Klepseals lekken olie

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
Beste lezers
Het gaat hier om een 125cc 4 takt motorblok met 2 kleppen een 26mm carburateur en gekocht bij **** motoren.
Nu na even blauwe rook uit mijn motor te krijgen heb ik beslist om het probleem te zoeken. Wanneer ik de uitlaat gedemonteerd had zag ik dit(zie foto) dus mijn klepseals lekken olie en er komt dus olie op mijn klep. Nu is mij verteld dat dit kan komen doordat de motor te warm wordt. Kan het hier door komen of is dit onzin en moet er gewoon een nieuwe klepseal in.
Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20201226_145934.jpg
    20201226_145934.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat van die warmte is onzin. Klepseals kunnen verouderd en gescheurd zijn. Er hoeven ook geen klepseals aanwezig te zijn. Afhankelijk van wat de motor gelopen heeft kunnen de klepgeleiders ook versleten zijn.
Ik zou de kop er even afhalen en de kleppen er uit halen.
 
Dat van die warmte is onzin. Klepseals kunnen verouderd en gescheurd zijn. Er hoeven ook geen klepseals aanwezig te zijn. Afhankelijk van wat de motor gelopen heeft kunnen de klepgeleiders ook versleten zijn.
Ik zou de kop er even afhalen en de kleppen er uit halen.
Beste Bedankt voor uw antwoord
Mijn blok is nog maar 6 maanden out dus ik denk niet dat mijn geleiders al versleten zijn. Ik had maar 1 maand garantie. Ik heb de kop er zojuist afgehaald en bij de inlaatklep (goeie klep)zie je op de klep dat waar de seal zit dat hij de kleur van de klepsteel daar heeft weg genomen dus hij blinkt daar maar bij de uitlaatklep (slechte klep) zie je dat dit niet volledig rond is weggenomen (ongeveer 2/3)de kleur dus ik denk dat de seal het probleem zal zijn en dat het nog nooit goed is geweest. Wat denkt u hierover.
 
Nu maak je me in de war, als het blok nog maar 6 maanden oud is kan de garantie niet verlopen zijn. Wettelijk heb je al recht op 2 jaar garantie. Ook na een revisie heb je recht op garantie, ik dacht 3 maanden. Dan is de kool aanslag ook wel heel extreem.
Als je de kop er al af hebt moet je de klepjes er toch uithalen. Dan voel je ook wel of ze speling hebben in de geleiders. Wat je omschrijft met gedeeltelijk glimmende klepstelen lijkt of de seals er scheef op zitten. Dan zijn ze er dus niet goed opgezet. Maar kleppen horen ook te draaien, dan is het ook raar dat ze aan een kant meer gesleten zijn dan aan de andere kant. Dan zou ik gaan denken dat je kleppen niet recht op de zittingen staan en dus schranken in de geleiders. Dat is helemaal link, dan dragen ze niet goed en breken op termijn.
Begin eens met benzine/wasbenzine/petroleum in de verbrandingskamer te gieten en te kijken of dat niet weglekt langs de kleppen.
 
Laatst bewerkt:
Nu maak je me in de war, als het blok nog maar 6 maanden oud is kan de garantie niet verlopen zijn. Wettelijk heb je al recht op 2 jaar garantie. Ook na een revisie heb je recht op garantie, ik dacht 3 maanden. Dan is de kool aanslag ook wel heel extreem.
Als je de kop er al af hebt moet je de klepjes er toch uithalen. Dan voel je ook wel of ze speling hebben in de geleiders. Wat je omschrijft met gedeeltelijk glimmende klepstelen lijkt of de seals er scheef op zitten. Dan zijn ze er dus niet goed opgezet. Maar kleppen horen ook te draaien, dan is het ook raar dat ze aan een kant meer gesleten zijn dan aan de andere kant. Dan zou ik gaan denken dat je kleppen niet recht op de zittingen staan en dus schranken in de geleiders. Dat is helemaal link, dan dragen ze niet goed en breken op termijn.
Begin eens met benzine/wasbenzine/petroleum in de verbrandingskamer te gieten en te kijken of dat niet weglekt langs de kleppen.
Beste
Ik heb nog even gekeken ernaar de kleppen zijn er nu al uit dus dat lekke zal ik een andere keer moetten bekijken. Als ik de klep heen en weer beweeg in de geleider voel ik wanneer de klep dicht is geen speling. Als ik hem er een beetje uit haal zit er een beetje speeling op maar deze is amper voelbaar. De klep kan volledig rond draaien als hij wilt dus volgens mij schrankt hij niet. Van de garantie weet ik ook niet waarom het maar 1 maand is maar dit staat in de voorwaarden. Het blok is misschien wel al 6 maanden oud maar er is nog niet veel mee gereden geweest dus waarschijnlijk heeft de klep nog nie echt tijd gekregen om te verdraaien.
 
Over garantie kunnen we een heel topic opzetten, maar wat de leverancier op zijn papier zet hoeft niet de wet te zijn. Er zijn legio voorbeelden van contracten waar onzin in staat.
Hoeveel speling je voelt kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dat je speling voelt vind ik al een reden voor twijfel. Een andere test is het dichthouden van een uiteinde van de geleider en dan de klep er op zijn eigen gewicht in laten zakken. Dat moet heel lang duren. Als dat 2 seconden duurt is de geleider te ruim. Kleppen moeten altijd draaien, telkens wanneer hij open gedrukt wordt draait hij een stukje. Dus in die zes maanden zijn de kleppen honderden keren rond geweest.
 
Over garantie kunnen we een heel topic opzetten, maar wat de leverancier op zijn papier zet hoeft niet de wet te zijn. Er zijn legio voorbeelden van contracten waar onzin in staat.
Hoeveel speling je voelt kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dat je speling voelt vind ik al een reden voor twijfel. Een andere test is het dichthouden van een uiteinde van de geleider en dan de klep er op zijn eigen gewicht in laten zakken. Dat moet heel lang duren. Als dat 2 seconden duurt is de geleider te ruim. Kleppen moeten altijd draaien, telkens wanneer hij open gedrukt wordt draait hij een stukje. Dus in die zes maanden zijn de kleppen honderden keren rond geweest.
Kleine tip. Wel eerst klepsteel en geleder ontvetten
 
Als dit het zelfde blokje is uit al de vorige topics dan heeft deze al een hele geschiedenis van problemen,
misschien tijd om er iets anders in te hangen,en dan beter iets niet chinees,want dat is dweilen met de kraan dicht.
Originele Honda blokjes zijn 1000x betrouwbaarder.
 
Over garantie kunnen we een heel topic opzetten, maar wat de leverancier op zijn papier zet hoeft niet de wet te zijn. Er zijn legio voorbeelden van contracten waar onzin in staat.
Hoeveel speling je voelt kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dat je speling voelt vind ik al een reden voor twijfel. Een andere test is het dichthouden van een uiteinde van de geleider en dan de klep er op zijn eigen gewicht in laten zakken. Dat moet heel lang duren. Als dat 2 seconden duurt is de geleider te ruim. Kleppen moeten altijd draaien, telkens wanneer hij open gedrukt wordt draait hij een stukje. Dus in die zes maanden zijn de kleppen honderden keren rond geweest.

Doen ze vaker bij chinees spul omdat het anders niet meer rendabel is met alle garantiegevallen.
Maar het is in feite tegen de wet.
 
Als dit het zelfde blokje is uit al de vorige topics dan heeft deze al een hele geschiedenis van problemen,
misschien tijd om er iets anders in te hangen,en dan beter iets niet chinees,want dat is dweilen met de kraan dicht.
Originele Honda blokjes zijn 1000x betrouwbaarder.
De enige vorige topic hiervan was toen hij zo lichte plofjes haf in de uitlaad en het probleem was als je het topic gevolgd day de cdi niet goed werkte dus over welke problemen heb je het nu eigenlijk.
 
Over garantie kunnen we een heel topic opzetten, maar wat de leverancier op zijn papier zet hoeft niet de wet te zijn. Er zijn legio voorbeelden van contracten waar onzin in staat.
Hoeveel speling je voelt kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dat je speling voelt vind ik al een reden voor twijfel. Een andere test is het dichthouden van een uiteinde van de geleider en dan de klep er op zijn eigen gewicht in laten zakken. Dat moet heel lang duren. Als dat 2 seconden duurt is de geleider te ruim. Kleppen moeten altijd draaien, telkens wanneer hij open gedrukt wordt draait hij een stukje. Dus in die zes maanden zijn de kleppen honderden keren rond geweest.
Als ik de klep er in steek valt hij er niet in door eigen gewicht pas als ik er zelf licht op duw gaat hij naar beneden. Ik heb alles ontvet.
 
Hoe weet je dat het de klepseals zijn? Kan ook de olieschraper zijn..
Omdat ik op de klepsteel van als ik in de uitlaat keek olie zag op de klep en enkel olie op de kant die het laagst ligt alles erboven zie ik geen olie dus daarom denk ik dit. En ooj omdat hij pas begint te roken na even te draaien wanneer de uitlaad pas warm heeft.
 
Hoe weet je dat het de klepseals zijn? Kan ook de olieschraper zijn..
Omdat ik op de klepsteel van als ik in de uitlaat keek olie zag op de klep en enkel olie op de kant die het laagst ligt alles erboven zie ik geen olie dus daarom denk ik dit. En ooj omdat hij pas begint te roken na even te draaien wanneer de uitlaad pas warm heeft.
Zegt niets
 
Terug
Bovenaan Onderaan