen om hem te monteren. of dit normaal is weet ik niet het is een olieschraper die bestaat uit 3 delen. toen alles terug samen zat wou ik testen of de schraper zijn werk nog deed. de cilinderkop was er af. ik droogde de cilinder en liet de motor even rond draaien. toen voelde ik dat er op de cilinder olie achter bleef zelf redelijk veel. ik heb dit zo meerdere keeren opnieuw gedaan en iedere keer was het hetzelfde. morgen zal ik het nog een paar keer doen en anders denk ik dat mijn schraper niet meer goed is. wat denken jullie?
Werking en vervanging van zuigerveren (d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net)

Staan de lettertjes op de zuigerveren wel naar boven?
 
Ik denk dat je de veren niet goed gemonteerd hebt zitten, en dat de veren pompen in plaats van schrapen.

1610224558781.png
Zuigerring vervangen (hondafitjazz.com)

Monteer de bovenste zuigerveer en de tweede zuigerveer zoals afgebeeld. De bovenste ring (A) draagt het merkteken R1 en de tweede ring (B) draagt het merkteken R. De merktekens (C) moeten naar boven wijzen

Zuigerveren monteren - 4taktwinkel.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de veren niet goed gemonteerd hebt zitten, en dat de veren pompen in plaats van schrapen.

Bekijk bijlage 1582862Zuigerring vervangen (hondafitjazz.com)

Monteer de bovenste zuigerveer en de tweede zuigerveer zoals afgebeeld. De bovenste ring (A) draagt het merkteken R1 en de tweede ring (B) draagt het merkteken R. De merktekens (C) moeten naar boven wijzen

Zuigerveren monteren - 4taktwinkel.nl
beste ik heb de zuiger er af gehaald en gekeken naar de letters op de veren e er staan geen letters op. helemaal niets. de bovenste en 2 de veer zien er het zelfde uit enkel vanbinnen zie je dat de onderste veer een soort partoon heeft alsof je horizontaal met een schuurpapiertje er hebt in geschuurd( het ziet er niet kapot uit, het lijkt alsof het met opzet is gedaan)en de bovenste is gewoon een veer met niets speciaal. is er nog een andere manier om te zien hoe ze gemonteerd moeten worden?
 
Handboek voor een GY6 staat gewoon op internet, het zijn wel de betere chinese blokken die gemaakt volgens mij.

Alhoewel ik nooit meer een compleet chinees voertuig aan zal nemen om aan te sleutelen.
 
dus ik heb het blok terug open gedaan omdat hij nog altijd zoveel rookt. ik heb terwijl gekeken of de olieschraper er überhaupt nog op zat. ik haalde de cilinder er af en zag dat alles nog in orde was. toen ik de zuiger terug in de cilinder zat merkte ik dat ik de olieschraper niet moest induwen om hem te monteren. of dit normaal is weet ik niet het is een olieschraper die bestaat uit 3 delen. toen alles terug samen zat wou ik testen of de schraper zijn werk nog deed. de cilinderkop was er af. ik droogde de cilinder en liet de motor even rond draaien. toen voelde ik dat er op de cilinder olie achter bleef zelf redelijk veel. ik heb dit zo meerdere keeren opnieuw gedaan en iedere keer was het hetzelfde. morgen zal ik het nog een paar keer doen en anders denk ik dat mijn schraper niet meer goed is. wat denken jullie?
Monteer de olieveer los van de zuiger in de cilinder en meet de speling tussen de veer uiteinden.
Filmpje is wel een automotor maar het principe is het zelfde,
Nog meer info,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan